Hur gammal måste man vara?

ii-ssa

Trådstartare
Jag bara undrar hur gammal man måste vara för att få äga en hingst?
Vet inte rkt om den här tråden ska vara här eller inte..
Flytta den isåfall..
 
Sv: Hur gammal måste man vara?

Hmm... Har aldrig hört nåt om någon åldersgräns för att få äga en viss typ av häst!! :)
Är man under 18 så är det ju ändå föräldrarna som är ansvariga... Köper man en hingst så vet man ju förhoppningsvis hur man tar hand om en sådan...
 
Sv: Hur gammal måste man vara?

Finns väl ingen åldersgräns för att äga men finns det inte några regler för visningar o på tävling att man måste vara över en viss ålder för att hantera/visa/hålla hingsten? Kanske nån som har bättre koll?
 
Sv: Hur gammal måste man vara?

Gäller det alla hingstar? :confused:

Tänker mest på att det måste vara "jobbigare" att hålla ett Shire-sto än en minishettishingst...:smirk:
 
Sv: Hur gammal måste man vara?

Visa hingstar på vilket sätt? Det är åtminstone 16 års gräns för att visa hingst på shetlandsutställningar.
 
Sv: Hur gammal måste man vara?

Du ska vara 16 för att leda hingst på tävling har jag för mig att jag läst i TR, sen tror jag inte det finns någon speciell gräns just för hingstar för att tävla med. Att man måste vara en viss ålder för att äga låter mycket otroligt!!
 
Sv: Hur gammal måste man vara?

ii-ssa skrev:
Jag bara undrar hur gammal man måste vara för att få äga en hingst?
Vet inte rkt om den här tråden ska vara här eller inte..
Flytta den isåfall..

Jag fick min första 2-åriga russhingst när jag var 11, nu var han världens snällaste även om han stilade lite och visade att han var kille. Jag hade aldrig några problem att hantera honom ute på tävlingar eller övrigt.

Vet faktiskt inte varför de inte kastrerade honom? :confused: Kanske för att min mamma hade en fjordhingst som hon i sin tur hade fått när hon var 14 och var van vid att hantera hingstar.

/// ghost
 
Sv: Hur gammal måste man vara?

Man skall vara gammal nog att begripa vad man ger sej in på!
 
Sv: Hur gammal måste man vara?

Nora skrev:
Du ska vara 16 för att leda hingst på tävling har jag för mig att jag läst i TR, sen tror jag inte det finns någon speciell gräns just för hingstar för att tävla med. Att man måste vara en viss ålder för att äga låter mycket otroligt!!

Det står att man inte bör vara under 16, så någon riktig åldersgräns för att få leda hingst på tävling finns inte.
 
Sv: Hur gammal måste man vara?

TonicWater skrev:
Det står att man inte bör vara under 16, så någon riktig åldersgräns för att få leda hingst på tävling finns inte.
Om det bara står bör så får man väl använda sunda förnuftet. Givetvis kanske man inte skickar iväg en 15 åring med en Shirehingst. :) Medans man kanske har en snäll whelshingst som en 14 åring kan hantera. Fast i dessa lägen kanske man ändå inte släpper dem utom sikte.
 
Sv: Hur gammal måste man vara?

Du får vara hur ung som helst att äga en hingst...men du måste vara över 15 för att få leda en hingst 100 meter från en tävling.... :smirk:
 
Sv: Hur gammal måste man vara?

Det finns vell ingen direkt åldersgräns men man ska ju veta vad man ger sig in på (även andra hästar)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
3 473
Senast: tanten
·
Hemmet Fönsterbeslagen/låsen har gått sönder på ett av våra fönster. Alltså brustit i metallen där man krokar på den del som sitter på själva...
Svar
12
· Visningar
252
Hästvård Nu är det dags. Min ponny är "för gammal" och börjar magra av trots bete och extra foder. Han är född 1995, och tar åldern ut sin rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 337
Senast: Jahopp
·
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 073
Senast: L(i)FE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp