Hur gamla blir hästar?

Sv: Hur gamla blir hästar?

Jag har faktiskt ingen aning (tror det är en f.d polishäst som har gått i New York City), men om ställets hemsida har någon info, återkommer jag på studs!

Hittade info!

Sugar is a sorrel horse. She stands 15 hands. Born in 1965, Sugar holds the title for the oldest horse at Ryerss Farm. Sugar retired to Ryerss in June 1991 following a career in western pleasure and trail riding. A calm and quiet horse, Sugar enjoyed being ridden fast and was known to out-run Thoroughbreds. Sugar never looked for trouble but she considered herself the boss. She can be found out to pasture with her friends, Skippy and Babe.

Det står alltså bara att hon är en häst (alltså inte en ponny) men inte vilken ras. Jag måste ta och köra dit och titta på henne!

Senast ändrad:

Tycker man ska låta hästen leva så länge den inte mår dåligt :)
finns ingen anledning till att ta bort en häst för att man tycker den är gammal och borde kola snart.
Härligt att se pigga och glada, gamla kusar :D

Stämmer väl inte riktigt förstås eftersom snöret vad jag förstår inte har några genetiska och cellulära begränsningar.

kl

finns det inte något register där man kolla medellivslängden för olika raser. Som hos hundar... Det är väl allmänt känt att små ponnyer blir äldre än stora hästar generellt eller? borde finnas statistik för olika raser..

Min mammas häst (som tyvärr har gått bort nu), blev 27 år :)
Jag tycker det är rätt gammalt, men ifall man jämför med 50 taggarna här så är det ju i princip ingenting hehe :)
Hon var en svenskt halvblod, har levt ett hårt och roligt liv! Tävlat fälttävlan osv.
Hon var pigg ända in i graven, jag red henne när hon var 26. Då var hon som en 5 åring igen!
Pigg som satan och älskade fart. Låg på tygeln i princip hela tiden hehe :D

*kl*

Min tränared New Forest fyller 34 i år. Dock rids hon inte längre, och hon är så svankig så man undrar hur hon kan gå! Men så länge som hon är frisk och mår bra ska hon få gå kvar.

Yes, vägrar faktiskt nästan rida så unga hästar.:D

Liknande trådar

Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
220
Senast: Sryoqwe
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
476
Senast: Squie
·
Ridning Hej! Jag undrar hur ofta det är optimalt att träna bommar? Har ett sto som jag tränar bommar med en gång i veckan. (Islandshäst )...
Svar
8
· Visningar
615
Ridning Min erfarenhet är att hästar som är svåra att sko också är lite knepiga i ridningen kanske inte svåra men i alla fall inte några helt...
Svar
8
· Visningar
530
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama