Hur gammal blev era hundar?

Labbetik av jakttyp- 12,5 år. Dog knall fall i sin korg i sömnen.
Blandras- 9 år. Avlivad då kroppen var "gammal". Ingen frisk hund.
Blandras- 7 år. Avlivad. Artos, värk och organsvikt.

Har nu Schäfertik 8,5 år
Schäfertik 8 mån
2 Schäfertikar 4 mån
Dvärgschnsuzerhane 3,5 år
Samt en schäferhane på 8 år som är inlånad här på obestämd tid. Alla friska och krya och ska väl hänga med i många år till.
Har haft hund i föräldrarhemmet med men där sviker minnet mig när det gäller ålder.

Grand danois hane, 1 år. Njurfel.
Grand danois hane, knappt 7 år. Hjärtfel.

(som kompensation blev katten 23...)

Flat, 10 år, slut av åldern,
Flat, 2 år, trasigt ledband 3 operationer med komplikationer under 1 år.
Flat, 11 år, ålder
Flat, 11 år, ålder

Terrierblandning, 13 år, avlivad pga blev senil och magrade ur rejält
Briard - 12 år, avlivad pga återkommande typ cystor i munnen som gjorde det knöligt att äta

Kinesisk nakenhund 11 år. Avlivad då han mådde psykiskt dåligt av sin dåliga syn (PRA)

Nuvarande hund är med 11 (blandras) men har nog flera år kvar :)

Inspirerad av en tråd på katt blev jag nyfiken på hur gamla era hundar blivit, vilken/vilka raser och kanske varför de tillsist fick somna in. Om någon tycker att det för personligt eller känsligt så ber jag om ursäkt.

18 år fick somna in pga ålder. Frisk och kry tom sista dagen då hon blev dålig akut.

16 år, samma visa med akut dålig pga ålder.

15 år och antingen åt något dumt eller fick cancer i buken. Man kunde bara veta vilket genom att öppna. Jag ville inte utsätta så gammal hund för sånt stort ingrepp. Så hon fick somna in.

15 år och deppade ihop och blev gammal då vi tog bort kompisen och ledaren ovan. Gav det lite tid. Men insåg sen att det var dags.

Samtliga hundar var Papillons.

Inte mina hundar men som min familj har haft:

Belgisk vallhund Groenendael hane (kastrerad) 13 år. Slut i rygg/höfter, stor för rasen, fick ett halvår extra med någon form av smärtstillande/antiinflammtoriskt.

Belgisk vallhund Groenendael hane (kastrerad) 15 år. Halvbror till ovanstående. Ok i kroppen men blev "dement", kan ev. haft någon typ av diabetes. Han fick somna in istället för att genomgå en massa utredningar.

Blandras (troligtvis jackrussel/karelsk brjörnhund) hane (kastrerad) gissningsvis runt 9-10 år (födelseår okänt). Stel i kroppen (leder, troligvis pga. svår övervikt). Konstiga knölar. Ingen hade tid att ge honom den motion han behövde (jag hade flyttat hemifrån) vilket ledde till övervikt efter kastrering och en mycket snabb försämring i kroppen.

Inspirerad av en tråd på katt blev jag nyfiken på hur gamla era hundar blivit, vilken/vilka raser och kanske varför de tillsist fick somna in. Om någon tycker att det för personligt eller känsligt så ber jag om ursäkt.
Första hunden vi hade var en finnstövar tik hon blev 18 år gammal en dag började hon blöda från baken och då tog vi beslutet att låta henne somna in
Hund nr 2 var också en finnstövare men han fick cancer och blev bara 9 år .

Ingen av mina egna hundar har dött än, men under min uppväxt hade vi tre stycken.

Labbe 7 år pga cancer
Labbe 8 år fick troligen en propp, föll bara ihop en dag och de åkte direkt till veterinären där han togs bort
Kelpie 13 år fick problem med njurarna och var allmänt "gammal"

Tax, 12 år. Allmänna åldersproblem.
Wachteltik, 14 år, lämnades bort som 6-åring pga för dålig jaktlust. Hamnade hos en pensionär där hon levde lyckligt resten av livet. Avlivades av åldersproblem.
Wachtelhane, nästan 13 år, akut avlivning pga tumör som brast på mjälten.

Vi hade ytterligare en wachtel som avlivades pg a "lynnesfel" som det hette på 90-talet. Vi var andra hemmet och han var bara hos oss en kort period innan han bet pappa rejält och var nära att bita oss barn. Hamnade hos ett hundvant veterinärpar utan barn, där han kom flygande och högg frun i familjen oprovocerat i axeln när hon kallade in honom från en kisssväng i trädgården en morgon. Han avlivades samma dag, jag tror att han bara blev 4 år.
Han hade bitit flera i familjen som hade honom innan oss, vilket vi inte fick reda på förrän vi kontaktade dem när han bitit pappa. Hem nr 3 visste om hela hans historia, men ville gärna göra ett försök ändå.

Vi har/har haft ytterligare 4 wachtlar, som alla lever ännu :) Den äldsta fick en tidig pension hos ett pensionärspar pga att han inte höll fysiskt för jakten, han är 10 år nu.
De andra 3 har vi kvar hemma, de är 8, 3 och 1,5 år gamla och kommer förhoppningsvis att hänga med ytterligare många år.

Just det, vi hade ju en Golden också.
Mycket knepig hund mentalt, barnaggressiv och fick flytta till min mormor redan när han var två år, efter att ha bitit oss barn flertalet gånger (Ändå envisades uppfödaren att han minsann ska avlas på). Han blev avlivad vid 7,5 år. Blev attackerad av en lös hund som bet av senorna i ena bakbenet.

Italiensk vinthund, blev 16 år så när som på några dagar. Hon fick somna in pga plötsliga epilepsianfall och senilitet.

Jag glömde bort cavalieren. Han blev 11 år och fick somna in på grund av hjärtsvikt till följd av kronisk mitralisinsufficens. Han hade blåsljud redan som unghund och fick även sin diagnos som ganska ung, så det är förvånande att han levde så länge utan några som helst symptom. När han väl fick symptom så blev det akut och vi valde att låta honom somna in istället för att behandla.

Han Schäfer; 14år, dålig höft/rygg
Tik schäfer; 8år exem som inte gav med sig.
Tik schäfer/rottweiler; 13år livmoder inflammation som behandlingen inte vet på.

Är glad för åren man fick även om det aldrig är nog.

Korthårig collie - 10 år och 11 månader. Avlivades pga kronisk inflammation i ändtarmen.
Golden retriever - 10 år och 4 mån. Avlivades pga tumör i tandköttet.

Under barndomen:
St Bernhard, tik, 8 år, livmodertumör.
Schäfer, hane, 1 (?) år, fullständigt slut i armbågarna, rtgades för att vi skulle köpa honom, hann vara hos oss i 3 dagar :(
Vit herdehund, hane, ca 10 år, ålderskrämpor.
Egen hund:
Griffon Belge, tik, nästan 14 år, avlivad av åldersskäl. Dålig syn och hörsel, lite dålig i balansen av och till. När hon ville bli buren på promenaderna så var det dags.

Egentligen vill jag inte skriva här, för då blir det bara sorgligt :o

Tidigare hundar tar jag inte med, men efter rätt många års uppehåll så blev det hundar igen och det var då jag skaffade shar-pei.
Nr 1 tik blev 1,5 år,
Nr 2 hane blev 17 veckor
Nr 3 tik blev 4,5 år
Nr 4 tik blev 7,5 år

Nu har jag som sagt lancashire heeler, varav den äldsta blir 6 år i vinter - hoppas på minst det dubbla i ålder innan hon går hädan :)

Jag har haft många hundar som vandrat vidare genom åren, från den treåriga tiken som fick tas bort pga akut dubbelsidig lunginflammation till den drygt 15-åriga tiken som plötsligt verkade ha fått en stroke. Jag tar bara upp de två äldsta.

Chow chowtik Russin blev 15,5 år och var pigg och vital tills hon plötsligt verkade ha fått en stroke och därför fick somna in. Här är en bild som jag tog på hennes 15-årsdag.

Chow chowtik Kryddan (Russins barnbarn) blev 14 år och var liksom Russin pigg och vital tills hon började äta dåligt. En dag blev hon plötsligt akut dålig i magen och när jag tvättade av henne så upptäckte jag något som såg ut som en tumör/böld på baksidan av frambenet med ett hål i som såg ut att gå in till benet (jag skymtade något hårt och vitt där inne). Hade hon varit pigg och frisk så hade jag ringt veterinär för behandling av detta, men med tanke på hennes allmänna mående så ringde jag istället för att få komma för att låta henne somna in och vi fick komma med en gång. Här är Kryddan strax innan hon fyllde 14 år.

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
554
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 475
Senast: Puffindog
·
Hundhälsa En dum fråga...kan tyckas. Men behöver en rottweiler täcke på sig på vintern och vid regn? Jag har en husky som hellre skulle dö än att...
Svar
15
· Visningar
936
Senast: Sonic76
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 930
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar