hur funkar det???

zazza girl

Trådstartare
ha funderat på att låna ett stos mage nu i vår och betäcka , men hur funka det..???

ni som ha gjort det eller ha lånat ut erat sto , hur ha ni gjort med kontrakt och kostnader???

vad ska man tänka på när man gör det??:confused:

tacksam för hjälp och massa tips..!!!!:smirk:

Sv: hur funkar det???

Jag har just nu lånat in fem ston för avel och lånat ut två av mina egna också för avel.
I alla fall är det gjort så att den som ska ta föl står som fodervärd för stoet och får stå som uppfödare till fölet. Det är gjort vanliga fodervärdsavtal med avel som användningsområde och med uppsägningstid som ligger före betäckning eller efter avvänjning av fölet och inte med X antal månader som annars. Med andra ord så står fodervärden för alla kostnader för sto och föl så länge avtalet gäller.

Har oxå lånat ett sto som jag har på foder.

Har gjort som Masse.

Det gäller att ha allt skriftligt, så det inte blir några missförstånd.

Lycka till!

Jag har "bara" lånat magen på stoet.
Stoet står kvar hos sin ägare. Ägaren står för kostnaderna som om hon inte vore dräktig:D

Jag står för sånt som tillkommer, foder, vacc, ev. vetrinär kostnader pga dräktigheten.
Kontrakt är skrivet, detta kommer ävan att följa med registrerings ansökan då jag kommer att stå som uppfödare. Vilket oxå står i kontraktet.:)

Hoppas det var till hjälp
Lycka till!

Jag har "bara" lånat magen på stoet.
Stoet står kvar hos sin ägare. Ägaren står för kostnaderna som om hon inte vore dräktig:D

Jag står för sånt som tillkommer, foder, vacc, ev. vetrinär kostnader pga dräktigheten.
Kontrakt är skrivet, detta kommer ävan att följa med registrerings ansökan då jag kommer att stå som uppfödare. Vilket oxå står i kontraktet.:)

Lycka till!

Får jag bara fråga en sak. Vad får stoägaren ut av detta? Hän får betala allt som vanligt, men har en häst hän inte kan rida på länge.
Jag hade aldrig gått med på en sån deal. Därför blir jag lite nyfiken.

/Jonaz

Jag har lånat ut mitt sto som avel, och gjort ungefär som Masse. Vi har ett fodervärdsavtal där fölet tillfaller fodervärden som står för alla kostander utom försäkring fram till dess att fölet är avvant.
Jag har också skrivit in en klausul att om jag måste ta hem hästen för vanskötsel betalar fodervärden alla omkostnader för fölet i alla fall. Fodervärden står också som uppfödare.

Jag tycker att det är en bra deal.

/Jonaz

Lycka till!

Jag skulle vilja veta om ni har formulerat ett eget kontrakt eller finns det färdiga att köpa? Jag kommer ev att göra likadant nästa år och funderar kring detta. Stoet kommer att stå kvar hos sin ägare under dräktigheten och fram till avvänjningen. Sen flyttar fölet till sin nya ägare.

Då ägaren inte har haft möjlighet att rida henne, har jag stått för den biten.

Jag började rida henne nov 06 och rider henne ännu dock endast skritt turer nu då hon e beräknad till nästa helg:D
Tanken är att jag även ska sätta ingång henne efter fölningen.

Både min och hästägerens filosofi är att hästar mår bra av motion:)

Vi har formulerat det själv.
vet att det finns andra kontrakt att köpa, men ägaren är mycket duktig med avtal så vi valde att skriva ett själv.

Mvh
Emmsan

Liknande trådar

Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
530
Senast: Nikan
·
Avel Jag ska betäcka mitt SWB sto i slutet av sommaren och undrar lite vad som gäller? Det är första gången jag tar föl så har inte sten koll...
2
Svar
25
· Visningar
3 021
Senast: Freazer
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
625
Senast: Shaggy
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 637
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka