Hur formulera kontrakt vid försäljning?

T

tretjak

Hur ska man skriva ett köpekontrakt så att det håller juridiskt vid försäljning av häst som tidigare varit sjuk men nu är friskförklarad?

Ännu så länge är det bara funderingar men jag har en 5-åring som inte riktigt passar mig som ryttare, han har inte blivit den ridhäst som jag hade trott. Hästen har ett kanontemperament i all hantering, jättego på alla vis, men vid ridning är han för svår för mig tycker jag. Rättare sagt, jag vill kunna både rida dressyr OCH koppla av på långa uteritter och som det är nu så är det bockrem och ganska så spända turer vi är ute på tillsammans! Han passar säkert någon annan bättre.

Nu vill jag vara helt öppen med att han har behandlats för ledinflammationer vid ett par tillfällen, vilket han är friskförklarad från nyligen, men ändå kunna begära ett vettigt pris eftersom han har en kanon dressyrstam där de flesta syskon,halvsyskon säljs för allt mellan 70.000-200.00. Hur kan man skriva för att ändå vara helt ärlig, skydda sig juridiskt? Hästens åkommor behöver ju inte ha någon som helst betydelse för framtida bruk. Jag har funderat på att vänta något år till med försäljning men det känns som bortkastad tid för mig och hästen, han missar utbildning och jag trevliga ridstunder.

Någon som kan hjälpa till med lite råd i en sån här sits?
Obs att jag inte vill lämna ut honom på foder!

Sv: Hur formulera kontrakt vid försäljning?

Jag hade börjat med att göra ett bra prospekt på hästen, skrivit en A4-sida och berättat om hästen. När folk svarar på annonsen får de detta prospekt till livs. Här nämner du allt du tycker är värt att nämna om hästen. Later, olater, temperament, matvanor, hagkamrater - ja, vad du vill ha sagt.

När ni sedan skriver kontraktet kan detta ligga som en bilaga, som köparen tagit del av och har kännedom om innehållet av.

Tack för ditt svar. Det låter som en god idé, man kan ju få med en hel del info där och också få det dokumenterat att köparen har tagit del av denna informationen.

Fler som har idéer och kanske erfarenheter av liknande försäljningar?

Jag har sålt en häst med problem med hov och kotleder.
lämnade utdrag från hästenjournal från djursjukhuset där hästen är behandlad med i köpekontraktet. + att köparen har gått igenom denna med vetrinär som har behandlat hästen hemma vid.

Men dessa behandlingar har 4 år på nacken, efter det har jag tävlat hästen i hoppning utan problem. Men tyckte det var dax att komma vidare och hästen skulle bli pensionär.

Nu är det så också att jag sålde hästen under A1 försäkringens värde. Dock som promenadhäst.

Detta skall enl jurist gälla.

Jag hade inte tänkt sälja honom som promenadhäst eftersom han är ung och har framtiden för sig, åtminstone på en dressyrbana.

Spelade det någon roll i sammanhanget att du sålde hästen under försäkringsvärdet och som promenadhäst eller är det juridiskt giltigt även om man säljer som fullvärdig ridhäst?

Jag har ju också lyckats med konsstycket att inte höja hans försäkringsbelopp i tid, det skulle ha gjorts i och med att han reds in och utbildades, men innan jag hann göra detta kom första kotledsinflammationen tyvärr. Jag vet inte hur man bär sig åt för att höja en häst i livbelopp när man en gång behandlat hästen, enl bolaget så går det inte att höja beloppet utan reservationer ÄVEN om den är friskförklarad. Mycket märkligt tycker jag. Så att sälja honom under A1 beloppet = fölpriset! är inte att tänka på, han ligger på det dubbla i dag i prisläge.

Ska jag som säljare begära ut journalutdrag eller kan köparen göra detta? Kostar det något?

Hästen bör kunna försäkras i A1 utan reservationer till det tänkta försäljningspriset. Går inte det i dagsläget så får du antingen sälja till ett lägre pris alternativt sätta igång hästen och bevisa att den håller för det arbete som den är tänkt till och höja försäkringsvärdet när försäkringsbolaget tillåter det.
Ingen är väl så du så att de köper en häst till ett pris under det som hästen kan försäkras för, eller?

/Lisa

Jo du, det är som att sätta sig ner och vänta på att gräset ska gro... Det finns inget som säger att försäkringsbolaget någonsin höjer upp värdet utan reservationer! Jag är nog inte den första att drabbas av detta tyvärr. Vet inte om man kan byta bolag helt enkelt och lämna in ett friskintyg eftersom veterinär har friskförklarat hästen nu. Man får ju ha en kristallkula och skåda in i framtiden om man ska veta om en häst kommer att hålla eller ej!
Sen kan det ju faktiskt vara så att man inte höjer hästens livvärde pga de dyra premierna som då blir resultatet - det behöver ju inte vara något konstigt med det. Personligen så tycker jag ändå att det viktigaste är vet vården även om jag velat höja hästens livvärde något mer. Hade aldrig haft råd med de premier som motsvarar hans försäljningsvärde. På ett sätt kan det ju vara bra att ha honom lågt, ingen lär ju avliva honom lättvindigt i alla fall...

Vi får väl se om någon är dum nog att köpa en underbar häst - som är lite FÖR busig för matte.

Det är bara du som kan begära ut journalutdrag. Om det kostar något så är det en smärre summa.

Jag kan förstå att man inte har råd/tycker att det är värt att försäkra sin häst i A1 till dess fulla värde men hästen ska KUNNA försäkras för försäljningsvärdet utan reservationer, det är en väsentlig skillnad. Tittar man i de standardköpekontrakt som finns att köpa i bokhandeln så finns detta med A1-försäkring oftast med som en förutsättning för köpet.
Reservationer kan hävas det är oftast bara en fråga om tid.
Du har säkert en helt underbar häst men om man tittar rent objektivt på hästens värde så är den självklart lägre om hästen inte går att försäkra utan reservationer.
Den sista idioten är ju inte född ännu men jag skulle iallafall inte riskera mina pengar på att köpa en häst för en summa som är högre än hästen kan försäkras för. Hur kan du motivera att en ev. köpare skulle ta en sådan risk?

Nej, det är inte det lättaste förstås. Jag hoppas att du har rätt att dessa reservationer eller rättare sagt han skulle få reservationer om jag nu försöker höja hans värde, men att de inte hindrar en från att höja för resten av hästens liv! Han kan ju faktiskt vara kärnfrisk framöver, vi vet ju inte, hästen är ung.

Jag har väl ett liitet hopp att vi någonstans ska kunna hitta en balans och trivas tillsammans för att sälja i detta läget är inte roligt, sälja överhuvudtaget är inte roligt :(

Annars får jag väl försöka hitta någon som ser det jag ser i hästen, under buset! Och som har råd att ta ev risk. :bow:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag ska sälja min häst och jag har så himla svårt att hantera det, så jag tänkte höra här om ni har några kloka råd eller tips eller...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 941
Senast: _Zacke_
·
M
Hästmänniskan Jag har en bekant som rider min häst en dag i veckan.Eftersom saker rullade på och hon mest började rida hästen på prov blev det inte av...
Svar
8
· Visningar
3 308
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama