Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

Cherarriduracell

Trådstartare
Hur kommer man fram till vad som ska ökas för att få upp hästen i vikt? På pappret ska hösilaget täcka hans behov, men jag tycker han ser tunn ut.

6.9 MJ 46g smbrp/kg. Han får 9 kg, är en ponny som antagligen väger max 400.

Utöver detta får han 3 dl rapsolja och 0.9 kg krafft muskel, som i framtiden ska bytas ut till motsvarande mängd potatisprotein. Enligt foderprogram osv ligger han på +11MJ och +300g smrp. Hur mycket plus bör dom ligga för att lägga på sig, och hur länge ska man ha is i magen och vänta på viktuppgång? Han rids inte hårt alls, motionsrids i skritt/trav/lite galopp ca en timme om dagen. Om han inte lägger på sig nämnvärt, vad ska i första hand ökas, energi eller protein?

dessutom: hur räknar man ut behovet utan foderstatsprogram?
 
Sv: Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

Det finns många bra böcker där du kan lära dig räkna ut foderstaten själv. Till exempel "Rätt foderstat - Bättre häst".
I övrigt tycker jag att +11MJ borde göra att han lägger på sig. Hur länge har han fått det?
 
Sv: Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

Öka hö/hösilaget. Vår svårfödda ponny får nog 10-11 kr iaf. Sen bara 3*2 dl kraftfoder.
 
Sv: Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

Han har bara fått det någon vecka, men inser ju att det antagligen tar lite längre tid än så innan det blir tydligt för ögat. Jag tror att han är en sån ponny som är lite smalare "av naturen", precis som att vissa människor är smalare. Vet brukar berömma för att han inte är överviktig "för det är så vanligt nu för tiden", men jag vill ju ha nåt att bygga muskler av också :)
 
Sv: Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

Beställ "Utfodringsrekommendationer för häst" från SLU. Ett häfte som kostar ca 170,- inkl frakt. Ett mycket bra häfte där allt du behöver veta, står.
 
Sv: Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

Behovet finns i tabeller. Rekommederar STARKT att köpa detta häfte!!

http://www.slu.se/husdjur-utfodring-vard

Utfodringsrekommendationer för häst, 160 kr + porto

Beställ hos Margareta Norinder, margareta.norinder@slu.se eller tel 018-672817

Där står precis allt du behöver veta för att räkna ut en enkel foderstat själv. Det är faktiskt jättelätt och man får förståelse för vad man faktiskt stoppar i hästen och varför det ger den effekten det gör :)
 
Sv: Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

Vilken kvot hamnar nuvarande foderstat på? Om han är tunn hullmässigt så ligg runt 6, en högre kvot kan snarare göra det svårare att få hästen att lägga på sig.

Kan han äta mer grovfoder?

Det du behöver tillföra för hullet är energi. Olja, betfor/betfibrer, havre typ. Men innan du lär känna hästen bör du se till att totalfoderstaten landar på en kvot runt 6. Sedan kanske det visar sig att din ponny måste äta betydligt mer MJ för att hålla sig fin medan proteinbehovet kanske räcker "enlig tabell".

11 MJ över skulle jag inte räkna som mycket. Min åt ca 75 % mer MJ (40 MJ extra i hans fall) men gick ändå ner lite i samband med flytt och orolig häst.

Vänj in ny/mer mat men annars är det typ bara att ösa på om hästen inte har sjukdomstendenser till du ser effekt och kan hitta rätt nivå. Håll koll på fett/giva och /dag, stärkelse/giva och /dag samt kanske socker/giva och /dag bara.
 
Sv: Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

Under en period när en häst behöver gå upp i hull så kan det vara ok att bara ösa på med grovfodret om det inte föreligger hälsorisker pga sådan utfodring.
Det är alltid bättre att öka på ett grovfoder än att öka upp eller sätta in kraftgivor om det går att undvika.
Så jag hade börjat där..men sen finns det ju dem också som inte stoppar i sig mer bara för att man lägger fram mer. Så det gäller att hålla koll någorlunda på hur givorna ser ut, hur mycket hästen stoppar i sig och försöka stanna då kanske när det verkar ok/tillräckligt samt gett resultat..dippar den sen över till tjock så kan man dra av lite då.

Viktuppgång tar betydligt längre tid än viktnedgång. En vecka tar det inte, utan du får nog räkna med en månad minst före du ser resultat.

Sen håller jag med övriga, det finns massor att läsa.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

6,6 ligger han på nu, är det bättre eller sämre än motsvarande under 6?

Hade inte väntat mig att något ska hända på en vecka, mer typ "när ska jag göra nåt annat om jag inte ser resultat?". Vissa säger ju "så borde han lägga på sig ganska snabbt" men ganska är ett relativt begrepp, ju. Han kommer aldrig dippa över till tjock/fet, är jag ganska säker på.
 
Sv: Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

Med de värdena på silaget hade jag gett så mycket hästen orkar äta, och så toppat med proteinfodret.

Hur blött är fodret?
 
Sv: Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

6,6 är ju inte mycket över så det borde ju funka. Men varför skulle andra alternativet vara motsvarande under 6?
 
Sv: Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

Du har ju en bra balans i ditt grovfoder så är hästen tunn så behöver du bara öka silagegivan.
 
Sv: Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

70% ts

the_connemara:

om man skullehålla sig "runt sex", och jag ligger över, vill jag veta om det är bättre att ligga 0.6 över än 0.6 under. förstår du? Om man hellre ska hålla sig något över än något under. :)
 
Sv: Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

Varför ger du muskel och varför ska du ge potatisprotein? Din häst behöver inte mer protein. Den får redan tillräckligt utav grovfodret. Det är skadligt att ge så mycket extra protein ifrån kraftfoder som du ger. Din häst riskerar att bli allvarligt sjuk utav det. Överskott av protein ifrån grovfoder är inte skadligt men att ge kraftfoder och dessutom ett proteinkoncentrat ovanpå när behovet redan är fyllt är verkligen inte bra.

Om din häst är tunn så är det mer energi den behöver och ska ha. Öka på grovfodret. Helst upp till fritillgång men öka iallafall med minst 50% och fortsätt öka om den inte börjar lägga på sig på en månad eller två. Räcker inte fritillgång så lägg till några dl linfröolja ihop med lite betfiber. (Annars blir det nog svårt att få i hästen olja och betfiber är ett bra fodermedel att blanda med. Du kan blanda med lucern också men eftersom lucern innehåller mycket protein så är det lite onödigt att tillföra ännu mer.)

Här http://www.hastsverige.se/Nyhetslista1.html?news=15004 kan du läsa massor om foder och du kan också räkna ut en foderstat där.

Hästar är grovfoderomvandlare. De mår allra bäst om de får tugga minst 16-18 timmar/dygn och deras mage och tarm tackar så mycket om de slipper få kraftfoder. Om hästen inte äter mer grovfoder eller om den absolut måste ha krubbskrammel så ger man i första hand lucern och/eller betfiber eftersom det också räknas som grovfoder och är skonsamt för mage och tarmar. Det är först om hästen inte tål eller inte äter lucern eller betfiber som man kan börja fundera på kraftfoder och då något som passar till ens foder så att man inte ger överskott utav protein eftersom det är så farligt.

När du ger sådana enorma mängder protein så gör det att din häst får ännu svårare att lägga på sig. På lättfödda hästar utnyttjar man det och lägger dem på en högre kvot än vad de behöver med hjälp av grovfoder för att de ska bränna energi när de omvandlar proteinet till energi. För din häst som behöver all energi den kan få så blir det ju då helfel när du ger så mycket protein i onödan. Då bränner den energin på att omvandla proteinet istället för att lägga på sig. Det lilla överskottet som den får i Mj försvinner alltså direkt ihop med en mängd Mj till för att omvandla proteinet till energi.
 
Sv: Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

70% ts

the_connemara:

om man skullehålla sig "runt sex", och jag ligger över, vill jag veta om det är bättre att ligga 0.6 över än 0.6 under. förstår du? Om man hellre ska hålla sig något över än något under. :)

Aha! Isf är det bättre att ligga över. Man kan inte enl SLU underskrida proteinbehovet, vilket är 6 g smältbart råprotein per MJ. Därav kvoten 6 vilket ju innebär g smältbart råprotein delat på MJ omsättbar energi.

Sedan finns det säkert extremt svårfödda hästar som behöver hutlösa mängder energi men klarar sig på lägre mängd protein. Då blir ju kvoten under 6 men det spelar ingen roll så länge proteinbehovet är uppfyllt. Likväl som extremt lättfödda hästar kan fungera bättre på en högre kvot eftersom de har ovanligt lågt energibehov men kroppen har ändå ungefär samma proteinbehov. Dessutom får hästen i sig energi via proteinöverskott också men det kräver mer energi att tillgodogöra sig den, vilket kan gynna extremt lättfödda hästar (att de inte får lika lättillgänglig energi alltså).

Min häst tex låter jag ligga på en lite högre kvot, gärna 7-8. Han är relativt lättfödd och klarar sig bra på fri tillgång på grovfoder med lite lägre innehåll (lägre av både energi och protein alltså). Men iom att kvoten är lite hög har jag möjlighet att lätt lägga till lite extra kraftfoder med mer energi i om det skulle behövas (jag ger bla havre, linfröolja och betfibrer alltid) utan att behöva introducera något nytt fodermedel.
 
Sv: Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

6,6 ligger han på nu, är det bättre eller sämre än motsvarande under 6?

Hade inte väntat mig att något ska hända på en vecka, mer typ "när ska jag göra nåt annat om jag inte ser resultat?". Vissa säger ju "så borde han lägga på sig ganska snabbt" men ganska är ett relativt begrepp, ju. Han kommer aldrig dippa över till tjock/fet, är jag ganska säker på.

Efter att ha läst Tinys inlägg, hur kan han förresten ligga +11 MJ och +300 g smb rp om han har en kvot på 6,6?

318 har min 500 kgs i underhållsbehov. Missade helt det i ditt första inlägg!
 
Sv: Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

Jag har fått rådet att öka krafft muskel av flera personer i min omgivning, eftersom han är lite tunn över rygg och rumpa och "behöver protein för att bygga muskler nu när du tränar". Räknade på behovet "för hand" nu, och bara de 9 kg hösilage han får täcker hans behov, och ger överskott.

Vad ska jag fodra med istället för att få upp energin? Han äter inte hur mycket grovfoder som helst, tyvärr.
 
Sv: Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

Ledsen att säga det.. Men det är många som tror att man kan fodra en häst att se muskulös ut. Just "krafft muskel" är ett dåligt produktnamn tycker jag just för att det är många som tänker att det är bra om hästen ser tanig ut.. Och så skjuter man upp proteinet så det sjunger om det.. Man kan inte fodra muskler på en häst

Jag säger som övriga att energin ska upp och visst behövs protein också men det är inte allt men tyvärr ofta det folk riktar in sig på först.. Muskler byggs främst genom träning och behöver inte ett stort överskott protein som bränsle. Din häst kanske har ett högre energibehov? Jag hade absolut petat upp energin till att börja med istället för proteinet

Sen tycker jag också att man lite ska slå dövörat till när det gäller kraftfoder folk rekommenderar utan att de själva känner till analys, häst och fodermängder den äter. Det finns inga mirakelmedel som är bättre än det hästen behöver..
 
Senast ändrad:
Sv: Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

Jag tror inte att jag kan ha hästen ståendes i en box och fodra på muskler, men jag vill ju se till att han HAR något att bygga muskler AV när man tränar :) Vore ju asdrygt att ha en tanig häst man försöker träna upp så räcker inte maten till för att bygga några muskler med.

Så okej, om jag provar att sänka proteinet, vad bör man fodra på med för kraftfoder för att tillföra energi då? Vill som sagt inte ge så mycket stärkelse om det går att undvika.

Säg att jag tar bort allt kraftfoder helt, och bara ger hösilage. I så fall ligger han -1MJ och +39 smrp.
Lägger jag då till 2 kg hösilage, hamnar han på + 13MJ ca och + 131 smrp. Energimängden i 2 kg hösilage motsvarar 3 dl olja.

Vad kan jag komplettera med?
 
Sv: Hur gå tillväga för att få upp häst i hull?

Håller med flera andra. 0,9 kg Krafft muskel behövs om man har extremt proteinfattigt foder. 3dl olja är även det rätt mkt. Ge lite mer hösilage träna lite mer varierat. Kort intensivt pass istället för en hel timme kan bygga mer ibland.

Att ge för mkt olja åt gången är inte lätt för gallan att ta upp.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag har två lättfödda hästar som behöver gå ned i vikt under vintern. Vårt hösilage har högt smrp vilket jag blev glad för...
Svar
3
· Visningar
1 081
Senast: Vivo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp