HUr funkar slagrem? Annat alternativ?

Alexandra_W

Trådstartare
Lilla herr shettis gillar verkligen sina skor, eller så ogillar han verkligen att ha fått liten hage. För jisses sån fart det var på honom i vagn idag.. Dessutom kryddat med några 'glad-bakutsparkar', som var rejält högt över skakeln. Benen hamnade på rätt sida i nedslaget, men det är och förblir ju en risk.

Jag har ingen koll på vad man kan göra åt det, men antar att en slagrem är till för just det, men hur funkar en sån? Annat man kan göra?

Sv: HUr funkar slagrem? Annat alternativ?

Bakselen fyller väl samma funktion som en slagrem? Min tjej kan bli bra glad i hågen ibland och då kan hon få för sig att lätta ganska rejält bak, men då stoppar bakselen upp så att hon inte riskerar att planka skaklarna.

Dock förutsätter ju det ju att bakselen är fäst i skakeln, annars hjälper den ju inte mot bockningar.

Bakselen sitter i 'främre' öglan på skakeln, alltså framme där man fäster sele och vagn, är inga 'bakre' fästen för bakselen.

Men funkar det på hästar som galopperar i vagn med? Bara sett det på travare? Eller kanske handlar om hur hårt man spänner den?

Måste man köpa en specifik slagrem eller kan man ta en 'egen' rem bara?

Men funkar det på hästar som galopperar i vagn med? Bara sett det på travare? Eller kanske handlar om hur hårt man spänner den?

Måste man köpa en specifik slagrem eller kan man ta en 'egen' rem bara?

Med tanke på att hästar fortfarande kan galoppera utan problem även med slagrem tror jag inte att det ska spela någon roll.

Den behöver vara ganska hårt spänd för att göra någon verkan, men om du kör i branta nedförsbackar får den inte vara för hårt spänd för då kommer hästen att få svårt att ta sig nedför.

Tänk dessutom på att sätta den ganska långt bak på korset för att den ska ge bäst effekt. Jag vet inte hur ditt ryggstycke ser ut, men på travselar finns det en ögla på ryggstycket - den sitter för långt fram! Man måste alltså göra en egen rem genom öglan som slagremmen kan vila i så att den hamnar i rätt läge.

Du kan nog använda en egen rem om du har en som passar för ändamålet, men de som är gjorda för att användas som slagremmar är väldigt smidiga, dels genom flexibiliteten i och med ringarna och dels genom att de passar många hästar och vagnar. En "riktig" slagrem spänns "uppåt" på båda sidor hästen. Glöm inte att skaffa gummiremmar som håller slagremmen fast på skalmen.

Tack för svar!

Vagnen har ju mkt lägre skakelfäste än t ex en travsulky/rockard, därför jag tänkte om det gick med en egen rem, behöver ju 'bara' hindra honom från att bralla sådär HÖGT som igår. Men låter ju enklast att köpa en då.

Ska iaf låta sadelmakaren sy en ögla att trä bakselen i, så kan ju be honom sy några öglor längre bak på korset med, att sätta en ev slagrem i.

Behöver dte vara något fäste på skakeln eller sitter det kvar ändå iom gummit + spänt?

Liknande trådar

Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 489
Senast: cherie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 389
Senast: cassiopeja
·
Äldre Då jag och min pojkvän har pratat på att flytta ihop så har jag börjat kolla på hur det fungerar att hyra ut i andra hand. Jag är...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 062
Senast: Inte_Ung
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 544
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar