Hur fodrar man i övriga Europa?

break_a_leg

Trådstartare
Jag vet ju att hästhållningen skiljer sig åt i Europa, tex så står ju hästarna oftast (inte alltid) inne mer i mellaneuropa än i Sverige.

Så nu undrar jag, hur fodrar man i andra delar av Europa? Ger man lika mycket stråfoder där som i Sverige?

Sv: Hur fodrar man i övriga Europa?

Jag kan bara svara av egen erfarenhet, men när jag vet i Holland på praktik i ett tävlingsstall. Där fick hästarna väldigt mkt mer kraftfoder än grovfoder de flesta fick 50-50, de reds varje dag samt gick i hage och skrittmaksin en timme var om dan, de stod på spån, men de flesta stod faktiskt på halm. Men en av avelshingstarna som numer endast strosar i hagen nån timme om dan samt hoppar på bocken varannan dag: ca 7 kg kraftfoder och 3-4 kg grovfoder, stod på spån. Kan väl tycka att det känns väldigt fel, hästar är ändå betedjur...

Sv: Hur fodrar man i övriga Europa?

Där jag var i Frankrike fanns det hundratalet hästar och runt 10 små fyrkantshagar som var sandade.
:crazy: Vissa hästar var aldrig ute i hagen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 070
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
616
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 748
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka