Hur funkar en brems?

S

svintana

Hej!! Jag undrar hur det funkar när man bremsar en häst? Varför blir dom "lugna"? Kan det bara farligt? Visst ska mn massera mulen efteråt? Tack på förhand!

Sv: Hur funkar en brems?

Jag har lärt mig att bremsen funkar som avledande. Dvs, det gör ont i mulen, och hästen sitter fast, alltså struntar den i att det svider som :devil: i såret eller vad det nu är man gör som hästen reagerar på.

Man masserar mulen efteråt för att blodcirkulationen ska komma igång igen, den stryps ju av när man drar åt med bremsen...

Precis.
Hästen faller i någon form av dvala efter en stund.
Mätningar har gjorts på bremsade hästar.
Deras puls faller ner till sovnivå.

Men det man skall tänka på vid bremsning är att akta så att tänderna inte kommer emellan och att avvakta en stund innan man "behandlar"

HAn som uppfann bremsen skulle ha fått Nobelpriset tycker jag!!!

AM

Kan man inte få en liknaknde reaktion genom att nypa åt örat?

Jo det får man. På min häst får de dock på kliniken ta ett redigt "nyp" på halsen (med händerna) , efter som min pålla ICKE tillåter bremsning. Och det har också ung. samma effekt.

Vad enkelt och praktiskt! Och det har väl säkert inte kossan nåt emot heller :)

Robin1 skrev:
Kan man inte få en liknaknde reaktion genom att nypa åt örat?

Örat är väldigt känsligt på en häst och ska INTE bremsas!!!!!!!!!!!
En del veterinärer gör det ändå.. :mad: :mad: :mad: :mad:

Lilla skrev:
Örat är väldigt känsligt på en häst och ska INTE bremsas!!!!!!!!!!!
En del veterinärer gör det ändå.. :mad: :mad: :mad: :mad:

har du några anledningar till varför örat inte ska bremsas? som några artiklar eller något?

När man brämsar är det några slags nerver som sitter vid nederdelen av mulen som gör dem lungna när man brämsar dem, Det är inte så att det ska göra ont för hästen...

/ Donald duck

man kan väl inte bremsa hur länge som helst heller?

moonlightgarden skrev:
har du några anledningar till varför örat inte ska bremsas? som några artiklar eller något?

En brems nyper åt kring hästens överläpp för att få den att stå stilla.

Det som händer är att hjärtfrekvensen sjunker och ögonen får en glansig, frånvarande blick = avspänd. Detta orsakas av att bremsen trycker på en akupunkturpunkt vilket leder till att hästen frigör endorfiner. :bump:

Detta betyder inte att man ska använda den i rutinsituationer utan endast vid nödfall. :eek:

Att bremsa är ingen behaglig upplevelse för hästen och det är i regel svårt att bremsa en häst igen om den varit med om det några gånger. :mad:

Om bremsen ändå måste användas, se till att läpparna viks in så att det inte gör ont på hästen, sätt den såpas fast att hästen inte kan frigöra sig (lätt för skador) rör lite försiktigt på den för att underlätta flödet av endorfiner. Använd den så kort tid som möjligt och massera efteråt (känseln försvinner) :cry:

Att använda en brems runt hästens öra eller annan känslig kroppsdel
är DJURPLÅGERI och utan mening. HÄR FRIGÖRS INGA ENDORFINER!!!. Det är endast mycket smärtsamt och leder till bestående skador och beteendeproblem.!!!! :mad: :mad:

Nafayette skrev:
Om veterinären gör så, så finns det nog anledning till det..
AM

En del veterinärer saknar känslan och förståelsen...jag kan lova dig..det finns många dåliga och nonchalanta veterinärer..precis som det finns det inom andra yrken. Säg att någon ville få dig att stå still och stanna kvar utan din vilja..tja det finns ju lite olika alternativ

:smirk: Antingen kan de söva dig eller lokalbedöva dig.

:idea: Eller kan de använda akupunktur så att du frigör egna
smärtstillande och lugnande hormoner.

:cry: Eller kan de ta ett rejält tag i båda dina öron och vrida dem
tills du känner sådan smärta att det känns som öronen ska
slitas av om du rör dig.

pinky skrev:
Jag har lärt mig att bremsen funkar som avledande. Dvs, det gör ont i mulen, och hästen sitter fast, alltså struntar den i att det svider som :devil: i såret eller vad det nu är man gör som hästen reagerar på.

Man masserar mulen efteråt för att blodcirkulationen ska komma igång igen, den stryps ju av när man drar åt med bremsen...

Synd Pinky att du fått så pinkig information...... :bump:

Det är aldrig meningen, nödvändigt, rättvist eller lagligt att tillföra hästar eller övriga levande varelser smärta. Detta kallas DJURPLÅGERI och är straffbart! Lite längre ner kan du läsa vad som händer när man bremsar en häst. Förmedla även detta vidare till dem som lärt dig denna felaktighet.....så ingen häst kommer till skada.

majja22 skrev:
Jo det får man. På min häst får de dock på kliniken ta ett redigt "nyp" på halsen (med händerna) , efter som min pålla ICKE tillåter bremsning. Och det har också ung. samma effekt.

Att ta tag i skinnet, dra ut det och nypa åt hårt kan oxå frigöra endorfiner en kort stund. Men det är tydligt obehagligt för hästen
och ska endast användas i nödsituation.

Ett exempel på en häst som inte tillåter bremsning..har kanske varit bremsad några ggr för mycket, eller? Hoppas han inte slutar tillåta dig att ta på det område de drar ut skinnet...händer det oxå!!!

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 028
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Adoptivhund vägrar gå ut
  • Hur köper man en hund?

Hästrelaterat