Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

Sv: Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

Hade det varit min häst hade jag gett så mycket grovfoder han äter. Äter han 11 kg? Ge det.

Vill du säkra upp (jag hade gjort det om hästen är tunn och jag inte känner den/behovet) hade jag gett betfibrer och olja upp till en kvot på 6. Alltså matchat proteinmängden hästen får i sig genom grovfodret. Om hästen äter det.

Min lättfödda ger jag tex kraftfoder året om, amma mängd och så köper jag grovfoder som matchar. Jag vill ge havre, speediebeet, linfrökaka, linförolja och lite annat smått för jag tror det är bra helt enkelt och sedan är det lätt att öka på om det behövs :)
 
Sv: Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

Ok, får kika runt efter energirika kraftfoder och fortsätta fasa ut proteinfodret :)
 
Sv: Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

Du behöver inte fasa ut proteinfodret. Det behöver man inte göra med något foder. Det är när du introducerar nytt foder som du måste vänja in försiktigt men ta bort foder kan du göra ifrån en dag till en annan.
 
Sv: Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

Varför då? Har ju alltid lärt mig att alla snabba omställningar är negativa för hästen?
 
Sv: Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

Ok, nu har jag tänkt om, googlat och tänkt lite till, dessutom mätt mig fram till ca-vikt på hästen och räknat ut foderstat utifrån det.

Hans behov är 62,5 MJ 375g smrp.

Hösilaget ger 61,5 MJ 414 smrp
Ger jag 1 kg korn blir det + 12 MJ och 76g smrp
För att få kvoten närmare 6 kan jag ge 3 dl rapsolja/dag, då hamnar han totalt på ca 82 MJ och 490 g smrp.

Verkar detta stämma, och verkar det vara en rimlig foderstat?
 
Sv: Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

Korn är inte speciellt bra hästmat med tanke på hur mycket stärkelse det innehåller.

Om hästen inte vill äta ökad mängd hösilage så leta efter annan krubbmat som är nyttigare tex betfiber, linfröolja, lusernpellets.
 
Sv: Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

jag kan väl inte bara ge olja till häststackarn, det äter han ju inte. Lusern inneåller ju mycket protein och jag vill ju matcha proteinet med energi?

Är ett kilo korn per dag, även det dåligt? Det blir ju ca 1/4 kg morgon, 1/2 kg lunch och 1/4 kg kväll.
 
Sv: Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

Varför då? Har ju alltid lärt mig att alla snabba omställningar är negativa för hästen?

Snabba omställningar är inte bra men då menar man att tillföra något. Att ta bort något som faktiskt är skadligt för hästen är inte dåligt på något vis.

jag kan väl inte bara ge olja till häststackarn, det äter han ju inte. Lusern inneåller ju mycket protein och jag vill ju matcha proteinet med energi?

Är ett kilo korn per dag, även det dåligt? Det blir ju ca 1/4 kg morgon, 1/2 kg lunch och 1/4 kg kväll.

Varför inte ge betfiber? Det är väldigt mycket nyttigare än korn. Betfiber räknas som grovfoder och har relativt låg proteinhalt. Hästar brukar tycka om det och det är enkelt att ge. Jag ger helst speedibeet eller kwikbeet men är hästen inte alls sockerkänslig så kan man ju ge vanlig betfor.

Stirra dig inte blind på kvoten mellan protein och energi utan uppfyll hästens behov istället. Om hästen behöver mer energi så ger du den mer energi. Du behöver inte öka på proteinet i motsvarande grad.
 
Sv: Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

Du har en helt ok protein/energi-kvot på ditt hösilage och om du ger lusernpellets+linfröolja med rätt protortioner så får du samma kvot. Du behöver inte ge några jättemängder. Vad säger du om betfiber då?

Jag tycker 1 kg korn är mycket även om det är utspritt.
 
Sv: Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

Hur mycket socker ger stärkelsen i korn? Jag vill ju inte ge betfor för att det är socker i och han har idag problem med hovarna, vilket jaghört barfotamänniskor skylla på för mycket socker i fodret. strålröta osv.

Jag ökar inte medvetet proteinet, såg att korn innehåller minst protein jämfört med energi av de fodermedel jag kollat upp och tänkte då komplettera det med olja för att få upp energin i förhållande till proteinet.
 
Sv: Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

Det är stärkelsen i sig själv i kornet som inte bryts ned så bra i hästens tarm och kan ställa till stor oreda.

Finns andra sorters betfiber än Betfor. Kwickbeet och Speedibeet och dessa har ingen melass tillsatt. Innehåller vad jag förstår 5 % socker.

Hur mycket socker har du i hösilaget?
 
Sv: Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

Men BETFIBRER utan tillsatt melass = speedi-beet och kwickbeet är inte det samma som Betfor :)
 
Sv: Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

Det framgår tyvärr inte av analysen, första silaget som erbjöds hade väldigt utförlig analys, denna har bara ts, MJ och smrp för häst.
 
Sv: Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

Nu har jag läst på om stärkelse och olja och kommer antagligen fodra med havre och olja. 2 g stärkelse per kilo häst och giva var siffran jag fick fram, havre innehåller väl knappt 500g stärkelse/kilo. Väger hästen 400 kg borde han alltså med "gott samvete" kunna äta 1 kg havre/dag, utspritt på tre mål?

Ang olja, 75g/100kg häst och tillfälle, max 150g olja per hundra kilo häst och dag. En deciliter blir ca 90g olja. 4*150=600, han kan alltså äta 2 dl olja/mål utan att ta skada.

Betfibrer: Bra alternativ men jag har tyvärr inte alltd möjlighet att göra i ordning maten i tid för det att svälla. Iom att fler än jag petar med maten ger jag hellre "plan b" om det innebär minimal risk för fel i foderberedningen. Så tänker jag just nu i alla fall.

Varför upplever vissa att hästarna blir mindre heta av svarthavre? Har ju en häst som är ganska framåt av sig, han har fått "havrefritt" (med havre i pelletsen...) och funkat bra, och han har funkat bra även på annan pellets med havre i. Hur märker jag om hästen blir kanonframåt pga havrekick eller om den bara är pigg för att energibehovet är helt uppfyllt? Tänker om han blir "fogligare" i perioder för att energin kanske tryter, eller om han bara pga ridningen blir mer avslappnad... Uh, detta med foder är en djungel men jag hoppas hitta något som är ok i slutändan i alla fall :)
 
Sv: Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

Min svårfödda ponny (det finns ju sådana :p ) äter fritt med hösilage, har ingen aning om vad han äter men minst 15kg/dag, det har rätt högt TS.

Sen får han 4dl linfrökaka och 4dl potatisprotein och 4dl (det är vägt från början) pelleterad betfor (det sväller MASSOR).

Han har varit hos mig i snart tre veckor och det börjar se lite lite lite bättre ut än när han kom.

Men exakt vad som fungerar på vilken häst är inte så lätt att veta. Just den här vet jag har stort(!) proteinbehov för att bli fin i kroppen. Andra behöver mer energi "bara".
 
Sv: Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

jo... men hur fort ser man skillnad egentligen? den här var lite rund och snyggdå han åt 0,9 kg, nu när han är nere på 0,4 ser han tanigare ut. Är det bara min hjärna som spökar eller KAN dom ha så hiskeligt megabehov av protein? Är det liksom ens fysiskt möjligt? :P
 
Sv: Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

Nej det är inte möjligt att din häst har behov av både det proteinet som ditt grovfoder ger och dessutom så mycket muskel. Det finns heller ingen som helst möjlighet att du redan ser skillnad på hästen utan det tar några veckor innan du ser någon skillnad. Läs på i länken du fick utav mig tidigare så att du inte ger din häst foder som den faktiskt riskerar att bli sjuk utav.
 
Sv: Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

Nej det tar eg rätt många veckor och så blir man hemmablind också.

Min var rätt indragen i buken också, troligen snålt med grovfoder så han var tom i tarmarna och kanske lite uttorkad.

Skillnad på riktigt tror jag inte att jag ser förrän till våren.
 
Sv: Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

Då förstår jag ang betfibrer :-)

Ang havre så läs vad spaderÄss har skrivit. Vad jag tycker låtit rimligast hittills av vad jag läst är det signalsubstanser (om jag minns rätt nu), dels att vissa hästar är överkänsliga och därför blir tokiga även av lite havre men även något om att stor giva havre ökar hästens "aktivitetsnivå" och därför kan det vara olämpligt att fodra upp hull med stora mängder havre. Stärkelsen har inget med ovan att göra. Jag har faktiskt aldrig lyckats hitta om stärkelsen i havre kan vara skadlig i normala givor, tvärtom.
 
Sv: Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

Det jag inte förstår är varför han bara får 9 kg hösilage? Det är inte mycket, speciellt inte med så låg TS. Äter han inte mer? Har inte sett nåt svar på den frågan.
Fri tillgång på grovfoder till svårfödda hästar är en självklarhet för mig.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har två lättfödda hästar som behöver gå ned i vikt under vintern. Vårt hösilage har högt smrp vilket jag blev glad för...
Svar
3
· Visningar
1 081
Senast: Vivo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp