@rubytoo och
@tuaphua : oavsett eventuella lösningar/metoder osv i sak så kan nog även ni och jag enas om att råden i fråga om både graman som funkar i vissa syften, alternativt att skola hästen att släppa hals från backen osv, är medel inte gemene hobbyryttare direkt ägnar sig åt eller når framgång av, så därav är råden TS i fråga fått ganska sunda i fråga om att vi nu pratar om ngt annat än det ni är inne på tänker jag? Framför allt verkar Ruby hålla med om det utifrån sin bekräftelse tidigare i tråden, så nu har kanske era svar börjat handla om vad som är möjligt utöver det, och det mesta är möjligt om det finns rätt kompetens utifrån medel man använder sig av utifrån det, men det känns lite i min värld som det kanske är överkurs utifrån just denna tråden och vad som gäller/är möjligt generellt utifrån att vi nu är på buke och svarar på det som postas här utifrån TS fråga och känsla? Bara en tanke i sammanhanget
Ruby uttalar sig ju utifrån sin värld och sin förmåga och självklart då kan det finnas möjlighet att skola en häst utifrån det.
Men i svaren och frågorna här på buke allmänt: jag skulle aldrig råda ngn som upplever stress på sitt fullblod och oskolat sånt och oskolad ryttare osv, att sätta på graman för att utbilda den var den ska hålla huvudet? Det blir rätt tokigt..... så när man svarar i trådar måste man oavsett sin egen erfarenhet och känsla osv, nog alltid ha i beaktning att de man svarar inte vare sig må vara i samma erfarenhet, ha samma känsla eller ens förstå vad man pratar om utifrån det osv. Just ang. hjälptyglar i skolsyfte så opererar jag rent allmänt utifrån antagandet att det är sällan folk rider så duktigt att de frågar om hjälptyglar öht.... Rider de så duktigt frågar de inte. så mina svar utgår utifrån det och jag anpassar mig till det. Vilket jag inte tycker känns konstigt på ngt sätt.