Hur fungerar hästar i flock?

W

Wannaberyttarinna

Ibland när jag läser trådar här på Buke så står det "ledarstoet", "ledarvalacken", "ranghög", "ranglåg" osv....Jag undrar ibland över det här med rangordning och hästar i flock.

Finns det alltid en ledare av varje kön i en flock? Och om en häst som är ledare flyttas till ett annat stall är det då troligt att den behåller sin status som ledare? Kan ett sto och en valack slåss om ledarrollen? Och kan en ponny vara ledare för stora hästar? Vet man ungefär vad som avgör vilken rang en häst har i en flock?

Jag har hört att man ska vara försiktig när man släpper ihop hästar som inte känner varandra. Men om man gör det och de börjar slåss, vad gör man då? Händer det att hästar verkligen skadar varandra? I så fall borde man ju nästan behöva gå emellan vilket låter livsfarligt.....eller ser man det som något som de måste göra upp om själva? :confused:
 
Sv: Hur fungerar hästar i flock?

Det finns alltid en ledare i en grupp av hästar, men inte en av varje kön. Det är en som är högst i rang, och sen kommer de andra, också i noga ordning, därefter.
Om man flyttar en häst till en ny grupp kommer denna att "göra upp" för att bestämma rangordningen i den nya flocken. En uppgörelse kan vara allt från lite blåsande och skrapande med hovar och tjut till rena slagsmål.
Storleken spelar ingen roll, i "min" hemmaflock är det tvärtom, den minsta är bossigast, medans den största är den som flyttar sig först.
Slagsmålen vid ihopsläpp brukar inte vara väldigt våldsamma, även om de kan se så ut, och oftast brukar man låta dem reda ut det själva, och det brukar alltsomoftast gå mycket bra. I absolut värsta fall kan man bli tvungen att stoppa, om en av hästarna blir allvarligt skadad, men det är inget man ska göra hursomhelst! Man ska absolut inte riskera ngt, och tänka på sin egen säkerhet.
 
Sv: Hur fungerar hästar i flock?

Jag vet inte hur det är med andra men min trivs bäst med att vara ranghög. Där hon bodde innan vi flyttade var hon högst av stona, men lägre än valacken. Nu är hon lägre än båda valackarna hon går med.

När jag hade henne hemma så hade jag henne tillsammans med en ponny i taget, sammanlagt tre stycken och hon var högre i rang än alla tre, alla valacker.

Hemma had ehon sin egen hage så jag tror hon skulle varit högre i rang än de flesta där. En dag red ajg och en kompis hem dit och lät hästarna gå där medan vi fikade, hemma i deras stall var hennes ponny högre i rang än min häst, men i min hästs "egen" hage var det hon som bestämde.
 
Sv: Hur fungerar hästar i flock?

Om det är ett sto som är ledaren och hon får ett föl så räknas även fölet som ledaren. Alltså dom andra flyttar sig för fölisen då dom vet att denne har hög status så att säga.
 
Sv: Hur fungerar hästar i flock?

Hej!

Kan bara tala om angående att släppa ihop hästar att bråket dessutom inte behöver komma direkt vid ihopsläpp. Min tjej fick en ordeentlig sparkskada i somras efter 2 veckor tillsammans med "nya" hästen..

/ Lavinia, vars häst äntligen får sättas igång igen
 
Sv: Hur fungerar hästar i flock?

Funkar även bland vuxna hästar, då mitt annars ranglåga sto blev riktigt bundis med ledaren på sommarbetet och fick en riktig semester i hans fotspår. Hon var inte trognare än så, mot sin andra ranglåga vinterhagkompis, som oxå var på det betet. Visst kunde hon emellanåt umgås med sin vinterpolare, men körde det ihop sig, så visste hon vem man skulle gå bakom. Vilken brud va´!!
 
Sv: Hur fungerar hästar i flock?

När jag tog hem min unghäst förra året så tog det tre dagar innan de andra jagade ut honom ur hagen, så ibland behöver det nog några dagar för att kolla av varandra. Kan tillägga att när de väl hade fått honom på andra sidan staketet en gång så behövde de aldrig göra om det igen. Jag antar att han lärde sig sin plats!
 
Sv: Hur fungerar hästar i flock?

Och fölen till ston som är ranghöga blir ofta ranghöga, även när man vänjer av dem, iaf vad jag har märkt.
 
Sv: Hur fungerar hästar i flock?

Det stämmer nog rätt väl, de har ju märkt att mamma är tuff och då blir de likadana själva ;)
 
Sv: Hur fungerar hästar i flock?

Om det är ett sto som är ledaren och hon får ett föl så räknas även fölet som ledaren. Alltså dom andra flyttar sig för fölisen då dom vet att denne har hög status så att säga.


Håller definitivt inte med där.

Ett föl undan ledarsto har enbart en fördel. Att springa och gömma sig bakom mamma. Vilket alla föl kan göra.

Fölungar undan ledarston kan bli hackkycklingar eller lågrangade i hagen ihop med andra fölungar. Det har vi massor med exempel på.
I alla fall hos oss där vi har större flockar.

Och en sak har jag aldrig då sett..att en "ranghög" fölunge har flyttat på vuxna hästar..
Nog för att en sådan kan vara kaxig, men korkad är den inte..:D

AM
 
Sv: Hur fungerar hästar i flock?

I min kära flock på 6 hästar ser rangordningen ut så här:

Quarter valack, han är högst i rang, för utom över Appaloosastoet, som är över alla i rang, förutom över Curlystoet, som är över alla förutom quarter valacken.
Curlystoet har ett föl som appaloosan tar hand om. Tinkern är under alla dessa tre förutom fölet och shettisen. Shettisen är under Tinkern men bästis med fölisen och kompis med Tinkern. Förvirrande?? :D :angel:
 
Sv: Hur fungerar hästar i flock?

Nån sån rangordning hade vi i mitt förra stall med :confused: Där kunde man lägga ut en havrehink och de gick runt runt runt allteftersom den med högre rang än den andra föste bort havremumsaren
 
Sv: Hur fungerar hästar i flock?

Håller definitivt inte med där.

Ett föl undan ledarsto har enbart en fördel. Att springa och gömma sig bakom mamma. Vilket alla föl kan göra.

Fölungar undan ledarston kan bli hackkycklingar eller lågrangade i hagen ihop med andra fölungar. Det har vi massor med exempel på.
I alla fall hos oss där vi har större flockar.

Och en sak har jag aldrig då sett..att en "ranghög" fölunge har flyttat på vuxna hästar..
Nog för att en sådan kan vara kaxig, men korkad är den inte..:D

AM
Ett föl undan ett ledarsto får mat före de andra hästarna i hagen tex, eftersom mamman jagar bort de andra.

Självklart flyttar inte fölen på vuxna hästar, men när dem blir 2-3 år och går med jämnåriga i hagen, bestämmer dem ofta
 
Sv: Hur fungerar hästar i flock?

Ett föl undan ett ledarsto får mat före de andra hästarna i hagen tex, eftersom mamman jagar bort de andra.
Det är ju helt självklart..men

Självklart flyttar inte fölen på vuxna hästar, men när dem blir 2-3 år och går med jämnåriga i hagen, bestämmer dem ofta

..detta håller jag inte med.
Vi har ju i runda tal 18-20 unghästar per år och att se om deras morsor skulle vara ledarston ser man inget av.
Däremot får dom ta emot mer stryk än genomsnittsungen, då dom försöker vara översittare men inte accepteras av övriga.
Jag skulle nästan kunna säga tvärtom.
Lågrangade fölston har ofta avkommor som sedan, framåt våren styr och ställer både på lösdriften och vidare på betet.

AM
 
Sv: Hur fungerar hästar i flock?

Hoho. Undrar ytterligare en liten sak....

Jag tänkte om en okänd människa går in i en hage med hästar....kan hästarna anfalla eller så om man kommer in på deras "revir" eller om de känner sig trängda? Hundar markerar ju sitt revir.....gör hästar det också?
 
Sv: Hur fungerar hästar i flock?

Ja, faktiskt så kan endel hingstar göra så. Precis då vi hade fått hem våran så jagde han ut mig och min dotter ur hagen.Sedan så försökte han en gång till med mig men då hade jag en långpiska med mig som tur var så jag jagde han ist. Detta var då han hade kommit till oss. Han hade aldrig gått med andra hästar innan. Så min gissning är att han försvarade sin flock bara. Nu är han fullt pålitlig och skulle inte göra om det.
 
Sv: Hur fungerar hästar i flock?


Menar du inlägg 17??

HAr något att tillägga.
Nyfölade märrar kan vara lite lömska. Men vissa kan hålla kvar beteendet en bit in på sommaren.
Det har vi haft några exemplar av och en var riktigt otäck för främmande. Det gick så långt att vi fick sätta varningsskyltar runt hela hagen.

Så visst. Fölmärrar kan också höra till den kategorin.
Då i stort sett alltid när främmande går in i hagarna. Aldrig för dom personer som dom är vana att ha omkring sig.

Även den snällaste kan bli som utbytt om hon behöver skydda sin unge.


I unghingsthagarna har jag aldrig sett liknande tendenser. Tvärtemot så älskar dessa att få besök.:D

Ungstohagen likaså. Men där får ju främmande passa sig , då ungston är väldigt avundsjuka och alla vill ha uppmärksamhet. Samtidigt.
Där gäller det att veta var "bakkärrorna" är. ;)
AM
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 553
Senast: Stereo
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 695
Senast: yamyam
·
Anläggning Hur resonerar ni kring detta? Tre hästar ska gå i samma lösdrift, en unghingst och två valacker. Häst A. En valack, ranglåg och snäll...
Svar
4
· Visningar
1 332
Senast: Masse
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp