Hur gammal blev era hundar?

Viva

Trådstartare
Inspirerad av en tråd på katt blev jag nyfiken på hur gamla era hundar blivit, vilken/vilka raser och kanske varför de tillsist fick somna in. Om någon tycker att det för personligt eller känsligt så ber jag om ursäkt.

Dalmatinern vi hade när jag var barn blev knappt 1 år. Dog i en hästolycka.

Labben blev 13 år. Föll ut helt på ett par månader (cancer?) men pigg och glad ändå. Blev dålig i magen och mkt allmänpåverkad, togs bort samma dag.

Schäferblandisen blev nästan 16 år. Blev trött och ville inte gå på promenad hemma, bara när vi åkte bort. Började bli lite vinglig bak och föll vid något tillfälle när hon gick i en backe.

Springern blev 18 år, fullt ös hela tiden fram tills sista veckan då allt liksom tog slut.
Schäferkorsningen blev 15 hade säkert kunnat lite till om han inte skadat ett bakben.
Bordercollin 14 och skulle nog fysiskt kunnat levt längre men sörjde schäferkorsningen så mycket att det kändes bäst att han fick följa efter.
Chesapeaken blev 7, han dog nästan knall och fall av något med hjärtat.

Milla, vår Labrador, blev nästan 15 år. Inte illa för en Labbe av utställningslinjer ;)

Sen tyckte iförsig uppfödaren att vi svalt henne, för hon var ju på tok för mager... När hon i verkligheten bara var slank och vältränad.

Shih-tzu, flertal (kennel), alla har blivit mellan 12-15 år. :) En himla frisk och trevlig sällskapsras som jag önskade att fler skulle upptäcka. Har just nu en blivande 13-åring hemma, pigg och glad men tjock. :angel:

Pointer, fyra st, minst 10 år förutom en som fick tas bort pga mentala bekymmer.

Boxer, ser tyvärr inte ut att bli långlivad pga aggressiv cancer :cry: är nu 7 år. Vi hoppas att hon når sin 8-årsdag i februari.

Welsh Corgi Cardigan, än så länge unghund på 1,5 år, frisk ras som vanligen verkar bli runt 12-13 år.

Gråhund 4,5 år, Anaplasma.
Blandras 5 år, smärtor i ryggen.
Schipperke 1 år och 10 månader, colit.
Kelpie 2 år och 2 månader, smärtor i kroppen samt leverpåverkan. Trots lång utredning och sedan obduktion hittades inte vad som var fel.
Schipperke 8 år, Anaplasma.

långhårig kanintax 12år. vet inte riktigt varför vi tog bort henne, vet bara att vi skulle ut på semester i europa och vara borta i flera veckor och det var nog mycket med öroninflammationer. jag var bara 6år så jag hade inte så stor koll.

papillon 7år. blev tagen av lodjur.

pudel 5år. epilepsi

Många som blivit riktigt gamla, 18 år är verkligen inte illa. Men även några som inte blivit gamla alls. :(

Sitter på datorn nu så ska såklart bidra med egna hundarna fast de tre första egentligen var familjens.

Gordon Setter, hane - Blev 12 år, vet dock inte exakt varför han avlivades. Alltså han var sjuk men vi barn var unga och det diskuterades inte riktigt med oss.

Korthårig Vorsteh - 14 år. Var många "småsaker", hon fick bland annat problem med magen och hade svårt att ta upp näringen i fodret. Hon mådde helt enkelt inte bra längre.

Långhårig vorsteh - 11-12 år, främst tumörer. Hon hade mycket knölar och de påverkade hennes mående väldigt påtagligt.

Blandras av okänd ursprung, kastrerad tik - 9 år och 10 månader. Togs bort i sviterna av Cushings (tumörer).

Här hemma finns numera en kastrerad Rottweiler/Amstaff som fyller 8 år nästa månad och en Staff/Fralla som blir 3 år i Januari.

Senast ändrad:
Irländsk Setter, tik 8 år (pga klantig vet vid pyometra-op, vi fick ta bort henne efter sviterna av kvarglömd blodstopptuss i buken som blev stor infektion som inte gick att häva :cry:)
Irländsk Setter, hane 13 år

Belgisk Vallhund Tervueren, tik 16 år
Belgisk Vallhund Tervueren, tik 14 år

Labrador retriever hane - 13 år. Det var dags en dag. Jag själv var bara 9 år så vet inte exakt.

Labrador retriever kastrerad tik - 12,5 år. Stod på NSAID i många år pga artros. Magen pajjade sista veckan så det var inget att välja på.

Lagotto romagnolo kastrerad tik - 11 år, 9 månader. Njursvikt som började ge symtom i form av illamående.

Gråhund 14 år, ålder
Schäfer/Labbe 10 år, cancer
Samojed 10år, mentala problem
Samojed 12 år, slut i höfterna
Dalmatiner 6 år, olycka med flera brutna ben
Dalmatiner 8 år, kraftig spondylos
Whippet 8 år, kraftig spondylos

Familjens första amerikanska cocker blev typ 2 tror jag. Han hade ett medfött hjärtfel. Den andra kommer jag inte ihåg exakt, men över 10 i alla fall. Hans lever la av till slut. Den de har nu är 12 och är väldigt gammal fysiskt så vet inte om han lever så väldans länge till.

Min första egna hund var en schäferblandning och honom fick jag ta bort i november ifjol. Han var då 12.5 år. Han var pigg för sin ålder, lite stel ibland men gjorde fortfarande busryck. Fick ta bort honom akut, troligen hjärnblödning eller liknande.. Han käkade pizza och var glad ena sekunden, sen bara tvärsjuk.

Har haft hundar i familjen sen jag var liten men de vet jag inte hur gamla de blev...

Mina hundar som jag haft sen jag flyttade hemifrån:
Riesenschnauzer 12,5 år, avlivades pga njursvikt och ålder. Frisk hela sitt liv men på slutet orkade inte kroppen riktigt.
Riesenschnauzer 14 månader, armbågsfel.
Dvärgschnauzer 3,5 år, ett riktigt måndagsexemplar. Allergi, pålagringar i svansen och smärtor som vi inte hittade trots otaliga veterinärbesök. Slutade med att vi avlivade henne för att hon blev aggressiv :(.

Hemma just nu och som förhoppningsvis blir gamla är två st dvärgschnauzrar på 3,5 år och 1,5 år :)

Smålandsstövare, 10 år inflammation i livmodern.
Smålandsstövare, 7 år troligen skador från en trafikolycka.
Grå hund, 5 år inre blödning efter förföljt en älg i 3 dygn (en jakt idiot).
Jämthund, 10 år fick cancer i nosen.
Hamiltonstövare, 9 år tror jag kan ha varit yngre, avlivades då han började visa svår ångest när den andra hunden inte var hemma.

Nuvarande hund är 13 år och hederhund.

Dessa är dom som jag kommer ihåg.

Japansk spets, 14 år- kroppen blev helt enkelt för gammal och trött, så när hjärtat inte riktigt orkade med längre så fick han vandra vidare.

Första springern blev 14.5år gammal (född 24 feb -98, död 25 juni -12) fick en stroke eller liknande mitt i natten. Andra springern blev nästan 14år gammal (född 13 april -01, död 9 april -14) hade juvertumörer/cancer.

Engelsk cocker, 13 år, tumörer.
Strävhårig foxterrier, 12 år, åldersskäl (dålig syn, dålig hörsel och allmänt väldigt trött).
Dansksvensk gårdshund, 13 år, också åldersskäl.
Dansksvensk gårdshund, 7 år (fick epilepsi som 4-åring, och det blev riktigt illa när hon var 7).
Dansksvensk gårdshund, 10 år, opererades för benbrott, men vaknade aldrig ur narkosen. För precis ett år sedan, känns jobbigt än.
Nuvarande hund är också en dansksvensk gårdshund, drygt ett år gammal och jag hoppas jag får ha henne kvar i mååånga år!

Liknande trådar

R
Hundhälsa Jag funderar på det här med hanhundar och löptikar, och vad det är som gör att hanar kan reagera så väldigt olika. Vi har fyra hanar i... 2
Svar
32
· Visningar
1 532
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Är betnovat (0,5 ml i vardera öra i 10 dagar) och rengöring med otoact (varannan dag i 10 dagar) vanlig behandling för ökad förekomst av...
Svar
4
· Visningar
573
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Ni som har erfarenhet av kastrering av tik - kan ni dela med er lite? Jag tänker på kostnad för operationen, återhämtningstid...
Svar
19
· Visningar
810
Hundhälsa Vår hund på drygt 7 kg ska genomgå gastro- + sigmoideoskopi. Tydligen ska dom fasta i 48 h. Som tur är betydde det inte samma sak som...
Svar
5
· Visningar
717

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka