Hur gammal?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Savannah
  • Startdatum Startdatum
S

Savannah

Jag undrar om någon vet hur gammal ett sto kan vara innan hon får sitt första föl? Har hört att de ska få sitt första föl innan 15 men vet inte om det stämmer så jag måste fråga! :confused:

Jag har också hört att det helst ska vara första innan 15 men nedåt vet jag ingen ålder..Det är säkert någon annan som har stenkoll på det där? :love:

Jag har ett sto som är 14 år som ska betäckas för första gången i år. När jag pratat med veterinär och hingsthållare har jag hört att före 16 års ålder ska det inte vara några problem.

Jag har ett halvblodssto, det är kanske annorlunda med andra raser.

Min systers pojkväns halvblods sto fick sitt första föl när hon var 19 år gamla. Det gick utan problem. Fölet blev ganska litet med växer nog till sig. Har hört att äldre ston får mindre avkommor.

/Linda

jag har hört att man kan betäcka dom så länge dom har frisk brunst och är pigga o friska i allmänhet. Jag betäckte mitt sto 15 maj i fjol och då var hon 15. Bäckenet förändras inte hos hästar som det gör hos människor så därför kan de få föl till de e rätt gamla. men funderar du på att betäcka ett äldre sto så gör en gynekologundersökning först! för det är ju onödigt att lägga ut en massa pengar på en häst som kanske inte kan ta sig?? :)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
816
Senast: Freazer
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 000
Senast: Freazer
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 028
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka