Hur gammal tik, första kullen

Jolanta

Trådstartare
Hur gammal får en tik vara innan första kullen tas. Enligt SKK, för jag antar att det inte finns någon lag om det?

Sv: Hur gammal tik, första kullen

Skk nekar inte registrering av valpar undan äldre tik heller, men man bör inte ta första kullen allt för sent, eftersom det bla. ökar riskerna för tik och valpar vid förlossningen.

Över 7 års ålder krävs ett friskintyg från vet. gjord innan parning för att registrera valpar, men jag hoppas ingen tar sin första kull så sent :crazy:

tack igen! Det var en kille som undrade om det var ok att ta första kullen på en tik som var 6 år, jag tyckte det lät gammalt, men tänkte fråga proffsen innan jag yttrade mig! :)

Min personliga rekomendation är ju givet att han bör avstå från den parningen..

Över 7 års ålder krävs ett friskintyg från vet. gjord innan parning för att registrera valpar, men jag hoppas ingen tar sin första kull så sent :crazy:

Friskintyg innan parning för tik över sju år gäller tik som har haft valpar innan. Har hon inte haft det får man inte registrera valparna.

3:5 att alltid veterinärbesiktiga tik över 7 år
före parning och bifoga intyget till regist-
reringsansökan. Av intyget ska framgå att
tiken är i sådan kondition att hon utan risk
för sin hälsa kan få en valpkull.Tik över 7 år
får inte användas i avel om den inte tidigare
haft en valpkull
.

En jag känner tog första kullen på sin tik när hon var 6år. Mentalt blev hon sig aldrig lik igen efteråt. Tror det blev någon hormonrubbning av något slag. Det verkade som om hon tappade lusten till allt.
Rekommenderar alltså inte att ta en kull på en så pass "gammal" tik om det är första gången.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
1 066
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Hur stor blev er tik? Hur många valpar blev det? Vi har en labradortik som är i dygn 47 idag, jag känner fosterrörelser när man håller...
Svar
10
· Visningar
1 865
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
846
Senast: animalasia
·
Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
442
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31