Jag kan svara på frågorna. Psykologen jag träffade sa också att rutiner var viktiga, och han var rätt skeptisk till vad jag hittar på om dagarna. Men:
Jag är inte helt klar med vad jag förväntar mig hos psykologen ärligt talat, men rent generellt vill jag ha hjälp och stöttning. Jag är medveten om att jag har ett eget ansvar och måste själv se till att göra det bästa av situationen. Psykologen kan inte göra den biten åt mig. Jag sökte mest hjälp för att få viss uppbackning, eftersom jag inte klarar av att helt själv få mig att må bättre.
Just nu, och den senaste månaden, gör jag mest saker jag mår bra av och får mig att koppla av. Det har blivit rätt mycket hemmasittande då, men jag hoppas att jag har ork att börja gymma några gånger i veckan och kanske även börja rida igen. Men jag har problem med stress, och att boka upp mig flera gånger i veckan (även om det bara är under en timmes tid) eller flera gånger under samma dag, gör att stressen kickar igång. Jag blir helt utmattad och får ångest. Stannar det där är det ok, men ångesten leder ofta till självmordstankar och i vissa fall självmordsförsök för mig. Så även om jag vet att det är viktigt med rutiner och att hitta på aktiviteter, gör det mig stressad. Innan jag vet hur jag ska hantera stressen vill jag egentligen inte riskera att "tvingas" ha rutiner varje dag. Min psykolog tycker det är A och O dock, så jag antar att vi får se hur vi löser den biten...
En vanlig dag för mig är helt enkelt att jag är mycket hemma, och gör sådana saker som jag mår bra av, t.ex. baka, teckna, skriva eller dylikt. Just för tillfället har jag vänt på dygnet, är vaken på natten och går upp vid typ 13. Men vanligen senast 11, då äter jag frukost, klär på mig, åker och handlar vid behov och sedan hittar jag på något jag vill/känner för att göra.
Jag hoppas att jag ska piggna till lite så jag orkar göra mer, inte bara sysslor hemma mao. Men jag har ingen lust att tvinga mig själv till det för att få en rutin i vardagen, som leder till stress och ångest och ev. självskada. Det känns som ett högt pris att betala för att få rutin när jag inte känner att jag för närvarande klarar av det.
Jag vet dock inte riktigt hur jag ska ta mig ur det här. Jag tror säkert att jag mått bättre långsiktigt om jag haft fler aktiviteter i veckan, och jag vill som sagt gärna hitta på mer, men orkar inte. Och jag är rädd för stressen..
Vad jag förväntar mig av sjukskrivningen måste jag nog fundera på själv ett tag. Vad borde man förvänta sig?