Hur gamla ska föl vara för att få gå ute dygnet runt?

S

Siluette

Hur gammalt bör ett föl vara för att kunna gå ute någon natt då och då? Hade det varit helt galet att låta mitt sto och hennes föl (1,5 mån) gå ute i natt?

Sv: Hur gamla ska föl vara för att få gå ute dygnet runt?

Alla mina föl har fötts ute och fått gå ute dygnetrunt också. Ett år var det skitväder när fölet föddes så då stod de inne nattetid (frost o regn) men efter en vecka blev det lösdrift med andra ston och föl.

Jaha, då är det alltså ingen fara? Det är ju fint väder och inte speciellt kallt om nätterna. Hur ser fölen? Har de full syn vid 1,5 mån ålder? Hur pass känsliga för knott och mygg är dom?

Våra föds också ute och går ute dygnet runt på en gång. Är de bara friska så! Men skulle det födas ett föl när det är vinterhalvåret och vått ute är det vanskligare innan det har hunnit bli några veckor gammal. Känslighet för insekter beror nog på olika hästar men det går ju alltid att spraya. Synen behöver du inte bekymra dig om. Det finns studier som visar på mycket negativa effekter att hålla föl i början av livet för mycket på box! De måste få röra på sig.

Det går inte att säga så där direkt för det beror på en del olika saker när fölen kan vara ute dygnet runt.
Saker som ras, kondition, väder och förhållanden i hagen.
Fölen ser bra när de är så gamla och de kan också behandlas med flugmedel som en vuxen häst om det finns behov av det. Hur känsliga de är mot insekter beror också på typ av häst och individen.

Mina egna föl är just nu mellan två månader och en vecka gamla med mycket fullblod i. Så de har överlag tunn och fin päls. Den enda anledningen till att de få komma in under natten är att vi inte har så mycket bete just nu så mammorna behöver extrafoder. Annars hade varit ute dygnet runt.

Mitt föl, halvblodskille av rejäl modell, har gått ute dygnet runt sedan han var 4 veckor. Han föddes 22 mars så detta var alltså i april. Han och hans mor hade tillgång till rejält vindskydd med halmbädd. Det gick hur bra som helst och numera går de på betet dygnet runt ihop med ett annat sto med ett ca 1½ månads föl.

Föl behöver röra på sig, mycket och ofta! Låt dem vara ute dygnet runt, det är det bästa för en liten fölis, och ta in dem när det är alltför varmt och /eller mycket insekter på dagarna.
Så har vi gjort i alla år och det har funkat jättebra.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en valack på 17 år som jag köpte förra året en import från Irland. Då han var helt ny för mig förra året och mitt stall där jag...
Svar
6
· Visningar
711
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 350
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 559
Senast: mars
·
Hemmet Så. -30 ute. Mitt vatten i köket klarar runt -20, alltså så kommer det frysa i natt. Det är bara vattnet i köket som fryser då det...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 455
Senast: FrDrake
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar