Sv: Mögel pa kläder i källaren
Jag vet precis hur du menar, men jag skulle uttrycka det på annat sätt. Det har delvis med hygroskopiska och icke hygroskopiska material. Trä är ett hygroskopiskt material som kan dra åt sig fukt när det är fuktigt i luften och sedan avge denna fukt vid en senare tidpunkt utan att materialet tar skada av det. Om vi snackar äldre trähus hade man ofta ventilation i form av självdrag, man eldade för att ha värme inne och de temperaturskillnader som blir i luften driver på en ganska bra ventilation upp genom skorstenen. Det skapas ett undertryck i huset och luft drar genom väggarna utifrån och in. Då är det sällan problem då det för det mesta är varmare inne än ute.
I ett modernt träregelhus med isolering av mineralull fungerar det inte på samma sätt. Mineralullen är icke hygroskopisk, så när det läcker varm fuktig luft inifrån och ut genom otätheter i väggarna nås luftens mättnadsånghalt när det blir kallare närmare väggens utsida. Fukten i luften kondenserar, isoleringen blir fuktig och förlorar sin värmeisolerande förmåga. Isoleringen kan inte på samma sätt som trä avge fukt när det är torrare runt omkring, utan fukten orsakar förmodligen mögel och kanske röta på husets trästomme istället.
Det finns ett ordspråk som sägger att "hus som andas svettas också". Vilket innebär att om det finns otätheter som huset "andas" genom, kan där även läcka ut luft och skapa kondens "svett" i konstruktionen.
De hus som byggdes förr byggdes av människor med hantverkskunnande. Man byggde ett hus för framtiden, för att det skulle hålla. Idag bygger man hus för att de ska hålla i normalt sett 70 år. Så husets livslängd hänger på många olika aspekter.
Jag tycker inte om moderna material, jag är den första att erkänna att hus byggdes bättre förr. Håller fullt och fast med dig om att allergier och annat blivit vanligare de senaste decennierna och att det till viss del beror på vår boendemiljö. Men samtidigt har jag kunskap om hur fuktmekaniken fungerar och kan således konstatera varför det ena fungerar och inte. Det behöver inte vara fel på ett helt hus eller ett helt koncept, man kanske bara har missat en väsentlig del av det.