Hur funkar en brems?

Sv: Hur funkar en brems?

Nej hon är inte bremsad några gånger för mycket. TVÅ gånger under alla år jag har känt henne, och då har det gått bra. Detta med att nypa i skinnet var det enda som fungerade sist när vet. skulle ge en lugnande spruta inför en ledbbehandling och röntgen. Hon har blivit väldigt spruträdd efter att hon hade mycket problem förra året, vi åkte in och ut till klinik och hon fick många sprutor...

Kan väl säga så här:
Varje gång jag ser en veterinär i arbete så är jag lika glad VARJE gång att jag själv inte pluggade till ett sådant yrke.

Veterinärer är väldigt utsatta i sitt arbete.
Att behandla 700 kilo ovilligt hästkräk är inte alltid det lättaste.

Visst, det finns lugnande, men när "halvtonnaren" slåss med frambenen eller springer över folk och fä så finns det inte så mycket alternativ kvar.
Det gäller ju även att lyckas spruta lugnande...

Vi bremsar i ytterta nödfall men vi tvekar inte med att göra det.

Veterinärens säkerhet framför allt.. är vårat motto.

Nu är det ju oftast ettårshingstar som av olika orsaker utsätts för brems.
Ingen hittils har reagerat negativt vid flera bremsningar.

Sedan är det en viss teknik att bremsa rätt.
Och gör man som man ska så kan du bremsa om och om och om igen utan att hästen för den skull blir rädd om näsan.

Att ta tag i örat har vi också gjort.
Det var en fölunge som hade gjort sig illa i mun och skulle ha lugnande.
Den slogs så mycket den bara orkade.
Då tog vi ett örongrepp för att kunna spruta domosedan.
Den hade heller inget problem med huvudet sedan..

Tycker definitivt att alla medel är tillåtna om hästen "grisar" sig vid vet.besök.

Fast vi har bara väluppfostrade sådana.. :D
AM

Lilla skrev:
En brems nyper åt kring hästens överläpp för att få den att stå stilla.

Det som händer är att hjärtfrekvensen sjunker och ögonen får en glansig, frånvarande blick = avspänd. Detta orsakas av att bremsen trycker på en akupunkturpunkt vilket leder till att hästen frigör endorfiner. :bump:

Detta betyder inte att man ska använda den i rutinsituationer utan endast vid nödfall. :eek:

Att bremsa är ingen behaglig upplevelse för hästen och det är i regel svårt att bremsa en häst igen om den varit med om det några gånger. :mad:

Om bremsen ändå måste användas, se till att läpparna viks in så att det inte gör ont på hästen, sätt den såpas fast att hästen inte kan frigöra sig (lätt för skador) rör lite försiktigt på den för att underlätta flödet av endorfiner. Använd den så kort tid som möjligt och massera efteråt (känseln försvinner) :cry:

Att använda en brems runt hästens öra eller annan känslig kroppsdel
är DJURPLÅGERI och utan mening. HÄR FRIGÖRS INGA ENDORFINER!!!. Det är endast mycket smärtsamt och leder till bestående skador och beteendeproblem.!!!! :mad: :mad:

jag vet hur man använder bremsar, har sett det.

det är ingen som har sagt att man måste använda en brems för att bremsa örat, har sett en häst bli bremsad i örat å det var handen som användes, och på hästen såg det ut som om att hästen fick endorfin tillgång eftersom att den blev lung och det gick att fixa till det som behövdes.
Jag har även sett denna häst bli hanterad på samma sätt en gång till och den verkade verkligen inte problematisk att fånga in så att det gick att ta greppet på den.
Denna häst har inge skador utav det och inte heller några beteende problem.
Så nhu vill jag veta om det finns några artiklar på detta faktum eller om det är din åsikt.

Visst, att använda brems på örat är egentligen inte accepterat men kan likvälfungera bra i vissa fall.
När min häst hade slängt den veterinären, som skulle lägga en viss bedövning, i väggen en gång satte jag brems på örat vilket fungerade super, inte blev han rädd om örat heller. Men som sagt egentligen inte godkänt.
PL

Lilla skrev:
Att bremsa är ingen behaglig upplevelse för hästen och det är i regel svårt att bremsa en häst igen om den varit med om det några gånger. :mad:

Vad grundar du det på? Jag kan inte alls hålla med om detta, har varit med om att bremsa hästar flera ggr per dygn i extremfall - ingen har varit speciellt svår att bremsa "mot slutet".

Liknande trådar

Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
494
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 028
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 454

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka