Hur förbättras frambenstekniken?

L

Legacy

på en femåring som hoppar oxer och stigsprång med mycket bra framben och ryggverksamhet, men som på räcken oavsett höjd hänger med överarmarna (dock väl invikta skenben) och stundvis river grovt trots bra distanser och goda förutsättningar att hoppa hindret väl???!!! Uttragna marklinjer hjälper minimalt. Nån som har bra tips på övningar för henne? (är på ca 120 nivå)

Sv: Hur förbättras frambenstekniken?

Vet inte hur du ska göra, tror att dom brukar prata om löshoppning i studsserier och så för frambensteknik, men som sagt.

Men vore jag du skulle jag vara väldigt försiktig vid uppsutten hoppning tills förbättring skett. Risken vid grova rivningar med den tekniken är att hästen störtar eftersom en bom kan slå undan frambenen för henne, då det är överarmen de slår undan på din häst har hon svårt att hinna få ut dom igen för att landa. Det är mycket lättare för dom att få ordning på fötterna om skenbenen slås undan av bommen. Ta hjälp av någon om ingen här på buke vet råd för den hopptekniken kan vara farlig.

det är en ung häst o tekniken kan förbättras. Jobba mkt styrke övningar, med hjäp av tränare.
Annars får man väl inse att det inte än ngn hopptalang.

Så dålig är hon inte att det inte fungerar att hoppa uppsuttet. Hon är klar för att tävlas i 120, men jag skulle vilja att hon utvecklade tekniken ytterligare, eftersom tekniken finns där och hon hoppar så väl på breddhinder. Önskar bara lite ideer för att få henne att hoppa bättre på räcken. Kanske är hon bara nonchalant, men jag gillar inte barrering och hoppas därför att det finns nån som sitter inne på några toppenövningar;)

Jodå, en hopptalang är det;) . Styrka är ju en grundsten i uppbyggnaden men jag hoppades på att få lite tips på specifika teknikövningar som folk använder sig av och tycker är bra.

Hoppa mycket studs, så hästen lär sig att vara kvick i frambenen och få upp dom. Styrketräningar.

Hon är kvick men vinklar inte upp överarmarna så bra.

Låter lite som min häst faktiskt! Iallafall till viss del. Jag skulle tro att
hon inte har respekt för räcken som hon har för breddhinder. Prova att när du löshoppar/hopptränar att göra titthinder av räckena. Lägga tex jackor på bommen, koner under osv. Det är inte säkert att det funar men man kan alltid hoppas!

Tror du inte att det blir bättre med åldern då? Och när hästen tränats mer? Annars säger jag som alla andra, gör styrkeövningar som studs och hjälper inte det så är det kanske bara att acceptera att tekniken inte blir bättre.

Har hästen viljan så går det nog bra ändå;)

jag tror som du, det ordnar sig när hon/han har fått lite mer erfarenhet, lycka till o god jul önskar millan vars unghäst mest river när han tycker det är lågt:D

på en femåring som hoppar oxer och stigsprång med mycket bra framben och ryggverksamhet, men som på räcken oavsett höjd hänger med överarmarna (dock väl invikta skenben) och stundvis river grovt trots bra distanser och goda förutsättningar att hoppa hindret väl???!!! Uttragna marklinjer hjälper minimalt. Nån som har bra tips på övningar för henne? (är på ca 120 nivå)

Jag gör en kanonbra övning med min häst som också är lite nonchig ibland på räcken. Lägg två bommar som "infångare" på själva hindret. Dra ihop dem mot mitten så det blir som ett upp o ned vänt V. När hästen närmar sig hindret backar den automatiskt upp sig mot bommarna och måste då lyfta ordentligt i fram. Gör en serie av 5 hinder och lägg infångare på räckena på detta viset så kommer din häst att hoppa upp sig bättre och backa av utan att du behöver lägga dig i det hela så mycket.

på räcken oavsett höjd hänger med överarmarna (dock väl invikta skenben) och stundvis river grovt trots bra distanser och goda förutsättningar

Du får ju utrycka dig lite klarare om det nu inte är så himla farligt utan mer en fråga om att förfina tekniken. Hänger med överarmarna ÄR hänger med överarmarna, det finns hästar som hoppar så och det är livsfarligt, om du försöker förklara bättre så kan folk hjälpa dig bättre. Och behöver inte skriva en massa onödigt bjafs som inte har med din häst att göra...

Jag tror att det kommer ju äldre hästen blir. Det handlar nog bara om rutin!
Kan visa dig ett exempel, när min ponny började med hoppning så vek hon inte in frambenen ett dugg - här.
Nu, 1.5 år efter så ser det ut här.
Hon kommer nog aldrig att få en helt "fläckfri" frambens teknik, men den har förbättrats mkt iaf!

Ett tips är att hoppa mkt studs och serier, det har iaf hjälpt min ponny att kvickna till i benen :D

Som många andra sagt, så är studs underskattat. Det är en kanonövning. Lätt och inte jobbig att bygga fram men väldigt effektiv.
Du kan variera studsen, så att du kan ha jättemånga i rad, studs på böjt spår, olika höjder på hindren osv. Det är väldigt bra för att hästarna ska lära sig att hålla lite mer ordning på framtassarna ;)

Min ponny kan vara nochig ibland... Jag hoppar ibland kombination med oxer in, räcke ut... då j*vlar hoppar hon upp sig på räcket.
Räcket brukar jag ha en liten bit högre än oxern, för ännu mer "effekt"...
Hon hoppar upp sig och blir väldigt noggrann med sina framben av det, och när jag sen tar bort oxern före hoppar hon fortfarande upp sig bättre på räcket än tidigare.

Men studsen är som sagt underskattad. Studsar är verkligen, verkligen effektiva.

Du får ju utrycka dig lite klarare om det nu inte är så himla farligt utan mer en fråga om att förfina tekniken. Hänger med överarmarna ÄR hänger med överarmarna, det finns hästar som hoppar så och det är livsfarligt, om du försöker förklara bättre så kan folk hjälpa dig bättre. Och behöver inte skriva en massa onödigt bjafs som inte har med din häst att göra...

Men herre gud. Vad du överreagerar, du missuppfattade bara...

Sipuli- Vad gulligt hon hoppade på de första korten:p Kanske inte så bra men det supergulligt ut:angel:

Att få ta del av andras kunskaper, tips och ideer på bra övningari är inte "onödigt bjafs" enligt min mening. Punkt.

Ville bara berätta hur det har gått. Nu några månader senare hoppar hon super genom hela kroppen och få upp frambenen. Har arbetat med mycket travhoppning och kryssoxrar och hon har efter det hittat sin kropp bättre. Jättefin att rida på hinder och räckena är inte längre ett problem. ( Med andra ord ingen farlig häst som någon uttryckte!!). Verkade som det bara handlade och tid, styrka och lugn!

Liknande trådar

Avel Hej allesammans! Nu är det så att mitt sto börjar närma sig slutet på en tävlingskarriär och starten på ett liv som mamma. Hon kommer...
2
Svar
30
· Visningar
4 228
Senast: theJohanna
·
L
Hoppning Har en valack som är 8år ej mkt hoppad. Hoppar nu 90cm utan större problem. Förutom att han ibland kommer för nära rättuppstående...
Svar
6
· Visningar
1 178
Senast: Emlis
·
C
Hoppning En okunnig dressyrtant som skapar en tråd i ett hoppforum... :p Men eftersom hoppning inte är min grej så tänkte jag att ni kanske ville...
Svar
10
· Visningar
6 176
Senast: Cettan
·
Hoppning Jag skickade in en fråga till en expert ang min hblhingst. Såhär löd frågan: Jag har en fråga angående min femåriga...
Svar
16
· Visningar
1 606
Senast: weasel_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix