Jag köpte min som ettåring. Nu "fasades" i och för sig den gamla ägarens foder ut under den tiden, så det kanske inte är någon rättvis bild av jämfört med om jag haft ponnyn hela tiden. Hon är idag, sex år gammal, drygt 140 cm hög, och hon var inte många cm lägre som ettåring, väldigt "färdig" i kroppen, har aldrig sett unghästranglig ut.
Hos gamla ägaren åt hon, utöver hösilage/hö som jag inte har full koll på exakt giva, betfor, pellets och mineraler, plus att hon fortfarande diade på mamma om dagarna. (Gick i samma hage, men stod i varsin box om nätterna.) Den enda anmärkning hon fick vid veterinärbesiktningen var att hon var på tok för tjock för sin ålder, så i samråd med veterinär togs kraftfodret bort nästan omgående. Självfallet åkte hon direkt in i annan hage med min andra häst, så möjligheten att äta på mamma försvann.
När jag köpte henne åt hon ungefär tre kilo torrhö som frukost (tillsammans med min andra häst ute, de fick alltså varsin påse med tre kilo i varje, men sen kan man ju kanske ifrågasätta vem som satte i sig lejonparten), och detsamma för lunch. Sen åt hon ett kilo hösilage vid insläpp runt 18, och två kilo hösilage vid kvällsfodringen vid 22. Bytte ganska omgående ut hösilaget mot torrhö, då hon aldrig har tålt det för magen. I början fick hon självfallet fortsätta på samma kraftfodergiva som tidigare, men vi drog ner mer och mer på det. Hon fick mineraler för unghästar, men det är det enda hon ätit i kraftfoderväg sen förrän nu i höst faktiskt.