Hur gammal för att betäckas?

Lona

Trådstartare
Obs! Jag skall inte betäcka, är bara nyfiken!!
För tikar är det ju reglerat i Djurskyddslagen hur gamla de måste vara för att få avlas på, finns det någon motsvarande lag för hästar/ston?
Har de olika avelsförbunden olika rekommendationer (SKK har sina regler men de gäller givetvis bara medlemmar)?
Tar man i så fall hänsyn till hästens ras, det är ju skillnad på utvecklingstakten på till exempel en islänning och ett fullblod?
 
De flesta som håller på med avel betäcker ofta första gången när stoet är tre år gammalt. Individuellt förstås, en del väntar till fyra år.
Eftersom det tar ett år innan man har fölungen, och därefter ganska lång tid innan den är avvand, så är det alltid ett pusslande att få ihop föl och ridning när det gäller avelsston. Så efter första fölet låter många stona gå i ridning och tävling ett par år, innan de ställs i avel igen.
Har hört att vissa stuterier betäcker tvåårsston, för att få igång dem i ridning när de är fyra. Hoppas att det bara är rykten, eller ett experiment som lades ner....
 
@Lona jag har letat i djurskyddslagen efter bestämmelser om åldrar men inte hittat några alls. Jag har säkert läst larvigt så jag skulle bli glad om du kunde tala om för mig var jag hittar det.
 
@Lona jag har letat i djurskyddslagen efter bestämmelser om åldrar men inte hittat några alls. Jag har säkert läst larvigt så jag skulle bli glad om du kunde tala om för mig var jag hittar det.

Med risk för att jag svarar på helt fel sak så måste tik vara minst 18 månader.

"Tiken måste vara minst 18 månader
En tik får inte paras förrän tidigast andra gången den löper och inte innan den är 18 månader gammal. Om tiken får två valpkullar inom en period på tolv månader måste den få minst tolv månaders vila innan det blir dags för ännu en kull."

Jordbruksverket
 
Med risk för att jag svarar på helt fel sak så måste tik vara minst 18 månader.

"Tiken måste vara minst 18 månader
En tik får inte paras förrän tidigast andra gången den löper och inte innan den är 18 månader gammal. Om tiken får två valpkullar inom en period på tolv månader måste den få minst tolv månaders vila innan det blir dags för ännu en kull."

Jordbruksverket

Jag kan inte hitta vilket lagrum det är taget ifrån. Läser jag slarvigt?
 
Jag kan inte hitta vilket lagrum det är taget ifrån. Läser jag slarvigt?

Statens jordbruksverks föreskrifter och allmänna råd om hållande av hund och katt; SJVFS 2008:5, 2 kap16 § En tik får inte paras förrän tidigast i andra löpet, dock inte tidigare än vid 18 månaders ålder. Om en tik får två valpkullar inom 12 månader ska tiken ges minst 12 månaders vila före nästa valpning.
 
Obs! Jag skall inte betäcka, är bara nyfiken!!
För tikar är det ju reglerat i Djurskyddslagen hur gamla de måste vara för att få avlas på, finns det någon motsvarande lag för hästar/ston?
Har de olika avelsförbunden olika rekommendationer (SKK har sina regler men de gäller givetvis bara medlemmar)?
Tar man i så fall hänsyn till hästens ras, det är ju skillnad på utvecklingstakten på till exempel en islänning och ett fullblod?

Inresant fråga!
Jag hittar inget om någon gräns på hur tidigt man får betäcka. Kan det finnas någon gräns i olika avelsförbund? Dvs mer att en avkomma inte kan bli godkänd/reggad om modern inte var en viss ålder ?
 
I djurskyddslagen 2 § står att djur skall behandlas väl och skyddas mot onödigt lidande och sjukdom. Finns det någon risk att det skulle bli komplikationer och onödigt lidande pga att stoet är för ungt vid en betäckning så är det inte tillåtet att betäcka stoet. Eftersom det inte finns någon lägsta åldersgräns får man från fall till fall bedöma om stoet är moget att betäckas om man vill göra det så tidigt som möjligt.
 
Som sagt redan i början av tråden- det finns ingen lägsta åldersgräns. Däremot finns det tradition och hävd, och då brukar det handla om tre år.
Som också sagt tidigare så experimenteras det med att börja betäcka vid två år för att kunna få igång stoet i tävling innan hon blir för gammal. Man kan ju bara hoppas att det kommer en åldersgräns på tre år, en tvååring är knappast mogen nog, varken fysiskt eller psykiskt.
 
SKKs regler är samma som i djurskyddslagen.
Jo, fast de (eller deras rasklubbar) har ju speciella rekommendationer när det gäller vissa raser, till exempel tror jag att de vill att Cavalierer skall vara lite äldre för att eventuellt hjärtfel skall hinna upptäckas?
Det är ju dock rätt OT även om det var jag själv som tog upp SKK i trådstarten :).
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 957
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 861
Senast: Asko
·
Hundavel & Ras Läste ledaren i Hundsport Special om skribentens funderingar ang Danmarks sätt att ta bort alla regler och ersätta med rekommendationer...
2
Svar
21
· Visningar
4 960
Senast: Ramona
·
  • Låst
Hästhantering Begreppet Horsemanship - God hästhållning/Gott hästmannaskap, grundar sig på de regler och lagar som styrs enligt Djurskyddslagen...
Svar
0
· Visningar
23 646
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp