Hur fodrar med ett sådant här silage

söderböna

Trådstartare
:eek:

Fått svaret på analysen som vår stallägare skickade in och ...hjälp. Om jag räknat rätt så har silaget en kvot på 10.5:eek:

SÅ här ser svaren ut

Torrsubstans 50%
smältbart råptotein 51 g/kg foder
energi 4.9 MJ/kg foder

och i torrsubstans (det man räknar på, eller?)
Råprotein 139 g/kg foder torrsubstans
smrp 103 g/kg foder torrsubstans
energi 9.8 g/kg foder torrsubstans

Jag har ett kraftigt d-ponnysto som behöver mycket protein men det här?
Vet faktiskt inte hur jag ska fodra? Hur ska jag kunna tillgodose hennes tuggbehov utan att hon får alltför mycket protein? Kraftfoder är ju bara att glömma i alla fall.
/Söderböna

Sv: Hur fodrar med ett sådant här silage

Proteiner som kommer ifrån grovfoder är inget farligt att "överdosera"

Sv: Hur fodrar med ett sådant här silage

Tackar så mycket,

hade nog det i bakhuvudet men jag blev lite orolig.
Har ingen fånghäst så det här är ju bara bra.

Mitt sto och en annan häst har fått lite knölar som vi fick höra kunde vara foderrelaterat.Om det beror på mycket protein, kommer de att försvinna då på sikt? Sitter lite illa till både på min häst och på den andra, risk för kläm under sadeln.

Annars känns det ju riktigt bra:D lite skillnad mot förra vintern då vi hade ett hö med en kvot på 3.2!

Lättad Söderböna

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
553
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 798
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Min häst är en svårfödd krabat och skulle behöva lägga på sig lite till, framförallt överlinjen. Vet att man inte kan fodra till sig en...
Svar
2
· Visningar
643

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka