Hur förökar jag min fuscia?

vindvissla

Trådstartare
Den är ju så vacker, jag är inte rik men vill ha fler. Hur gör man? Kan man skära av en bit och sätta i vatten? Ta frön och torka?

Sv: Hur förökar jag min fuscia?

Föröka genom att ta en toppstickling och sätt i liten kruka i såjord. :)

Men när det helst ska göras vet jag inte.

Bara skära av toppen av en gren och pluppa ner i jorden?

Har för mej att jag testade det förra året men de dog. Iofs glömde jag halvt bort dem och så stod de utomhus så det kanske inte var någon idealisk start i livet....

Ingen annan?

Jag kanske ska prova dra av en gren istället för att klippa?`

Har ingen aning men måste bara säga:
-Vilka underbara färger!!

Har du kollat på odla.nu?

Tack. Ja den är skitsnygg tycker jag, dessutom täcker den bra hela sommaren! Den sköter sej själv och en gång klippte vi ner den helt men då blev den bara ännu större!

Ska kolla odla.nu, tror till och med jag får deras nyhetsbrev... :D

ok på odla.nu står det såhär

"Egna, örtartade sticklingar kan tas när som helst på året, men den bästa tiden är tidigt på våren. Sticklingarna rotar sig mycket lätt i vatten, såjord eller ren barkmull, som t.ex. säljs som toppdressing för gräsmattor. Det går nästan inte att vattna ihjäl dem i barkmull eftersom den dränerar så bra.

Det går alltså bra att sätta sticklingarna i ett glas vatten, men rötter som bildas i vatten fungerar inte direkt i jord utan de måste ombildas, med en viss fördröjning som följd. Men man har väl inte så bråttom?"

Vad menas med ombildas? Vad gör man då?

Den funkade utmärkt! Jag vet fortfarande inte vad ombilda är men det verkar ju enklare att bara sticka ner i jorden. Om den blommar, ska jag dra av blommorna då? Eller vänta tills de har dött? eller helt enkelt vänta till våren med att ta sticklingar?

det verkar ju som att det går att ta på hösten med. Står sist i den länken. Huvida det är enklare eller svårare vågar jag dock inte svara på

Det går att ta sticklingar från fuchsia på hösten med sålänge som de inte har blivit vedartade, alltså bara den gröna mjuka delen kan bilda rötter. Jag brukar alltid sätta dem i vatten först, men om man måste det det vet ja inte.... Det är från blad vecken rötterna kan komma fram, repa av alla blad utom några i toppen å sätt i vatten/jord ända upp!

Aha ända upp till bladen liksom? Det har jag inte fattat innan. Kan man göra likadant med hassel?

Liknande trådar

Trädgård & Växter Runt hela huset ligger stenläggning, ca 150 kvm... Mycket vackert men... Inte längre. Jag hade på känn att det skulle bli såhär men...
Svar
11
· Visningar
419
Senast: Unafraid
·
Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
7 751
Senast: Snurrfian
·
F
  • Låst
Trädgård & Växter Med bara fyra dagar kvar av odlingsåret 2023 tar jag mig friheten att skapa nästa för 2024! :) Jag gissar att planerandet redan är igång...
98 99 100
Svar
1 997
· Visningar
72 906
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 566
Senast: starcraft
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar