hur gamla ska kanin ungar vara när de flyttar?

lillamy73

Trådstartare
Har kanin ungar som nu är ca 6 veckor gamla. Sitter och funderar på när kaniner flyttar hemifrån.

Sv: hur gamla ska kanin ungar vara när de flyttar?

:rofl: :rofl: :bow: :rofl: :rofl:
ska kontrollera med dem om de satt upp sig i bostads kön:rofl: :rofl:

Jag säljer mina när de är 6-7 veckor gamla, och ifrån dem från mamman när de är 4 veckor.

Näe, mamman får ju nya ungar när ungen är 4 veckor(+4 dagar).
Blir svårt för den att dia då;)

Näe, mamman får ju nya ungar när ungen är 4 veckor(+4 dagar).
Blir svårt för den att dia då;)

Ungarna diar ända tills de blivit 6 veckor. Oavsett ifall honan har en kull till eller ej.
Och jag hoppas verkligen inte att din hona har ungar hela tiden!

Nej, 6 veckor slutar de dia. Om man måste sära på dem tidigt - kanske pga aggressiv mamma/hona, då får man väl göra det då, men då ska kullen bo ihop tills tidigast 7 veckors ålder. Gärna 8 veckor...

Ajdå, det låter inte bra =/ Ungar ska vara kvar hos mamman tills de är minst 6 veckor(är till och med lag på det) och bäst är om de får gå kvar tills de är 8 veckor. Hade en hona som bodde kvar med med sin mamma och hon diade tills mjölken sinade helt, vid ca 3 mån.

Det är inte bra för honor att få ungar hela tiden heller för den delen, går hon tillsammans med hanen då?

Nej, de har inte ungar hela tiden. Max tre kullar om året, och då tar jag inte alltid kullarna så tätt som nu. sista kullen får stanna kvar lite längre än de andra, brukar jämnföra med barn och deras avvänjning, får de så kan de dia tillas de blir 1-2 år men hur ofta gör man det?

men FYRA veckor? dom är alldeles för små för att lämna sin mamma!
och honan mår ju inte bra av att ha kullar sådär tätt heller :crazy:
parade du henne med mening så tätt inpå?

vi köpte en av våra kaniner när hon var 6 veckor (tror jag)

Liknande trådar

Lantbruksdjur UTAN att diskutera rovdjurens vara eller icke vara... (det brukar bara bli infekterade diskussioner, så låt bli det tack!) Hur agerar...
Svar
5
· Visningar
531
Senast: ameo
·
Däggdjur Jag har ett sjukt sug efter ett nytt husdjur. Vill egentligen ha kanin eller hund, men det funkar inte med nuvarande boende och stall...
2
Svar
21
· Visningar
2 871
Senast: Scata
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 293
Senast: Puffindog
·
Däggdjur Jag tog över en hankanin, tog den till veterinären för kastrering, veterinären sa att han redan var kastrerad, köpte två honor…NU är han...
Svar
3
· Visningar
1 508
Senast: fejt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama