Hur framställs araben?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Amk
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 123
  • Visningar Visningar 10 043

Amk

Trådstartare
Jag har två araber som jag rider. Väldigt ofta möter jag människor som rynkar på näsan när jag säger att jag har arab, det verkar som att många faktiskt har dåliga erfarenheter av rasen, eller har hört negativa saker om dem.

Beror detta på att det mest är utställningssidan som visas upp? Eller att en viss typ av människor dras till araben, och gör dem hetsiga, flängiga och larviga? När andra träffar mina hästar säger de ofta "de här är ju inte alls som araber"... Hur kommer det sig att alla tror sig veta hur en arab är?

En annan sak jag tänkt på är att araben sällan marknadsförs som den mångsidiga häst den faktiskt är. Och att den ofta är så sund är väl något att skryta med?! Islandshästen som jag anser är svårriden pga. alla gångarter makrnadsförs ju som den perfekta familje/älde-kvinno-hästen. Araben skulle väl kunna vara en perfekt familjehäst egentligen? Med tanke på att de är okej i hoppning, dressyr och uthålliga i skogen. Det är inte konstigt att araber är så billiga, och ibland svårsålda när människor tror att det är flamsiga hästar som bara duger för att visa upp sig.

Jag vill gärna ha fler tankar om detta, både ni med erfarenhet av araber och ni som "hört" hur de är.

Sv: Hur framställs araben?

Jag är av den åsikten att människor som uttalar sig negativt på ett dömande sätt, har inte stor erfarenhet av olika typer av hästar.
Det rör sig om okunskap, och då kan jag informera dem ;)

Jag brukar säga att araber inte alls är spattiga och skvättiga, utan lite för intelligent att harva runt i ridhus och aningens för nyfiken på livet för att inte se allt omkring dem.
Ofta visar araber upp sig på ett "wow, kolla in mig!" sätt som okunnigt folk upplever som nervöst eller flängigt.
Mina hästar är alltid coola dit dom kommer, fast med ett vaket intryck. Det finns alltid nervknippen inom alla raser. Alla araber är inte coola, inte heller alla halvblod.
Däremot finns det raser som har mindre flykt och flockkänsla. Araben hör inte till dem raserna.
Nordsvenskar sägs höra till dem.

Vilka folk som mestadels rider araber, vet jag inte om jag kan sätta en stämpel på. Väldigt olika.
Det är lika många flängisar på travare och ponnier. Lika många seriösa.

Den härligaste känslan tycker jag är, när man kursar med en massa halvblod, maffiga kallblod och folk kommer fram och hälsar, pratar och verkligen imponeras över hur pass mycket ridbarhet våra araber har.
Och att de som har lyckan att provrida bara säger "WOW!" *sån vill jag ha!*

Li

Under de 13 åren jag haft arab så tycker jag ändå synen har förändrats en del. Framförallt yrkesfolket (ex veterinärer o hovslagare) har bilvit mycket mer positiva till araber som används som ridhästar. Rena utställningsaraber vill de fortfarande helst slippa.
Absolut är araben en mycket bra allroundhäst som dessutom finns i div mankhöjder. Det är mer ont om större araber på 160+ men de finns.
// Linda

Den WOW-känslan du beskriver känner jag igen. Jag fastnade själv helt för rasen vid mitt första möte. Det är just därför det är så tråkigt att höra alla osanningar (eller dåligt hanterade hästar). senast igår var en hovslagare i stallet, och när han hörde att jag hade araber sade han rent ut "vilken tur att jag inte behöver sko dem!".

Skulle man inte kunna jobba mer på att lansera araben som en bra brukshäst? Storleken passar ju många, både yngre och äldre som är lite rädda att "trilla för långt".

Jag håller med om att de har lätt för att plocka fram det showiga, men själv tycker jag att det är ytterst sällan (för att inte säga aldrig) som jag vill se det beteendet. Vill utställningsfolk ha hästar som piafferar/springer med svansen i vädret i den dagliga ridningen eller hanteringen?

KL
Efter att ha delat stallar med flera araber så är jag relativt negativt inställd till dem. Fjolliga och blåser upp sig för ingenting. De 2 senaste araberna var dessutom ständigt skadade. Var det intefång så var det andra småskador som blev enormt svårskötta.
Har hitills inte träffat någon arab som varit bra på att hoppa (trots att vi har en arab som går fälttävlan på ön) och i dressyr så har de inte haft gångarter att skryta med. MEN träffar jag en trevlig väluppfostrad arab med likasinnad ägare så är jag villig att ändra mig;) MItt halblod är 50 % fjollig arab och 50% klent halvblod:eek:

Vår veterinär brukar skoja med att han kastrerar araber gratis:smirk:

Jag håller med om att de har lätt för att plocka fram det showiga, men själv tycker jag att det är ytterst sällan (för att inte säga aldrig) som jag vill se det beteendet. Vill utställningsfolk ha hästar som piafferar/springer med svansen i vädret i den dagliga ridningen eller hanteringen?

Jag anser att det är en hanteringsfråga.
W brukar blåsa upp sig när det kommer en skön dam i ridhuset, men jag säger NEJ så slutar han.
Jag har gjort mitt bästa för att plocka fram showen då han ställts ut en hel del, men jag måste kunna showa ner honom åxå.
Ibland är det svårare, men det händer så sällan att jag mest skrattar åt busen!

Welsh: Det var tråkigt att du haft negativa möten. Välkommen till norrland och ändra din åsikt ;)
Din hovslagare verkar vara en kunnig prick :(, ta med honom åxå.

Jag har aldrig haft problem att sko mina hästar, förrän jag bytte hovslagare.
W blev som förbytt - började rycka och sparka. Hovslagaren dömde ner rasen och hans psyke.
Kallblodet brydde sig inte.
Arabstoet krånglade.
Jag funderade och funderade. Mycket kan man säga, men ohanterad är det minsta W är.
Lösningen var att det skiljde så mkt på sken och benlängden. Han anpassade inte efter oliika hästar utan "bröt" alla lika.
När jag stod framför W och såg hur han gjorde förstod jag att han ryckte!
När jag kom på - och förklarade för hovslagaren stod han som ett ljus.
Kanske din hovslagare har "fel" längd för de araber han skott?

Sedan är jag av den åsikten att man kan inte våldta en arab.
Hälsa artigt, smek istället för klapp och vips har du en superkompis!

Li

Jag har två araber som jag rider. Väldigt ofta möter jag människor som rynkar på näsan när jag säger att jag har arab, det verkar som att många faktiskt har dåliga erfarenheter av rasen, eller har hört negativa saker om dem.

Beror detta på att det mest är utställningssidan som visas upp? Eller att en viss typ av människor dras till araben, och gör dem hetsiga, flängiga och larviga? När andra träffar mina hästar säger de ofta "de här är ju inte alls som araber"... Hur kommer det sig att alla tror sig veta hur en arab är?

En annan sak jag tänkt på är att araben sällan marknadsförs som den mångsidiga häst den faktiskt är. Och att den ofta är så sund är väl något att skryta med?! Islandshästen som jag anser är svårriden pga. alla gångarter makrnadsförs ju som den perfekta familje/älde-kvinno-hästen. Araben skulle väl kunna vara en perfekt familjehäst egentligen? Med tanke på att de är okej i hoppning, dressyr och uthålliga i skogen. Det är inte konstigt att araber är så billiga, och ibland svårsålda när människor tror att det är flamsiga hästar som bara duger för att visa upp sig.

Jag vill gärna ha fler tankar om detta, både ni med erfarenhet av araber och ni som "hört" hur de är.

Jag har alltid gillat araber. Jag har ingen egen men har ridit mycket på en arab och en del på en annan. Jag tycker att de är jättetrevliga och alldeles lagom för mig som inte gillar stora hästar men ändå vill ha en häst med stor ridbarhet. Jag har bestämt mig för att nästa häst jag köper ska vara en arab har nu en new forest som jag trivs bra med. Men rider också en arab som är helmysig. Jag har läst en hel del annonser och har nog också den uppfattningen att många inte tycker att araben är en häst som kan användas till annat än galopp och distans eller utställning. De som jag har ridit har gått bra både i dressyr och hoppning. Det här med uppfattningar om temperamentet är också intressant. Det är klart att det märks att de är fullblod. Min egen lilla ponny kan ex bli rädd för olika hemskheter - presenningar, rådjur osv - men hon tar det ändå med ro. Jag upplever det nog som att en arab precis som ett fullblod laddar lite extra. Men de kan ändå lyssna bra på ryttaren i alla fall. Jag har haft ett halvblod som var helhispig och verkligen stirrade till det om det hände någonting.

kl

Jag har haft ett par araber och jag tycker de är underbara! Minns ett flugskimmelsto som inte var alls utbildad när jag köpte henne, mest riden i skogen och varit mamma. Hon hade aldrig hoppat. Hon var då 9 år tror jag. Jag red dressyr, var med på flertalet clear rounder i hoppning ca 70-90 cm. Hon hade jättebra teknik och var inte det minsta sjåpig (som mina halvblod..) hon hoppade murar och plank och allt möjligt. Allt detta lärde hon sig under ett halvår. Samtidigt fungerade hon jättebra i stall och vid all hantering och lastning. Hon hade bara en nackdel - hon var bara 151 hög. Men det var en underbar häst - Can Pralina hette hon...

Fortfarande ser jag det som arabens främsta nackdel. De är för små och i kombinationer mm kan man få problem med avstånden. Men temperamentsmässigt så är de ju många gånger bättre än halvblod.

Jag har träffat en hel del araber och tyvärr har de varit väldigt tråkiga. Ett par av dem var både ouppfostrade och otrevliga att hantera, den ena var inte ens trevlig mot sin ägare som haft den sedan föl! :crazy: Jag upplever inte att varesig fullblod eller halvblod är generellt hispiga utan det är individuellt.

Senast ändrad:

Jag valde araben för att jag ville ha en "stor welshponny" ;) Samtidigt tror jag det är lite av arabens problem. Folk glömmer ofta bort att det faktiskt är ett fullblod. De ser en söt övervuxen ponny och blir jätteförvånade när araben inte beter sig som en. Annars tycker jag faktiskt att trenden snarare är att allt fler människor rider arab och andra "alternativa" raser och ridstilar.

Många baserar också sina erfarenheter på väldigt få hästar. Jag har träffat och hanterat över hundratalet araber, medan någon annan har "träffat två och de var knäppa".

Enligt min erfarenhet så är det ofta dominanta och bryska personer som har svårt att rida och hantera araber. De vill gärna lösa problem genom att "tukta" sin häst och det framkallar ofta en nervig och stressad arab. Samma människor har också ofta svårt för de engleska fullbloden och i viss mån även den moderna halvblodshästen. De behöver en katig häst som tål att ha maktkamper med.

Medan mesiga ryttare som har problem med att andra hästar "tar över" och blir bossiga ofta fungerar alldeles utmärkt med en arab.

*KL*

Egentligen förstår jag inte meningen med den här tråden. Eller, ja, jag förstår meningen, men den är fortfarande meningslös... :smirk:

För oss som älskar araber, så är det att slå in öppna dörrar. Vi behöver inga argument. För de som inte gillar araber så kommer inget vi skriver här att ändra deras uppfattning. För förändring krävs rätt upplevelse, då får du den omtalade aha-känslan.

Mina hästar har de senaste åren omvänt: "min" hovslagare, "min" veterinär, personalen på Ulltuna som jobbade vid det tillfället när jag var dit med ett sto, personalen på Strömsholm som jobbade vid det tillfället när jag var dit med ett annat sto med föl, samt ett helt travstuteri/hingststation. Alla har förvånat utbrustit; "de är ju inte som vanliga araber!". Jag har svarat; "jo, det är de visst det".

Carina på Silver Arabians

*KL*

Egentligen förstår jag inte meningen med den här tråden. Eller, ja, jag förstår meningen, men den är fortfarande meningslös... :smirk:

För oss som älskar araber, så är det att slå in öppna dörrar. Vi behöver inga argument. För de som inte gillar araber så kommer inget vi skriver här att ändra deras uppfattning. För förändring krävs rätt upplevelse, då får du den omtalade aha-känslan.

