Hur funkar det för nybörjare på ridskolor?

B

Bella86

Idag var jag på min första ridlektion. Det ska nämnas att jag är 26 år och har ingen vidare erfarenhet av ridning.
När jag kom till stallet fick man ingen hjälp med sadling eller tränsning. Jag fick gå och leta efter någon som kunde ta sig tid att hjälpa mig.

Är inte detta lite konstigt med tanke på att det va en nybörjargrupp (för vuxna)?
Är det meningen att man redan ska veta hur allt sånt går till när man kommer första gången? Eller hur fungerar det på andra ridskolor?

De andra deltagarna hade hjälp med sig som visste precis hur man skulle göra men det är väl inte meningen att man måste ha?

Är nyfiken på vad andra från andra ridskolor har för erfarenheter.
Jag vet inte om jag kommer gå dit igen och det vore tråkigt.
 
Sv: Hur funkar det för nybörjare på ridskolor?

Tråkigt att du inte fick någon hjälp! Vill minnas att det kryllade av tjejer och killar i stallet som inte var sena att visa och hjälpa nybörjare när jag gick på ridskola. När jag började för ett antal år sedan hade jag redan ett hum om hur det skulle göra men fick man en lite tjurig häst ville man gärna ha hjälp. Det var inte svårt att få, antingen av personal eller av andra, kunnigare elever.

Kommer ihåg att vi i början hade en tvådelad lektion där vi först hade teori, sadla/tränsa, uppsittning etc, och sedan ridning i ca 30 minuter.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur funkar det för nybörjare på ridskolor?

Tack för ditt svar! Jag vill verkligen veta hur det fungerar på andra ridskolor.
Om det är såhär det fungerar eller om jag bara har haft otur.
Bara för att man är vuxen nybörjare så behöver ju inte det betyda att man automatiskt kan allt om hästar.
 
Sv: Hur funkar det för nybörjare på ridskolor?

Jag började också rida i vuxen ålder, på ridskola. Eftersom jag började några veckor in på terminen så missade jag dem första lektionerna när sadling gicks igenom. Men jag hade med mig en kompis som haft häst så det löste sig.

Hur som helst, den ridskola jag red på kryllar det av tjejer som hjälper till om det skulle behövas. Speciellt om man är en nybörjartant ;) (allt över 20 är tant för dem tjejerna). Men det kan ju vara olika på olika ställen.
 
Sv: Hur funkar det för nybörjare på ridskolor?

Mycket märkligt tycker jag! Där jag jobbar har vi alltid (om inte ridläraren själv är där och kan hjälpa till) någon/några som har upprop med ridgruppen och sedan hjälper till med sadling, visar hur allt ska gå till och svarar på frågor. Borde vara en självklarhet i början tycker jag.
 
Sv: Hur funkar det för nybörjare på ridskolor?

Jag har alltid gjort så att jag vill att gruppen samlas 30 minuter innan lektionen börjar, oavsett nivå på eleverna... med vuxna nybörjare kan man gå lite fortare fram än med barn, men givetvis måste även vuxna ha hjälp med allt i början!

Jag brukar göra så att första lektionen så startar vi alltså tidigare med att gå igenom stallet, hästarna, sadelkammaren, hjälmar osv. Hela anläggningen i princip, så att man hittar och vet var saker finns. Sedan hjälps man åt två och två eller var för sig beroende på hur eleverna själva vill ha det och hur stor gruppen är. Eleverna borstar hästarna och bekantar sig med dem, medan jag går runt hos dem och ser så allt är ok, svarar på frågor osv. Sedan samlas alla när jag visar på en häst hur man sadlar och tränsar osv, innan eleverna själva sadlar och tränsar sina hästar (med min hjälp). Första gången är det alltså inte säkert att man hinner med hela lektionstiden på hästryggen, men det brukar inte vara några som helst problem eller klagomål på det - snarare så att många tycker det är alldeles nog med 15 - 20 minuters ridning den första gången eller gångerna (beroende på grupp).

De vuxengrupper jag har haft har alltid varit sista lektionen för dagen så det gör ingenting om man drar över tiden (förutsatt att alla är medvetna om att det kan hända och planerar för det så klart!) De flesta av mina vuxengrupper har dessutom oftast fikat tillsammans efter lektionen, och ofta även hjälpt till med nattfodring osv (även när det inte har varit obligatoriskt).
 
Sv: Hur funkar det för nybörjare på ridskolor?

Det låter som att jag har haft otur med val av ridskola.
Tyvärr är det den enda i närheten.
Det känns tråkigt att det ska påverka att jag nu tappat suget för att lära mig rida när jag har velat det så länge och väl tagit tag i det.
Men det är inte så roligt när man står själv i spiltan med hästen första gången och den håller på att tränga in en i väggen och ingen som finns till hjälp t ex...

Kanske att man skulle se om det finns någon längre bort.
Det kan va värt att pendla för att få en ridskola man känner att man trivs på och få hjälp att lära sig en bra grund.
 
Sv: Hur funkar det för nybörjare på ridskolor?

lewellyn
Jag tycker det låter jättebra! Precis så önskar jag att det hade gått till!
Som du säger så kan man ju gå fortare fram med vuxna men man måste ju få lära sig grunderna.
Att det inte blir mycket ridning första gången gör inte något tycker inte jag. Huvudsaken är att man får en trygg och bra start där man lär sig att ta hand om hästen och således bli tryggare när det väl är dags att ta sig upp på hästryggen.
 
Sv: Hur funkar det för nybörjare på ridskolor?

Förresten... att du är vuxen nybörjare innebär ju just att du INTE kan allt redan.. du är ju där för att lära dig. Jag tycker du ska prata med din ridlärare om det nästa gång och ge det en chans i alla fall. Hon/han kanske inte alls tänkte på att ni behövde hjälp...

Tyvärr är det ofta så att det är de minst erfarna ridlärarna som har nybörjargrupper eftersom de inte ska lära sig så avancerade saker.. Dessvärre är det ju just dessa ridlärare som ofta saknar både pedagogisk kunskap och erfarenhet, inte sällan även någon form av utbildning (klubbens egen eller "formell"). Det många inte tänker på, eller prioriterar/har möjlighet att prioritera - är att just nybörjare är de som ju egentligen behöver de bästa och mest erfarna pedagogerna. Det dyker upp rädslor, saker måste förklaras på flera sätt, det kommer många konstiga frågor om "varför" osv...

Nu har inte jag varit ridlärare på länge, men även på "min" nuvarande klubb har jag hört sägas till äldre tonårstjejer "men du kan ju ha nybörjarlektionerna, det är ju enkelt"...
 
Sv: Hur funkar det för nybörjare på ridskolor?

var bor du? kanske någon här har koll på en bra ridskola i din närhet om det visar sig att det inte blir bättre än så..?

Jag tycker dock du ska prata med ridäraren och ge det någon gång till innan du ger upp. Inte för att det är godtagbart, men kanske ridläraren är ny och behöver lite hjälp på traven hon med? (även om det verkligen inte är elevernas sak att ta tag i... )

Jag hoppas verkligen att du bestämmer dig för att fortsätta!
 
Sv: Hur funkar det för nybörjare på ridskolor?

Det kan ju vara så att de tar för givet att du kan saker just för att du är vuxen. Om du då inte säger något tror de att de har rätt i det. Konstigt, men inte ovanligt.

Hade jag varit du hade jag helt enkelt sagt till att jag vill ha en genomgång på att sadla och tränsa samt någon som hjälper till när hästen ska göras i ordning.

Det kan vara en kass klubb, men det kan också vara ett slarvigt misstag.

Lycka till!
Anna :banana:
 
Sv: Hur funkar det för nybörjare på ridskolor?

Hej!
På den förr ridskolan jag jobbade hade de vuxna nybörjarna teori halva lektionen hela den första terminen (barnen hade samma sak första året). På så sätt hann man gå igenom väldigt mycket grunder; först borsta, sadla och tränsa, men sedan även beteende (det tycker jag är jätteviktigt), färger och tecken, foderlära, hästens delar etc. När jag hade en dam som var väldigt rädd anlitade jag en av de större stalltjejerna för att hjälpa henne ett par gånger, så att hon kunde ha någon i boxen hela tiden utan att de andra blev utan hjälp.

Där jag är nu har jag bara jobbat två dagar, så jag vet inte hur nybörjarlektionerna för vuxna fungerar, men barnen har bara teori de tre första gångerna (det känns lite för mig, de lär ju sig inte lika fort).

Jag tycker också att du kan fråga ridläraren. Egentligen borde det ju dessutom ligga i klubbens intresse att ni lär er ordentligt, inte minst med tanke på hästarna (det kan ju hända att en av de hästvana gärna sadlar för långt fram eller så, det vet man ju aldrig)...

Lycka till!!!
 
Sv: Hur funkar det för nybörjare på ridskolor?

Vilken knasig ridskola. Där jag red tidigare hade alla nybörjare några teorilektioner innan de fick börja rida. Det handlade om sadling, tränsning, visitering, hantering, hästens beteende och sånt. Föräldrarna till barnen fick också vara med då de sen fick leda hästarna under lektionerna.
 
Sv: Hur funkar det för nybörjare på ridskolor?

På mitt senaste jobb har de rena nybörjargrupperna teori de första gångerna när man går igenom sådant, och sedan finns det några ungdomar som hjälper gruppen när det är dags för ridning.
 
Sv: Hur funkar det för nybörjare på ridskolor?

På min ridskola så är det krav på att alla måste gå en hästskötarkurs innan de börjar rida. Det finns även åldersgränser, som visserligen är lite rörliga, men det -är rekommenderat att barnet är över 7-8år innan man börjar rida ridkurs, så många går två hästskötarkurser om de är väldigt små.

Vi har inga riktiga nybörjargrupper för vuxna då vi mest har utvecklat vår ponnyverksamhet och de vuxengrupper som finns består och "ponnymammor" och tanter som ridit när de var yngre.

Det låter helt galet att inte ha tillgång till hjälp med hästskötseln i stallet, dåligt av ridskolan för de har ju lagt upp lektions schemat så de vet ju när det är nybörjare i stallet?! :confused:
 
Sv: Hur funkar det för nybörjare på ridskolor?

Jag ska ta min första lektion som vuxen nybörjare nu på torsdag, och vi ska inte ha någon teori eller så om jag förstått rätt. Dock är det bara jag och min vän i vår "grupp" så jag antar att ridläraren tar sig tid och hjälper oss med sadling o.s.v. Hon sa i alla fall att vi skulle komma 15 minuter innan lektionen börjar, så att vi hinner bekanta oss med hästarna och hjälpa till lite.

Låter väldigt konstigt att inte få någon hjälp alls som nybörjare. "Min" ridskola är i och för sig väldigt liten, det kanske funkar annorlunda på större ställen där det ändå är mycket folk.. Hur som helst, skumt att inte få hjälp alls.
 
Sv: Hur funkar det för nybörjare på ridskolor?

Jag började rida när jag gick i typ 7:an på högstadiet om jag inte minns helt fel, det kan ha varit ännu senare med faktiskt. Jag anmäldes i någon slags nybörjargrupp för vuxna/ungdomar, dessvärre första lektionen jag var med fick jag ingen som helst hjälp, hade med mig pappa som var lika oduglig som mig, som tur va hade jag hängt runt i mina kompisars stall och lärt mig lite hur man sadlar, tränsar och sätter på benskydd. Så det gick ändå rätt bra.

Men saken var den att jag fick inte heller någon hjälp och ridskolan jag började rida på är en av de större runt omkring mig.
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
2 217
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 339
Senast: Dorinda
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 428
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Målbilder för trubbnosar.
  • Tångbett dåligt?
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp