Hur förklarar jag för stallägaren?

Wildchild_84

Trådstartare
Min stallägare sade igår att hon funderar på att slopa kornet+ havren och endast ge kraft grund + betfor.

Jag ställer mig nog negativt till detta! Min häst går för nuvarande på korn kross, betfor, mineraler + vitaminer samt hackad lucern. Detta funkar utmärkt, han är fin i hullet och har lagom med energi.

Jag förklarade för stallägaren att min pålle inte klarar av havre, dels för att det kommer ut som det kom in + att det går rakt upp i huvudet på honom. Han får en väldig energi, något som han har gott om även utan detta.

Hennes argument var att man kan ge mindre, för hon hade läst att så många hästar fick för mycket mat. Samt att man slapp köpa mineraler och lucern till eftersom det redan fanns i. När jag tog upp det med havren så blev svaret; "Men du kan ju pröva att vänja honom vid det och fungerar det inte så kan du ju bara byta igen."

Men varför ska jag byta till något som jag vet inte funkar ihop med min häst när det jag har nu ger mig önskat resultat? Varför utsätta hästen för ett foderbyte som jag vet ej kommer funka?
Idag kom hon ut i stallet och bad mig börja vänja honom vid det, ge lite i maten redan nu men jag sa inget.

Jag antar att pengarna som jag betalar idag för att kornen ska ingå kommer dras av från hyran om jag bestämmer mig för att ej byta och så får jag själv införskaffa kornet.

Hästen gick på havre när jag köpte honom och vart frukansvärt obalanserad i humör bla.

Det är ju ändå min häst och jag måste väl ha rätt att säga nej till detta?
Men hur lägger jag fram detta för stallägaren?
 
Sv: Hur förklarar jag för stallägaren?

Kan du inte köpa maten själv och dra av det på hyran? I så fall slipper du problemet med stallägaren för h*n har ju rätt att välja själv vilket kraftfoder som ska ingå.
 
Sv: Hur förklarar jag för stallägaren?

Självklart kan du säga nej, din häst, dina beslut!

Kan bara säga att min galning inte kan gå på havre men fungerar super på krafft grund, men som sagt vill du inte byta så ska du inte göra det:D
 
Sv: Hur förklarar jag för stallägaren?

Jo visst kan jag göra det, det är emr hur jag lägger fram det på ett "snyggt sätt"?

Är lite av en trygghets människa, när något funkar håller jag mig gärna till det :p
 
Sv: Hur förklarar jag för stallägaren?

Det är väl bara att be om avdrag på hyran och köpa in eget?
 
Sv: Hur förklarar jag för stallägaren?

det är väl bara säga nej, be att hon drar av allt kraftfoder fryn hyran och så köper du det själv??

Så har jag där jag står... hö och saltsten ingår.. kraften köper jag själv

Min häst får havre+betfor på morgonen och kraft grund insläpp och kväll + vitlök till kvällen
 
Sv: Hur förklarar jag för stallägaren?

Visst kan du neka att ge honom havre, men det är inte säkert att du får ngn hyressänkning för det. Står det i kontraktet vilket kraftfoder som ingår i hyran? Oavsett så är det ju helt upp till dig att fodra med vad som erbjuds eller avstå och köpa eget, men beroende på vad som står i kontraktet och hyresvärdens goda vilja avgör om du kan få ngn hyressänkning.
 
Sv: Hur förklarar jag för stallägaren?

Enligt min erfarenhet är Krafft grund verkligen inte samma sak som havre! Har en häst som blir helspreedad och knappt kontaktbar om han får havre- men funkar super på grund.

(Han reagerar så starkt på havre att jag drygt två veckor inför tävling brukar ge honom lite för att få extra mycket turbo till tävlingen. Då ger jag max 2 dl per dag. Och denna lilla mängd märks verkligen enormt mycket på honom!)
 
Sv: Hur förklarar jag för stallägaren?

Egentligen behöver du inte förklara dig med en lång utläggning till stallägaren.
Säg kort och gott att du inte vill byta foder på din häst och erbjud dig istället att ex köpa det korn osv. som hon har kvar.
Som andra har sagt innan mig, det är ju inte säkert att du får avdrag på hyran men det är ju tyvärr så det är ibland.

Jag har själv inackorderingar hemma, och vet att det är svårt att hitta ett kraftfoder som passar alla. Eftersom jag inte vill köpa hem 4-5 olika sorter får inackorderingarna helt enkelt köpa sitt egna kraftfoder. Alla blir nöjda och glada!
Är det någon som fodrar med samma sort som mig får de givetvis köpa av mig, det finns ingen anledning att det står 4 säckar av samma foder med olika användare.

Jag som stallägare hade inte blivit sur om någon av mina inackorderingar valde bort ett av mina foder, det är ju deras häst!
 
Sv: Hur förklarar jag för stallägaren?

Jag förstår itne riktigt jämförelsen med krafftgrund och havre? Min förra åt grund och det fungerade kanon medan havre blev han tokig av.
 
Sv: Hur förklarar jag för stallägaren?

Visst kan du neka att ge honom havre, men det är inte säkert att du får ngn hyressänkning för det. Står det i kontraktet vilket kraftfoder som ingår i hyran? Oavsett så är det ju helt upp till dig att fodra med vad som erbjuds eller avstå och köpa eget, men beroende på vad som står i kontraktet och hyresvärdens goda vilja avgör om du kan få ngn hyressänkning.

I kontaktet står det att korn, havre och betfor ingår i stallhyran.
 
Sv: Hur förklarar jag för stallägaren?

Jag förstår itne riktigt jämförelsen med krafftgrund och havre? Min förra åt grund och det fungerade kanon medan havre blev han tokig av.

Det var väl kanske inte menat som en jämförelse utan mer ett konstaterande att kraft grund innehåller havre. Jag tycker att det han får nu funkar utmärkt och tycker inte om att ändra på saker som funkar.
 
Sv: Hur förklarar jag för stallägaren?

Stallägaren har ju rätt att göra kontraktsändringar, men måste låta det gå samma tid som uppsägningstiden innan ändringen införs. Om ni har en månads uppsägningstid, har ni alltså samma tid för omförhandling av kontraktet.

Säger som andra; det är inte säkert du får avdrag på stallhyran, om stallägaren omförhandlar kontraktet kan du ju välja att inte använda hennes kraftfoder utan köpa eget (om det är OK för stallägaren) eller flytta. Alternativt prova Krafft Grund-
 
Sv: Hur förklarar jag för stallägaren?

Jag ställer mig personligen skeptisk till helfoder i sig och hade inte börjat med det även om stallägaren beslöt sig för att inte ha annat att erbjuda. Jag köper redan idag mitt kraftfoder själv och det är varken svårt, jobbigt eller dyrt. Tvärt om vet jag då vad jag har och ingen annan behöver bry sig om vad jag ger min häst.

Säg till stallägaren att du funderat på saken och bestämt dig för att du inte vill ändra hästens foderstat och därför väljer att köpa eget foder. :) Gör ingen stor affär av det när du pratar med henne för det är ingen stor affär. Det finns ingen anledning för ngn av er att ta illa upp, ni spelar med öppna kort och väljer båda helt själva utan att det är varken personligt eller problematiskt. Om jag står i ett stall som inte erbjuder det jag önskar så köper jag det själv, jag behöver väl inte ens ta upp det med stallägaren om det inte är så att hon gör iordning maten. Där jag har stått har vi alltid köpt delvis foder själva så jag tycker inte alls att detta är konstigt. Man köper det man behöver, det som inte finns att tillgå i stallet.

Om det ska göras ändringar i avtalet så ska ni ju skriva på ett nytt avtal. Men jag personligen ser ingen anledning att göra annat än att göra det så smidigt som möjligt för alla parter, skriva på nya kontraktet och köpa det jag vill ha, vid sidan av.

Vill du inte acceptera nya avtalet så är det nog bara flytta som gäller, jag hoppas att ni skrivit i avtalet att uppsägningstid gäller från båda håll isf.
 
Sv: Hur förklarar jag för stallägaren?

För det första så är min erfanrenhet att havre och krafft grund inte ger samma effekt vad gäller tokighet/pigga hästar. Visst innehåller grund havre men jag har gett grund under många år till hästar som blir stissiga av havre.
Har du provat att ge grund?

Men om du inte vill prova så är det väl bara att köpa eget foder. Vad stallägaren väljer att köpa för foder är upp till denne, beroende på hur ert kontrakt ser ut så kanske du kan få reducerad hyra men fråga först så du är säker.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Helt plötsligt ratar min häst sin "mat" och jag får inte i henne alla tillskott. Brukar ge henne 1dl glyx mash, 1 dl lucernpellets...
Svar
9
· Visningar
862
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 854
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 556
Senast: super
·
  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 164
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Blöta BoT-stallpaddar?!
  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår

Omröstningar

Tillbaka
Upp