Mina hästar har de senaste åren omvänt: "min" hovslagare, "min" veterinär, personalen på Ulltuna som jobbade vid det tillfället när jag var dit med ett sto, personalen på Strömsholm som jobbade vid det tillfället när jag var dit med ett annat sto med föl, samt ett helt travstuteri/hingststation. Alla har förvånat utbrustit; "de är ju inte som vanliga araber!". Jag har svarat; "jo, det är de visst det".

Carina på Silver Arabians

:rofl: :rofl: :rofl: :D

Jag har ridit en hel del araber och de jag mött på har varit väldigt alerta och trevliga.
Dock är den inte utseende mässigt min typ av häst, men det är insidan som räknas! ;)

Självklart är vi arabfolk redan frälsta. Jag startade inte tråden för att alla ska börja tycka om araber, utan för att jag blir lika förvånad varje gång människor rynkar på näsan åt araber. Det jag är mest nyfiken på är om "folk" verkligen hanterar sina araber så att de blir hispiga och jobbiga?

Du som skrev att du stött på tråkiga araber, har ägarna varit likadana? Mina hästar funkar inte bra med en stressad eller lättirriterad matte, utan vill verkligen visa vad de tycker och känner. Bli SEDDA. Kanske är det det vissa hästägare har problem med?

Efter att ha avrit på arabutställning skulle jag aldrig köpa en arab för att rida på, de visas helt enkelt inte upp som ridbara hästar överhuvudtaget. Kanske är det så att en del köper araber för att ha något att titta på/visa upp, och inte för att använda. Och att hanteringen blir därefter? Mina hästar är kanske inte snyggast när de lfsar fram i skogen, men det är betydligt mer ridbara än när det jagar upp sig i hagen.

Jag tycker att det kan var bra med sådana trådar som lyfter upp fördomarna.
Araber- fjolliga
halvblod - klenbenta
fullblod - hispiga
russ - envisa åsnor
islänningar- nybörjarhästar
osv
det är bra att lyfta fram fördomarna och kanske få ett stopp på dem.
Här är det arabfolk som frågar oss andra hur vi ser på araber och varför. NU är det bara för er att få ut bra reklam för er ras, göra så att vi blir av med våra fördomar:)

När jag läser vissa inlägg här undrar jag vad folk egentligen skriver om, är det verkligen araber?
Jag har haft araber i snart åtta år och ridit andras araber, och ingen har betett sig som ni nämner här! Mina hästar kan ha blivit lite stirriga men det har alltid funits en anledning som tex. fel foderstat. Men dom skulle aldrig bete sig som ni skriver i varken hemma miljö eller på en främande plats!
Tänk bara på distansen, där måste pulsen vara under 60 slag i minuten för att hästen ens ska få starta. Och vilken ras är dominerande i distansen, ja just araben :smirk:
Då kan inte hästen vara stirrig eller "knäpp" för då går den inte igenom vet.grindarna. Det är värt att tänka på..

Mvh Sarah, som är hur nöjd med mina "stirriga" araber som helst :cool:

Har din veterinär initialerna C K (manlig) ? Honom har jag också till mina araber ibland men inte vill han kastrera min tvååring gratis det får jag betala för! :mad: :rofl:

Om man plockar lite bland svaren och stoppar in lite av den egna erfarenheten så blir mitt svar som följer;

Det är trots allt ett fullblod, med mkt kvar av sina "ursprungsinstinkter", dvs mkt vaken med stark flyktinstinkt om "ledarstoet" (allstå vi) inte axlar rollen som den trygga, försvarande, konsekventa.
I alla andra raser har det mesta av denna instinkt försökts avlats bort då den inte har varit önskvärd hos drag- och armehästar.

I mordern tid har det funnits trender och uppfödare som tyvärr avlat mer på hästens yttre egenskaper än dess inre, vilket inte alltid varit så lyckat. Det är ju tyvärr också denna bild av rasen som kablats ut i media " a la hundutställning".

Peronligen är jag av den åsikten att man först bestämmer varför och till vad man vill ha en häst. Därefter väljer man ras och individ.
Slutligen får man den häst man förtjänar oavsett "grundmaterialet"

F.ö. anser min man som är hovslagare att araber har de bästa hovar av alla raser.

Jag måste då ha haft en väldig tur med "min" hästomgivning för jag har aldrig fått höra något tråkigt om rasen (eller mina egna araber) så länge jag haft dem och min första köpte vi 1982! Den första tävlade jag som barn/tonåring i ponnygalopp, senare hoppning. Nu har det blivit fler araber och en stuteriverksamhet håller på att byggas upp. Idag tävlar jag enbart distans. Vare sig veterinärer, hovslagare, hjälpryttare, inackorderingar, grannar (halvblods-, frieser- respektive travhästuppfödare) eller någon annan hästmänniska i vår närhet har någonsin uttryckt de fördomar ni beskriver i tråden. Det är naturligtvis skönt - fördomar är inte vettigt för någon ras.

Däremot har jag fått ha det mycket stora nöjet att för en hel del människor få lov att presentera rasen. Det är många människor som inte haft tillfälle att lära känna araber tidigare och de har alla blivit positivt inställda. När man inroducerar araber för människor, eller överhuvudtaget diskuterar dem, ska man se till att man inte själv planterar in fördomar som intefanns där från början genom att tex säga "Araber är inte alls så stirriga som alla säger". eller "araber är visst kanonbra ridhästar, oavsett vad andra säger". Då låter man fördomen leva, tänk på det.

Hur kommer man då tillrätta med fördomarna? Ja, allting är ju långsiktigt, men trenden går helt klart mot att araben används mer och mer till ridändamål. I och med att den blir synliggjord för fler än de "redan frälsta" får fler människor möjlighet att bilda sig en uppfattning om rasen baserad på erfarenhet istället för rykten.

Någon skrev i tråden om sina dåliga erfarenheter av araber som stått i samma stall, jämt skadade, någon skrev om dåligt uppförande osv. Det kommer alltid att finnas inom alla raser och beror självfallet i 99% på hanteringen/erfarenheter/ägare osv och någon enstaka gång finns det måndagsex. Det finns det naturligtvis i alla raser. Alla kan berätta skräckhistorier om någon häst som de stiftat bekantskap med. (Den där sjövilda shettisen, den "livsfarliga" halvblodsvalacken, det sura fullblodsstoet, den där New Forresten vars liv bestod av eviga skador osv osv) Det är inte sakligt att ta upp som rastypiska egenskaper eller fel, vilket nog alla vet med sig, men vill man göra ner en ras kan man alltid hitta exempel för att underbygga sina påståenden. Så kommer det alltid att finnas människor saom säger att fullblod är varmpannor, shettisar är åsnor, travare inte går att dressyrskola, osv osv. Likväl som det alltid kommer att finnas idéer om hurdana "alla" ston/valacker/hingstar är.

Har hitills inte träffat någon arab som varit bra på att hoppa
Det har jag däremot! De araber jag sett och haft på träningar har varit hur duktiga som helst. Bra teknik, superbra scope......MEN, när hindrena går upp slutar viljan att vara med i leken.
Det är som att upp till 1.10 funkar de superbra. Men blir det en MSV-klass för en d-ponny så lägger de av. Jag har aldrig sett så fula stopp som just hos araberna och då har jag tränat en himla massa ponnier. Dessutom har en hel del gått igenom stallet som saluhästar!

Men hoppa kan dem om de vill!

Jag hade faktiskt en arabvalack som jag tävlade fättävlan med ett tag. Det gick bra. Han var verkligen en maskin i terrängen. Men banhoppningen gillade han inte värst mycket.

Liknande trådar

Relationer Vilken konstig rubrik det blev men jag ska försöka tydliggöra och hjälpligt sammanfatta! Jag ber ödmjukast om er uthållighet i det här...
Svar
9
· Visningar
1 530
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Budget samt tid för hund
  • Valp 2025
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