Hur fodrar ni tunna ston mot slutet av diperioden?

Tabitha

Trådstartare
Pls berätta om era foderstater så jag kan få lite inspiration. Får nämligen inte riktigt till det med mitt sto (som har en 7-månaders vid sidan) och behöver tänka om. Att avvänja nu vore väl bäst, då hon är "en mjölkko" enligt veterinären - men av praktiska skäl kan det bli svårt den nästkommande månaden. Men är det ens möjligt att få stoet i hull trots digivning så här sent, eller hamnar allt man ger henne hos fölet (som är en liten tjockis nästan)? Finns det några specialblandningar ni kan rekommendera? Tacksam för svar! :bow:

Tillägg: Just nu är de ff kvar på betet men hon stödutfodras (Krafft Pluss grön, havre, lusern och lite rapsolja + Hippo Lin) tre gånger per dag. Kan ta hem dem omgående om det behövs, alt ändra om i foderstaten som hon får där. Några höanalyser etc finns ännu inte så det blir lite ovetenskapligt, men situationen är akut.

Senast ändrad:
Sv: Hur fodrar ni tunna ston mot slutet av diperioden?

Ingen som har några förslag :confused:. Har i alla fall plockat hem hästen ifråga från betet och börjat ge henne Krafft Groov 125 istället för Krafft Pluss grön. När det gäller Krafft Groov 125 - i jämförelse med t.ex. Hippo Alfa/Breed eller Edels avelsfoder - är det hugget som stucket eller är det någon som speciellt föredrar någon av dessa och isf varför? Tack! :bump:

Mitt sto har inget föl, men hon är tunn. Jag ökade upp hennes foderstat till 2kg korn(ger fetare hästar än havre... ) , 1kg pluss grön samt 1kg lucern. Så om ditt sto är digivande kan du nog öka dessa givor ytterligare... Lycka till!

Jag har ett fullblodssto med ett fyramånadersföl vid sidan. Stoet har oxå tunnat ur. Det verkar inte hjälpa vad jag stoppar i henne. Hon går på gräs dagtid och står inne nattetid. Äter ca 15 kg hö (9mj/80smb) samt kraftfoder 3 gånger/dag (sammanlagt 5kg; havre, salsa, betfor och ca 1kg lucern) Vet inte om jag skall öka det foder jag redan har eller byta? Fölet är välmående och både diar och äter mammas foder.

Jag hade - som vanligt - satsat på lusern och olja.

Lusern för att det är snällt mot magen och räknas som grovfoder. Olja för att det tillför energi men utan stärkelse.

Det blir (särskilt med Kvarnbyfoders pellets) ett högoktanigt foder.

Du kan ju göra ett försök att få fölet att minska sitt diande. Ge fölet eget foder och som om det fungerar. Annars är risken att du bara göder fölet och ökar mjölkproduktionen hos stoet. Har man ett sådant sto är det näst intill omöjligt att lyckas få upp henne hull utan att öka mjölkproduktionen.
Går det inte att minska fölets diande kan du prova som Lovisaleonora förslår med lusern som i allafall är på rikt på protein och energi samt skonsamt för magen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka