HUr fort kommer nässelutslag?

Alexandra_W

Trådstartare
Om hästen får i sig något den inte tål, och får nässelutslag (urtikaria) - hur snabbt kommer den reaktionen då?

Fullblodet ståtar nämligen med nässelutslag på nedre delen av halsen, bogen och bringan. Aldrig hänt förr, och jag blir inte klok på vad som kan ha utlöst det. Men med ledning av hur snabbt det kommer kan jag iaf få en ledtråd, då han stått inne ett dygn..

Så, hur fort kommer reaktionen?

Sv: HUr fort kommer nässelutslag?

Jag tror att det kan uppkomma ganska snabbt! Så om han fått i sig något olämpligt under natten så syns nog utslagen redan

jag tror det kan variera väldigt, allt från några timmar till dagar. i fall där jag VET att hästen har ätit något olämpligt så har det tagit 1-2 dagar innan utslagen synts. om dom har fått något direkt på huden så syns utslagen inom en timme.

Knepigt. Det som känns som det skulle kunna vara är:

Kombinationen flugmedel (som han tålt förr) + varit blöt och haft täcke länge. (det ösregnade natten mot torsdag, han var ute i Bucas sunshower + fligtäcke över). Det som talar 'för' det är placeringen. Han kan ju reagerat på täcke över flugmedel, eller på något med täcket (det har legat i stallet)

Någonting på betet, han fick ny hage i onsdags kväll, aldrig reagerat förr och växer inget konstigt där jag kan hitta

Någonting i ströet, han fick nytt spån i torsdags morse, det som talar emot det är att det är så begränsat.

Någonting i höet, han fick hälften av maten av samma hö han ätit innen, och hälften av partiet hö, på torsdag kväll.

Hade nässelutslag för ett par veckor sedan.

Först kom han in och så ut i pälsen som om de hade regnat på honom och att det sedan torkat. Tre dagar senare var han fullt perforerad av knölar och hade över 39 graders feber. Hade feber i fyra dagar och efter en vecka var alla knölar borta.

Detta var precis innan hagbyte och i samband med avmaskning, så jag började precis som du fundera. Antingen hade hästarna gått över på nåt som inte var så bra för magen, då betet i den hagen började tunnas ut. Eller så var den maskningen, då han inte hade behövs maskats på ett par år.

Usch då, hoppas det inte blir värre det här. Behandlade ni på något vis?
Antar att det enda vet kan göra om det blir illa är att spruta kortison?

Min gamla häst åt någon olämplig växt på ridturen och när vi kom hem (typ efter 45 min) hade han nässelutslag blandat med några stora bölder. Fick kortisonspruta av vet och dagen efter var allt borta utom dom största. Skulle tro att nässelutslag uppkommer inom några timmar och inte flera dar.

Mitt fullblod har fått nässelfeber 2-3 ggr av insekter eller ngt han stoppat i sig i hagen förmodligen. Jag fick råd av veterinären att inte göra ngt. Kortison behöver du ge om hästen blir väldigt dålig eller om den svullnar rejält under ganaschen så det påverkar andningen. Om den är opåverkad i allmäntillstånd, dvs glad och pigg i övrigt, men prickig och "bucklig" på kroppen så är det bästa att göra att ta bort det som den är påverkad av och avvakta. Det brukar försvinna efter 2-3 dagar.

Lycka till

Jag har fortfarande ingen aning vad som utlöste det, men det blev lite värre under fm, och började sne gå ner. Nästan helt borta igår kväll, helt borta imorse =)

Vi har haft ett fullblod i stallet som var överkänslig mot vissa insektsbett (bromsar bla) och blev det för många såna slog det ut utslag över hela kroppen som du beskriver. Inte av några bett alltså men när det blev över nån viss gräns.

Försvann efter nån dag, men man måste då givetvis skydda honom sen från att bli för mycket utsatt.

Just broms kan det ju inte varit, det är pga bromsen de står inne dagtid förresten, men det regnade ju dessutom. Så tror mer på att han ätit något, kanske var något med i just den höbalen?

Han gick ute igen inatt, och ingenting imorse. Så, bästa gissningen är nog att det var ngt i höet han åt den natten där när han stod inne?

Jag var och tittade på grannens treåriga fjordsto igår, hon är full av stora nässelutslag. I förrgår sattes hon i ny hage, med rejält med bete. På kvällen var hon jämnt svullen i hela kroppen, benen var jättetjocka men hon rörde sig lätt. Ingen feber. Misstanke uppstod att hon ätit något olämpligt varför man gick igenom hela beteshagen minutiöst utan att hitta några farliga växter. Dock hittade man ett raserat humlebo i marken.
Stoet ifråga är glad för att "gräva" och krafsa i marken och har troligen kommit åt humleboet och blivit rejält stungen.

Kan det vara några höga växter han gått emot i hagen? Konstigt att han bara har på så specifikt ställe annars

Jo visst kan han det, men då borde han väl ha längre ner?

Men ja att det var så begränsat är knepigt. Kan ju ha haft ngt med täcket att göra. Men det känns som hage/täcke är mindre troligt, det kom ju såpass mkt senare? Med tanke på hur snabbt det gick bort borde det blossat upp snabbt med?

Min häst är tydligen jättekänslig för tvättmedel, sist jag tvättade täcket så
blev han prickig över hela kroppen. Obs att tvättmedlet har alla miljömärkningar
som finns. Detta har inte hänt innan, det kanske har med värmen att göra?
Sen när det gäller kortison, om en häst är drabbad av klåda så kan man göra
det hela mycket värre med kortison. Så man skall aldrig ge en häst kortison mot klåda utan att rådgöra med sin vet först (inte för att jag tror att
just du skulle göra det ;)). Men ibland så har man ju ett "restlager" i sitt stallapotek så det kan ju vara så att man tror att "detta är säkert bra" ibland.

skrev en tråd om detta men fick inget svar alls så provar här:)
min herrefick nässelutslag(tror jag)för nån vecka sen men bara över en dag och det kom över en natt.
han hade buckliga utslag som flytit ihop med varanndra på bogen/bringan.
lät han stå då för jag tyckte han verkade hängig men det kanske inte gör nåt om man rider eller?
har haft såhär på mitt stoinnan oxå...

Jag skyr kortison ungefär som pesten ffa sommartid ;) Fast vad menar du med att kortison skulle förvärra en klåda? Nässelutslag är ju en överkänslighetsreaktion, frisläppande av antihistaminer. Kortison dämpar immunförsvaret, och dess reaktioner.

Kortison är även klådstillande vid t ex insektsbett och liknande.

Så nyfiken hur du menar det skulle förvärra en klåda?

Jag tycker de kan få stå när de har nässelutslag. Inga belägg varken att det skulle vara varken bra eller dåligt att rida, men jag har haft nässelutslag och det var inte sådär jättemysigt. Så de dagarna/den veckan skulle jag låta dem slippa utrustning & träning även om nässelutslagen sitter 'bra till'.

Det är ju ändå en reaktion som involverar immunförsvaret, och inte bara huden.

Jo, för flera år sedan så hade jag en häst som fick nässelutslag av en medicin,
han kliade sig något våldsamt och jag tänkte att jag kunde ge honom kortison
som jag hade kvar från en ponny som hade löss när jag köpte honom (fast det
visste jag inte förrens veterinären som kom ut talade om varför han kliade sig
så mycket). Jättebra att jag har kortison hemma tyckte jag men ringde ändå
min vet för säkerhets skull. Fick absolut inte ge kortison mot denna klåda enl
honom, då kunde det bli mycket värre. Så, jag vet inte vilka klådor som man
kan ge kortison mot men nässelutslagen som min häst fick var det ajabaja med
att ge det för i alla fall. Det försvann på några dagar av sig självt ändå. Samma
när jag tvättade om täcket (i bara vatten) till den hästen som jag har nu. Tog
bara bort kraftfodret tills utslagen var borta.

Du är felinformerad från veterinären. Sen, man ska ABSOLUT INTE ge kortison på eget bevåg. Eller, inga receptbelagda preparat alls.

Liknande trådar

Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 133
Senast: MayGrace
·
Hästvård Hur fort kan en häst få magsår egentligen? Fbl har ju stått på 10 dagar butta. Sen kraschade magen. Magen var helt bra fram tills...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 130
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Ja vart ska jag börja. Finns inte en häst jag haft som inte fått en skada. Och det flesta skadorna har jagi nte varit delatig i...
Svar
8
· Visningar
1 352
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Storlek röd Kong?
  • Valp 2024
  • Liten fodertunna?

Hästrelaterat