Hur fungerar det att vara sjukskriven?

Sasse

Trådstartare
Om Försäkringskassan godkänner så kommer jag bli heltidssjukskriven inom kort på grund av depression. Jag är för tillfället arbetssökande, vad händer om jag blir erbjuden ett jobb? Måste jag tacka ja då? Eller hur fungerar det när man är (heltids)sjukskriven och arbetssökande?

Vad "får" man göra som sjukskriven rent allmänt? Får jag t.ex. gymma flera gånger i veckan om jag vill och känner att jag mår bra av det? Finns det några restriktioner?

Något annat att tänka på?

Du kan inte vara arbetssökande om du är sjukskriven.

Blir du sjukskriven så får du ju sjukpenning av försäkringskassan den perioden. Du är inte tillgänglig på arbetsmarknaden, eller har kontakt med AF eller arbetsgivare förrän sjukskrivningen tar slut.

Huruvida du får träna har jag ingen aning om, det beror väl på varför du blir sjukskriven. Fråga din handläggare på FK vad som gäller. :)

Att du inte får träna kan jag inte tänka mig då det finns evidens för att fysisk aktivitet och träning kan hjälpa vid måttlig depression. Man är ju inte sjukskriven för att slippa arbeta utan för att ha en möjlighet till att rehabilitera sig, gäller ju både vila, aktivitet och träning.

Som redan sagts så innebär sjukskrivningen att du inte är tillgänglig för arbetsmarknaden och därför har du ingen skyldighet att tacka ja om du blir erbjuden ett jobb, eller söka nya för den delen.

Hur det blir framöver kommer du och din handläggare att ta ställning till tillsammans, så det kan jag råda dig att inte fundera så mycket på (anledningen till att jag säger det är för att jag själv är mästare på "tänk om"-leken och det kan vara bra att inte snurra in sig i den om en inte måste).

För mig har det funkat bäst att ha en dialog med min handläggare om vad jag får/inte får alt. gör/inte gör. Det kan såklart vara ett sätt som inte funkar för alla men jag har haft en fantastisk handläggare och hon har uppmuntrat mig till att göra saker som jag mår bra av, så jag inte sitter hemma och blir sämre.

Om du vill ha någon form av stöd eller någon att bolla med så är det bara att säga till - jag är inne på mitt fjärde år som sjukskriven (nu bara deltid :banana: ) på grund av depression och utbrändhet och delar mer än gärna med mig av mina erfarenheter eller hjälper på annat sätt.

(Och så du vet; det är så himla BRA av dig attbågor vara sjukskriven och tänka på dig själv! Jag hoppas det kommer bli en väg framåt mot bättre mående för dig! :love: )

Tack för allas svar!
Du kan inte vara arbetssökande om du är sjukskriven.

Blir du sjukskriven så får du ju sjukpenning av försäkringskassan den perioden. Du är inte tillgänglig på arbetsmarknaden, eller har kontakt med AF eller arbetsgivare förrän sjukskrivningen tar slut.
Jag verkar ha läst slarvigt, det stod visst bara att man måste vara inskriven på Arbetsförmedlingen, inte just att vara arbetssökande. Tack för förtydligandet :)
För mig har det funkat bäst att ha en dialog med min handläggare om vad jag får/inte får alt. gör/inte gör. Det kan såklart vara ett sätt som inte funkar för alla men jag har haft en fantastisk handläggare och hon har uppmuntrat mig till att göra saker som jag mår bra av, så jag inte sitter hemma och blir sämre.
Din handläggare låter toppen. Hoppas jag får en lika bra.
Om du vill ha någon form av stöd eller någon att bolla med så är det bara att säga till
Tack! :love:
(Och så du vet; det är så himla BRA av dig attbågor vara sjukskriven och tänka på dig själv! Jag hoppas det kommer bli en väg framåt mot bättre mående för dig! :love: )
Jag är mest rädd för vad andra ska tycka. Om jag bara sluppit att folk ska ifrågasätta, så hade sjukskrivning nog kunnat vara skönt. Men jag tar mig förhoppningsvis igenom det. Tack för din stöttning :)

Jag är mest rädd för vad andra ska tycka. Om jag bara sluppit att folk ska ifrågasätta, så hade sjukskrivning nog kunnat vara skönt. Men jag tar mig förhoppningsvis igenom det. Tack för din stöttning :)

Ja, det är tufft att få försvara sig och förklara varför en inte jobbar/är sjukskriven. Men vet du vad - de ska sköta sig själva och ge sjutton i varför du är sjukskriven (om de inte är omtänksamma och den omtänksamheten är välkommen). Det är absolut lättare sagt än gjort, men så har jag försökt att tänka för att stänga ute andra människors pekpinnar. Ditt liv är ditt och du ska göra det som du mår bra av! :)

Så jag vet inte om det hjälper, men försök att inte ta åt dig och glöm inte bort att det är för dig själv du gör det här.

Äsch... folk har så mycket åsikter om allt... Strunt i det.

Det är inte lätt att bli långtidssjukskriven - det är inget som folk blir för att de har lite huvudvärk var tredje vecka. Jag tar för givet att om din läkare och FK anser att du bör vara sjukskriven så ska du också vara det för att må bättre.

Du måste ju inte gå runt och berätta det för varenda människa du möter om du tycker att det är känsligt.

Jag är mest rädd för vad andra ska tycka. Om jag bara sluppit att folk ska ifrågasätta, så hade sjukskrivning nog kunnat vara skönt. Men jag tar mig förhoppningsvis igenom det.

Jag har varit sjukskriven i snart åtta år, och kan säga att under alla gånger under den här tiden jag sagt "jag är långtidssjukskriven" är det bara enstaka som ifrågasatt mig eller varit dömande. De flesta är väldigt förstående, och de som inte är det - skit i dem!

Sjukskrivning är inget ovanligt, så du behöver inte känna dig konstig eller dålig (även om de känslorna smyger sig på ibland ändå).
Det här är din tid, gör det som får dig att må bra och vila mycket.

Jag har inte upplevt några begränsningar från FK än så länge, bara man är öppen med dem så brukar det gå bra. Och din handläggare ska finnas där för alla frågor du kan ha. :)

Kan tillägga att du kan ansöka om att få träningskort och andra aktiviteter betalda av FK. Det finns särskilda blanketter för det och din handläggare kommer nog att berätta om det för dig, fråga annars!

Vad "får" man göra som sjukskriven rent allmänt? Får jag t.ex. gymma flera gånger i veckan om jag vill och känner att jag mår bra av det? Finns det några restriktioner?

Något annat att tänka på?

När jag gick igenom min utmattningsdepression/utmattningssyndrom fick jag order av läkare att "bara göra roliga saker" och av FK att "gör så mkt jag bara orkade". Det betyder att jag skulle följa minsta lust, minsta idé som jag tyckte var rolig och som gav mig energi. Jag kan säga att det är helt ok att göra väldigt mkt. O det är ingen som egentligen har höjt på ögonbrynen åt att jag gjorde så mkt som jag gjorde. Jag var i stallet varje dag (min egen terapi, utan den hade jag inte levt idag), jag gick på kurser (fåtal, men ändock), jag hade sjukgymnastik (en gång i veckan), jag reste i landet (många gånger, inga bekymmer), jag reste utomlands (godkänt av FK), jag började rida lektion, jag började med yoga, etc..

Jag är mest rädd för vad andra ska tycka.

Den rädslan är både lätt o svår att agera på. Jag såg min sjukskrivning som ett jobb, mitt jobb att göra allt i min makt för att bli frisk. Så när folk frågade om vad jag gjorde så sa jag som det var. Det är ett fåtal under de 8 år jag var sjuk som var negativa. O de som var, de tänkte jag bara "det tar bara lite längre tid o få dem att gå i form".

Kanske kan det vara en hjälp för dig?

Men bör det inte vara aktivitetsersättning som gäller om man är arbetslös..? Ja jag vet inte. Kanske blandade ihop. :)
Nej, aktivitetsersättning är som sjukpension för personer mellan 19 och 29 år. Det är om man kommer vara sjuk minst ett år. Man behöver inte vara arbetslös för att få det, en del får det vid förlängd skolgång om de har funktionsnedsättning.

Arbetslösa brukar få aktivitetsstöd, vilket inte är samma sak.

:)

Så jag vet inte om det hjälper, men försök att inte ta åt dig och glöm inte bort att det är för dig själv du gör det här.
Det ska jag absolut försöka, mitt problem är bara att jag väldigt lätt tar åt mig vad andra säger, speciellt om det är negativa åsikter.
Men jag tänkte avstå att berätta för någon tills dess att FK godkänner, och hoppas på att det inte blir lika mycket ifrågasättanden och försök att få mig att komma på bättre tankar när det är "svart på vitt" sas.
Du måste ju inte gå runt och berätta det för varenda människa du möter om du tycker att det är känsligt.
Nej, absolut inte. Det är egentligen bara min familj som är oförstående till det här med sjukskrivning, eller psykisk ohälsa, och säger jag inget till dem kommer de istället tjata på mig om jobb eller annat. Så av två onda ting... ;)
Den rädslan är både lätt o svår att agera på. Jag såg min sjukskrivning som ett jobb, mitt jobb att göra allt i min makt för att bli frisk. Så när folk frågade om vad jag gjorde så sa jag som det var. Det är ett fåtal under de 8 år jag var sjuk som var negativa. O de som var, de tänkte jag bara "det tar bara lite längre tid o få dem att gå i form".

Kanske kan det vara en hjälp för dig?
Ja, tack! Att se sjukskrivningen som ett jobb att bli frisk skulle kanske vara lättare att förklara för frågvisa. Kanske slipper jag pressen på mig själv också, om jag tänker på det sättet.

Tack återigen för alla svar :)

Ja, tack! Att se sjukskrivningen som ett jobb att bli frisk skulle kanske vara lättare att förklara för frågvisa. Kanske slipper jag pressen på mig själv också, om jag tänker på det sättet.

Rent krasst så är det ditt jobb! :) O sedan kommer du märka vilka du vill berätta något alls för, eller vilka du faktiskt berättar allt för. Det känner man av ganska fort. Undvik energitjuvar.

När det gäller den här biten, den inre pressen. Kan det vara en hjälp för dig att lära dig "Just Nu!"? Just nu är det så här tufft, jobbigt, besvärligt, etc.

När det gäller den här biten, den inre pressen. Kan det vara en hjälp för dig att lära dig "Just Nu!"? Just nu är det så här tufft, jobbigt, besvärligt, etc.
Vad innebär "Just Nu!"? I regel försöker jag slappna och så länge jag tar dagen som den kommer och inte funderar över framtiden är det rätt ok. Men jag har väldigt svårt för att acceptera att livet inte går som planerat och känner mig stressad för att jag måste tagga ner. Men det släpper förhoppningsvis när jag varit sjukskriven ett tag, och förhoppningsvis kan min psykolog hjälpa mig att förändra tänket kring det också. Det blir säkert bra tillslut :)

Liknande trådar

Skola & Jobb Svårt få till en vettig rubrik. Men hur fungerar det egentligen i följande scenario: Fast heltidsjobb. Sjukskriven 50% sen flera år...
2
Svar
20
· Visningar
1 699
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
1 222
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 232
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 113
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar