Hur förvaras höt innan det pressas?

L

linnea 82

Det verkar som de flesta bönder häromkring pressar lite då och då. Varför gör man det? Och hur brukar det förvaras innan? Brukar det ligga löst, rundbal eller på annat sett?

Sv: Hur förvaras höt innan det pressas?

Höet förvaras förmodligen löst på skullen innan det pressas.

Att köra in löshö har sina fördelar, den största fördelen är att det inte kräver så mycket personal. Höet plockas upp från fältet med en självlastarvagn, den töms framför en hö-kanon som blåser upp höet på skullen, där det sedan torkas med en höfläkt. Löshöet packar sig själv och det blir inga luftspalter som det kan bli mellan balat hö.
När de själva använder av höet så används det troligtvis som löshö. Det är först när de ska sälja av det som de pressar det till balar, för att det är lättare att transportera det då.

Ok! Men måste det inte ta enormt mycket plats? Vet du vad om det e någon nackdel att köpa hö på rundbal? Verkar som de flesta här omkring som har rundbal har dåligt hö har aldrig sett nåt bra hö på rundbal. E det en tillfällighet eller e det möjligtvis så att det håller sämre med rundbal?

Det tar mer plats än om man pressar det före, men är betydligt mindre arbetskrävande. Och det packas ganska bra på skullen också, av sin egen tyngd, faktiskt...
*har själv försökt dra loss löst inkört hö hos en kobonde - det var jobbigt...*

Hö på rundbal är svårt, för det måste vara helt torrt innan det pressas för att det inte ska mögla inuti balen. Det går inte att ha rundbalar på skulltork. Och höet "eftersvettas" ofta en del efter skörd, även om det verkat vara torrt när man känner på det.
Vill man skörda på rundbal så är det nog bättre att inte torka det riktigt helt torrt och sedan plasta det i stället, så att det blir hösilage av det.

Ok tack för ditt svar

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
681
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
529
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
638
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka