Hur förebygga/behandla ledinflammationer på bästa sätt?

Sv: Hur förebygga/behandla ledinflammationer på bästa sätt?

jo jag vet att du skrev det, och jag håller fortfarande inte med om att mullehästarna skulle vara en kategori som ö.h.t framstår i statistiken på skade listan hos veterinär och f-bolag. däremot hobbysvenssons.

att mullehästar fräser omkring i skogen har jag aldrig ngnsin varit med om skulle leda till ledinflammationer, oavsett form. av redan redovisade anledningar. däremot som sagt, hobbysvensson, som rider på ett helt annat sätt. därför har jag heller inte sett några mullehästar som ska sättas igång efter en sån skada, än mindre fäser runt i samband med igångsättning.

kanske har vi olika definition på skogsmullande och hobbysvensson? jag menar med hobbysvensson den medelmåttiga hobbytävlingsryttaren, som rider och tränar men som sällan är så pass rutinerad att hästen faktiskt jobbar i en vettig korrekt främjande form. de hästarna är de som tar stryk, vilket jag skrev om tidigare, för där forcerar man den form hästen ska gå i som man tycker den ska gå i.
mulleryttaren som rider på fria tyglar i fri form, har inte skadade hästar på det sättet.

Mulleryttare för mig är de som tränar lite halvdåligt, rider hästen "på tygeln" och fräser omkring.

Jag kallar mig själv för hobbysvensson, tränar/tävlar på Msvc-Msvb nivå. Och har iaf hyfsat koll på när hästen jobbar rätt och inte.

Däremot vet jag inte vad jag kallar de som rider på fria tyglar... :p

ja då har vi en del av förklaringen till språkförbistringen där.

en mulle ryttare per defintion för mig, är en som bara rider i skogen och skiter i form, träning på bana eller för tränare osv. dessa hästar existerar inte på kartan av skadestatistik, och jmförelsen jag gjorde var att även om de fräser runt i fri form, så kande som sagt balansera upp sig själva. Liksom de hårdare arbetande ridskolehästarna och distanshästarna som jobbar superhårt men inte i form - men de klarar sig också trots belastningen just för att de får balansera sig själva.

hobbyryttarsvensson är den gröna hobbyryttaren som trots sin grönhet vill träna och tävla och så gör, med uppfattningen att den kan rätt mycket. det är som sagt här den stora skadestatistiken ligger rent etablerat och konstaterat, där hästarna ska gå i en form och enligt ett upplägg som gärna imiterar det högre snäppet, som man "tror" man kan, och det är där de tar stryk.

jag skulle definiera dig hobbytävlingsryttare (dvs långt över hobbyryttarsvenssons nivå i den bemärkelsen jag pratar om).

Senast ändrad:

*kl*

Till ts. Det du kan göra är att linda benen med ex back on track om hästen står inne om nätterna. Använda liniment och kanske massera rygg och andra ställen som är spända med arnika. Sen finns det massor av preparat man kan ge som tillskott för lederna. Ex bioglucomin, gurkmeja, djävulsklo osv som har olika antiinflammatoriska och uppsmörjande egenskaper.

Jag hade dock börjat med att åka till klinik som ser helhetsbilden av hästen. Bästa veterinären att använda är en ridkunnig sådan som också är kiropraktor. Alt en klinik som arbetar i team och även tittar på hästen under ryttare.

Jag hade fortsatt att skritta hästen hela tiden även om den känns knackig. Men inte travat osv.

Delvis kl

Ingen fara! Bra med diskussion. Jag förstår inte heller riktigt varför min häst har fått ledinflammation när han rids i fri form ute i skogen, fanns inte på min världskarta. Han är lugn men blir ibland spänd - så visst kan problemet sitta där. Han blir såklart mer jobbad genom kroppen och sätter bakbenen under sig när vi tränar dressyr på banan.

Veterinär tyckte att han skulle ridas rakt fram i skritt och trav ca en timma om dagen. Hon pratade ingen om att rida i paddock, tror inte heller det var syftet. Tror mer hon menade att inflammationerna kan ha orsakats av min mulleridning (dåliga/kravlösa skogsridning) vilket jag kan förstå på ett sätt.

Är nu inne på att lägga om träninssättet helt (när han är frisk) då inflammationerna inte verkar bli bättre (när jag skogsrider). Uppenbarligen måste något ändras och jag vill såklart att han ska hållas frisk så länge det går.

Funderar även på om hans kroppsbyggnad i sig kan vara lite boven i dramat. Han är lite överbyggd med högt ansatt hals och kobent bak. Kort bred hals och ganska kort rygg. Känns som att bara det kan ge lite spänningar.

*kl*

Till ts. Det du kan göra är att linda benen med ex back on track om hästen står inne om nätterna. Använda liniment och kanske massera rygg och andra ställen som är spända med arnika. Sen finns det massor av preparat man kan ge som tillskott för lederna. Ex bioglucomin, gurkmeja, djävulsklo osv som har olika antiinflammatoriska och uppsmörjande egenskaper.

Jag hade dock börjat med att åka till klinik som ser helhetsbilden av hästen. Bästa veterinären att använda är en ridkunnig sådan som också är kiropraktor. Alt en klinik som arbetar i team och även tittar på hästen under ryttare.

Jag hade fortsatt att skritta hästen hela tiden även om den känns knackig. Men inte travat osv.

Tack för tips! Har själv funderat en del på olika tillskott, exempelvis bioglucomin, men vet inte hur väl det fungerar. Kanske även skulle börja linda nu när jag stallar in till hösten.. Har aldrig gjort det förut men kan kanske vara värt att prova.

Jag är i och för sig nöjd med den kliniken jag var på sist, där var man två veterinärer på en häst och jag fick uppfattningen om att de såg helheten på hästen. De inte bara böjde utan såg hur han rörde sig och kände igenom kroppen och ryggen i undersökningsrum.

Ja, att linda gör det iaf inte sämre:). Samma med tillskott, man har liksom inget att förlöra på det.

Angående veterinärerna är det kanske så att det hade varit bra om de även såg hästen under ryttare?

jag har som sagt mkt svårt för att inte säga omöjligt, att se hur din häst om den rids i fri form ute i skogen, skulle få så pass grav ledinflammation som den tydligen fått. jag skulle vilja höra veterinärens teori om hur det skulle bli bättre med ökad intensitet dvs träning på ridbana osv. för mig låter det som det finns andra anledningar till inflammationerna, dvs ngt fysiskt hos hästen som gör att den inte håller för så pass lätt ridning, det låter som de inte hittat grundorsaken ö.h.t.

ridning i skritt och trav i en timma om dagen när hästen inte är fri från inflammationerna förstår jag inte heller. alls. ö.h.t. aldrig hört någon liknande ordination på ledinflammation någonsin.

KL

steve: har du fått en ordentlig diagnos? dvs vad är hönan och vad är ägget? Vart sitter grundproblemet? Fram eller bak?

Ja, jag har också svårt att få in det i huvudet. Jag är inte onödigt stor på honom så han går ju inte runt och bär på 200kg direkt (väger under 60kg). Visst känns det som att det kan komma någonannanstans ifrån, frågan är ju var.

Nej, ingen ordentlig diagnos. Man visste inte riktigt vad det kan bero på. Han var lite öm över korset men de tyckte inte att det borde orsaka hasledsinflammation. Var han inte bättre till återbesöket (på fredag) så skulle han dock ultraljudas.

Det svåra är att jag själv inte känner något konstigt med hästen, förutom att han är stel och hård i ryggen samt att han har hakat till lite i bakbenen ibland när man rider. Att han hakade kunde bero på att han var svag över korset, enligt veterinär.

Jag tror att karpalhältan är en avlastningsgrej och tror väl egentligen att det sitter bak eller i ryggen från början. Men det är så otroligt svårt att säga.

Håller helt med Mackan! Men om du skall tillbaka till samma klinik igen så har de trots allt en oerhört avancerad ultraljudsutrustning, du får stå på dig helt enkelt. Nu TROR jag att den veterinären som är bäst på att ultraljuda ryggar/bäcken där, har semester just nu (H N), om det är så och du har en annan vet, tycker jag att du skall boka en ny tid när h*n är tillbaka igen. I alla fall om de inte hittar något. Men stå på dig! Ibland måste man vara en krävande besvärlig person för att få igenom en ordentlig undersökning på sin häst, oavsett vart man har kört hästen. Bit dig fast! Det är mitt bästa råd.

Delvis kl

Tänkte bara skriva att jag var på återbesök i fredags där ledinflammationerna var nästa borta. Vet tyckte ändå han var för hård i ryggen fortfarande så de ultraljudade bäckenet men hittade inget konstigt. Röntgade även ryggen och där var tonrutskotten tätsittande på två ställen, vilket kunde orsaka smärta om man inte red i en lång och låg form. Så nu har jag fått ett träningsschema men endast tömkörning och klättring och lätt ridning i 2 månader sen blir det återbesök. Fick lite cortison i ryggmusklerna och står även på metacam. Tanken är alltså att jag ska försöka få honom att slappna av i ryggen så mycket som möjligt så han vågar ta i och få upp ryggen och stärka musklerna där. Som det är idag är han alldeles för hård och kan/vågar då inte slappna av. Det blir som en ond cirkel.

Om det nu är ryggen som spökar så var det lite magkänslan som hade rätt igen. Skönt att veterinär ändå ville fortsätta utredningen och inte bara friskförklara när hältorna var borta.

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 387
Senast: mackan
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 029
Senast: sandrafors
·
P
Hästvård Hejsan! Jag har en varmblodstravare på 13 år som är omskolad till ridhäst. I somras började han kännas lite oren i bakdelen och jag...
Svar
5
· Visningar
7 728
Hästvård Långt. Finns det något hopp för min häst?? :confused: Jag har en 8-årig valack som gjort ngr få starter på galoppen som ung. Hos mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 214
Senast: mvz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka