HUr fort kommer nässelutslag?

Sv: HUr fort kommer nässelutslag?

Nej, jag tror inte att jag är felinformerad, den här veterinären har jobbat ett
helt liv med hästar och är nog en av topp 5 i det här landet. Så det är nog snarare så att andra veterinärer inte har samma kunskap som han har.

Fast både inom human och djurmedicin, så vid allergisk reaktion så är kortison den behandling man sätter in akut för att dämpa immunförsvarsreaktionen, och få ner symptomen.

På häst, på hund, på katt, på människa.

Nässelutslag är en immunförsvarsreaktion, orsakat av frisläppandet av histaminer. Kortison dämpar detta. Kortison ökar inte klådan i ett sådant fall såtillvida hästen inte skulle reagera hemskt udda på kortison.

Däremot är kortison ingenting man ska ge i onödan/om man inte måste då det har en del sidoeffekter/biverkningar.

Så, jag anser din veterinär gjorde helt rätt i att avråda dig från att ge den hästen du nämner kortison på de grunder som förelåg, däremot är det fel att kortison gör att en häst med nässelfeber får ökad klåda.

Tillägg: Ett bättre val än kortison i icke-akuta lägen är btw antihistamin. De fungerar dessvärre dåligt på häst (trist nog). Men på humansidan gör de ju stor nytta så att man slipper ta till kortison i första steget mot lindriga allergiproblem, te x pollen, pälsdjur osv. Vid lindrig/normal nässelfeber fungerar de utmärkt på människa med. Men på häst har man inte det valet på samma sätt.

Senast ändrad:

I vilket fall så hoppas jag att det löser sig till det bästa för din häst :)!

Om du läser lite tidigare i tråden så försvann de nästan lika snabbt som de kom, tack och lov. Men tack =)

hej, hoppar bara in här om det är ok?.

hur set dessa knölar ut?
sitter här o funderar på om hästen bulor/knölar är efter insektter eller något annat?

Liknande trådar

Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 133
Senast: MayGrace
·
Hästvård Hur fort kan en häst få magsår egentligen? Fbl har ju stått på 10 dagar butta. Sen kraschade magen. Magen var helt bra fram tills...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 130
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Ja vart ska jag börja. Finns inte en häst jag haft som inte fått en skada. Och det flesta skadorna har jagi nte varit delatig i...
Svar
8
· Visningar
1 352
Hästvård Inköpt i nov -07. Fd galoppör, löpt flitigt i många år (sprungit in en halv miljon). Ingen skadehistorik jag känner till, förutom fula...
2
Svar
23
· Visningar
4 888

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka