Hur förebygger man förstoppning/hård mage?

makarontanten

Trådstartare
En väninnas hund är ibland väldigt hård i magen, det kommer tydligen plötsligt, och inte av att hunden ätit något särskilt som den inte är van vid/klarar av (jämförelsevis med min egna som kan bli lite för hård i magen av för mycket ben). Hunden har vart inne hos veterinär två gånger då den inte kunde få ut avföring alls, men oftast är det som hon berättade idag, att hunden sätter sig i "bajsställning", verkar ha ont och inget kommer. Efter några försök kommer det ut några hårda kulor och efter detta har hunden normal avföring igen.

Jag har rekommenderat lite olja i maten, men hunden bajsar ju normalt i de flesta fall, så att ge den en massa tillsatser i maten kanske ger den lös mage istället? Problemet uppstår kanske en gång i månaden. Hunden är en kastrerad jack russel på 8 år och väninnan blir nästan hysterisk varje gång det händer, då hon ju aldrig vet om hon får åka in med honom när det inträffar. Tips och råd?
 
Sv: Hur förebygger man förstoppning/hård mage?

En matsked linfröolja om dagen är bra för magen och även pälsen! :) Massa nyttiga fetter i det! :d
 
Sv: Hur förebygger man förstoppning/hård mage?

Foder med högre fiberinnehåll. eller tillsätta fibrer. vissa hundar behöver få laktulos dagligen som förebyggande om de ofta får problem.
 
Sv: Hur förebygger man förstoppning/hård mage?

Vad händer innan problemet uppstår? Viktigt är
Dricka ordentligt - hur mycket dricker hunden?
Röra sig mycket - rör den sig mindre under en period innan den får problem?

FÖR mycket fiber kan faktiskt ge förstoppning.....
 
Sv: Hur förebygger man förstoppning/hård mage?

Min lilla hund har liknande tendenser. I hennes fall är det direkt kopplat till avsaknad av motion. Om hon inte fått röra på sig ordentligt på någon dag, dvs en timme lös i skogen eller cyklat/kört drag, så kommer hårda magen som ett brev på posten. Släpper direkt hon får komma ut och springa.
 
Sv: Hur förebygger man förstoppning/hård mage?

Laktulos är ju perfekt på det sättet att det stabiliserar magen oavsett om den är hård eller lös.
 
Sv: Hur förebygger man förstoppning/hård mage?

Min lilla hund har liknande tendenser. I hennes fall är det direkt kopplat till avsaknad av motion. Om hon inte fått röra på sig ordentligt på någon dag, dvs en timme lös i skogen eller cyklat/kört drag, så kommer hårda magen som ett brev på posten. Släpper direkt hon får komma ut och springa.

Jag ser andra sidan av det problemet. Bada mina far diarrhea om de far en plotsligt okad motion och springer mycket mer an vanligt. Jag stadade explosivt sprutande bajs flera ganger i gar kvall da valpis har suttit ganska still i bil i over en vecka och sedan plotsligt i gar fick springa sa mycket hon ville. :cautious:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 137
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Hejsan, Min hund på 12 år har haft känslig mage i många år. Vi gav henne pro-kolin+ för hård och rumlande mage vid behov i flera...
Svar
1
· Visningar
1 088
Senast: Tjholahopp
·
Hundhälsa Jag skulle behöva råd. Bruce har lite känslig mage, han kräks lätt galla om han inte äter regelbundet och får han i sig något som inte...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
15 795
Senast: Voeux
·
Hundhälsa Jag söker stöd, råd och hjälp. Har en liten blandrastik på 1,5 år drygt som utmanar mig på sätt jag efter fyra hundar aldrig kunnat...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 974
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp