hur fungerar ett eksemtäcke?

H

horsemaniac

nyfiken då grannens häst har sommareksem, dock har de ej provat eksemtäcke. hur fungerar det? funderar på att prova det i sommar

jag har haft en shettis med eksem täcke och jag tycker att de är bra, de skyddar både mot solen och mot dumma insekter som tuggar på såren.
De som vi hade var ett "heltäckande" och de enda på kroppen som inte täcktes var huvudet, benen och svansen.

han fick eksem över hela "hals ryggen" ( vet ej vad de heter :confused:) och så fick han vid svans roten. och de blev ju inte bättre av att han kliade sig på träden hela tiden.

Jag tycker att du ska prova att ge din häst "B-viplex" (B vitaminkomplex) som finns att köpa på apoteket.. detta ska ges ½ dl en gång om dagen i 2 v sedan ska hästen vara utan 2 veckor och sedan ska hästen ha det igen 2 veckor.. och så ska man hålla på höst/vinter/vår.. det hjälpte min polares islänning om såg ut som ett skabbtroll sommaren 20002.. sommaren 2003 hade han bara lite sår i mankammen och på öronen.. och då smörjdes han in med nylanders hästkräm varannan dag.. då masserade vi in det å petade bort lösa skorpor.. och han klarade sig fint.. men han var ändå tvungen att ha eksemtäcke på..

hoppas att det blir bättre nu i sommar som kommer.. :)

de hade jag gärna gjort....men som jag skrev han FICK sommar ekesem när han levde.....men han lever inte längre :cry:

okai.. det var juh tråkigt.. men nu vet du bra knep och kan tipsa andra om det :D

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag skall snart åka på sadelutprovning för att prova kemnevall sadlar. Har hört så mycket bra om dessa . Vad tycker ni som har...
2
Svar
27
· Visningar
2 484
Senast: Elise4321
·
Utrustning Får hem 2 varmblod och funderar om inte en av islandssadlarna jag har kan fungera. Naturligtvis kommer jag märks det när jag provar😅...
Svar
10
· Visningar
687
Senast: Roheryn
·
Mat Behöver egentligen en mandelkvarn för att mala ner hasselnötter. Funderar på om det fungerar på mixerstav istället? Någon som provat och...
Svar
14
· Visningar
463
Senast: svea
·
Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
953
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka