Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

Sv: Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

Han får "bara" nio för att det är vad som ingår i stallhyran, har inte fått nåt svar än på vad man får betala i månaden för hur mycket mer.

Han äter inte gärna mycket grovfoder. Fick havrehalm av bra kvalitet av mamma och gav honom ca 3 kilo av det per dag för att han skulle ha något att göra mellan fodringarna, han fick sällan i sig mer än 2 kg av det.
 
Sv: Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

Ledsen att säga det.. Men det är många som tror att man kan fodra en häst att se muskulös ut. Just "krafft muskel" är ett dåligt produktnamn tycker jag just för att det är många som tänker att det är bra om hästen ser tanig ut.. Och så skjuter man upp proteinet så det sjunger om det.. Man kan inte fodra muskler på en häst

Muskler byggs främst genom träning och behöver inte ett stort överskott protein som bränsle.

.

Man kan fodra muskler på en häst. Absolut.
Hur tror du gödtjurar kan växa drygt 1 kg om dagen? Genom att springa i skogen?

Jag blir beklämd när jag läser om hästar "som är lite tunn/muskelfattig, för vi har inte ridit på ett halvår".
De har fått för lite mat.
 
Sv: Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

I min värld så är det resonemanget ganska ohållbart eftersom att de muskler en rid/körhäst eller vilket användningområde den har behöver inte kommer bara via maten.
Vill man ha mer muskler på hästen får man se till att arbeta den mer och kanske ändra träningsformer och ja ev lägga om foderstaten. Ofta är det fodret som inte är tillräckligt, att det är obalanser eller brister..men det finns inget foder i världen som ger fina och hållbara muskler på en häst om musklerna inte får byggas upp genom fysiskt träning. Att övergöda hästen till att se muskulös ut är inte hälsosamt och det brukar snarare se tvärtom ut, dvs hästen ser fet och grov ut, men inte muskulös.

Att tro att muskler kommer på köpet för att man göder en häst är oklokt att tänka och bör inte jämföras med övergödda nötkreatur som inte ska leva så länge innan de slaktas..som dessutom ofta är framavlade att få snabbväxande muskler.. Det är dessutom skillnad på muskler och muskler, samt vilken slags djurtyp och vilka arvsanlag de har. Att jämföra ko och häst blir altså för mig en helt annan nivå

Det är som att vi också skulle kunna fodra oss själva i form med starka fina rygg och bukmuskler..så funkar det ju inte utan musklerna måste byggas genom träning för att hålla också och därigenom bli större samt hållbara. Däremot finns det personer som har bättre anlag för detta..men det är ingen som får fina, hållbara muskler genom att inte underhålla dem genom arbete
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

Men det är helt två olika saker.
Att hålla en häst tunn med motivering "de tränas inte", är okunnigt och dumt.

I den här tråden pratar vi inte om hur man får en stark häst. Utan om att den ska se musklad och fin ut.
Jag har runt 30 hästar här. Ingen tränas alls. Men så gott som samtliga ser välmusklade ut.

Att de sen inte är musklade för hårt arbete, är en helt annan sak.
 
Sv: Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

KL av mig själv

krafft muskel halkade jag in på med stallets första hösilage, där det saknades ca 200g smrp/dag för honom. Sedan bytte de till ett annat hösilage utan att upplysa de installade om det (jo, det gjorde de ju till slut, men jag hade väl uppskattat ett meddelande på en tavla eller något, inte att få höra det ett par veckor efter bytet), och då har väl det gamla om protein suttit kvar hos mig, sedan att andra rått mig till att fortsätta + höja har väl gjort sitt till.

Hur långsamt behöver man vänja in dem på nytt foder, tex havre om jag nu bestämmer mig för att köpa det? Är havre dugligt att fodra med i mitt fall, utifrån det ni vet? Han åt ju havrehalm med mycket havre kvar i förut, och då märkte jag ingen nämnvärd skillnad i tempreament, så utgår ifrån att han inte kommer bli "galen rodeohäst" och vad de nu kan bli, av havren.
 
Sv: Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

Att träna en häst som inte får tillräckligt med energi OCH protein ger en "deffad" häst.
Det finns en anledning till att man i alla fall förr sa att hästen ska ha lite hull INNAN för att ta av.
Har den lite hull kan man inte bara öka på proteinet för då måste hästen omvandla en del till energi o det är kostsamt för hullet.

Havre är en god energi o proteinkälla o ger ridork , men sällan på feta hästar där de bara blir fetare o än mer flegmatiska.
 
Sv: Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

Jag har aldrig sagt att det inte rör sig om brister i maten, det är det troligtvis också.

Men, att det finns folk som tror att muskler som hästen behöver utveckla kommer bara genom ett foder är för min del är skrämmande. Ffa om det är en häst som ska ridas eller tränas

Folk som verkligheten blir tipsade när man tycker sin häst ser omusklad ut fast den inte gör det så fullt egentligen men skulle se vettigare av mer träning..och lyssnar på råd om ex krafft muskel som man öser på och skjuter iväg proteinintaget till orimliga gränser och hästen riskerar ohälsa :crazy: Det är där min ståndpunkt kommer in..att nej, då kan och bör man inte fodra muskler på hästen.

Tråden handlar om en häst som behöver upp i hull, mitt sidospår ang krafft muskel är altså att folk gärna rekommenderat den produkten i samband med resonemang som jag inte tycker är korrekta..utan att ha någon som helst aning om innehåll i analys eller allmän foderkännedom om hästen överlag.

Tittar man dessutom på vissa fodermedel från krafft är det ganska höga värden protein och man måste ta reda på vad hästen faktiskt saknar om den saknar nåt..inte bara lyssna på folks råd om olika fodersorter och svälja allt med hull och hår...Jag har sett detta så många gånger och det enda det resulterat i är feta hästar, inte musklade.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

i just detta fall gör det ju inte mig någonting om min häst blir fet, det ärju lite av syftet. MEN, jag har lärt mig att det finns mer ekonomiska sätt att få fet häst än 600 kr krafft muskel/månad :)
 
Sv: Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

ALLA Kraffts färdiga fodermedel ligger på en kvot över 6, är alla tänkta att fodra tillsammans med havre (som någon grupp från dem förr var) eller?

Det skulle kanske varit delvis kl där :-D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har två lättfödda hästar som behöver gå ned i vikt under vintern. Vårt hösilage har högt smrp vilket jag blev glad för...
Svar
3
· Visningar
1 081
Senast: Vivo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp