Hur fungerar hästar i flock?

Sv: Hur fungerar hästar i flock?

I min kära flock på 6 hästar ser rangordningen ut så här:

Quarter valack, han är högst i rang, för utom över Appaloosastoet, som är över alla i rang, förutom över Curlystoet, som är över alla förutom quarter valacken.
Curlystoet har ett föl som appaloosan tar hand om. Tinkern är under alla dessa tre förutom fölet och shettisen. Shettisen är under Tinkern men bästis med fölisen och kompis med Tinkern. Förvirrande?? :D :angel:

Och det är även så det ser ut hos de flesta flockar. Det finns sällan en "strikt" hierarki utan rangordningen gäller bara mellan två individer så att säga. Ex. A är högre än B, B är högre än C, men C är högre än A.
 
Sv: Hur fungerar hästar i flock?

Hästar är inga revirhävdande djur, vilket hundar är. Däremot kan de gå till anfall för att skydda sig själva eller sin flock. Men aldrig för att skydda "mark".
 
Sv: Hur fungerar hästar i flock?

Hästar är inga revirhävdande djur, vilket hundar är. Däremot kan de gå till anfall för att skydda sig själva eller sin flock. Men aldrig för att skydda "mark".


Nja..sanning med modifikation.

Äldre hingstar "bajsar in" revir.
I box, i hage, eller så fort dom kommer bort.

Tänker på gamla Wibrantus hemma. Han har gjort högar med jämna mellanrum.
Dom går han och patrullerar dagligen och bättrar på hela tiden.

Förra sommaren hade vi en fasan som gick omkring överallt.

Bl.a. i Wibbes hage.
Fågelskrället fick gärna gå utanför reviret men inne i hans hage.
Men så fort fågeln gick innanför "linjen" så blev Wibbe vansinnig och gick till anfall.

Alla vet väl hur det ser ut när en fasan springer?? Rena underhållningen för min del i alla fall.

Så ett visst revirtänkande måste ju röra sig i hans gamla tjugofemåriga huvud..eller??

AM
 
Sv: Hur fungerar hästar i flock?

Men det där med bajsandet är väl mer som en signal till andra hingstar? "Här är jag, försök inte komma och ta mina ston". Om man tittar på vildhästar så kan ju flera flockar leva på samma område utan problem. Men visst skyddar hingstarna sina ston, ingen tvekan om saken.
Däremot skyddar de ju inte sina "jaktmarker" så som hundar (vargar) gör.

Åsnor å andra sidan är revirhävdande. Någon som har en åsna som kan berätta hur det yttrar sig i fångenskap?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 553
Senast: Stereo
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 695
Senast: yamyam
·
Anläggning Hur resonerar ni kring detta? Tre hästar ska gå i samma lösdrift, en unghingst och två valacker. Häst A. En valack, ranglåg och snäll...
Svar
4
· Visningar
1 332
Senast: Masse
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp