Hur fodra vid proteinbrist?

L

LindaK

Hur gör ni när ni får hem en häst som har proteinbrist, alltså hur fodrar ni dem, för att de ska bli fina igen? Ger ni dem mer protein än de egentligen ska ha, eller ger ni dem exakt vad de ska ha?

Jag har idag fått hem en fjording, 8 månader gammal och har brist på protein. Han är bukig och lite tunn över revbenen.
Jag är lite rädd för att ge för mycket protein, så att det blir något slags broiler- gödning av det hela. Hur hade NI gjort? Hade ni lagt honom på en nivå över det han egentligen ska ha, eller gett exakt?

Tacksam för hjälp/Linda

Sv: Hur fodra vid proteinbrist?

Först hade jag sett till att han var ordentligt avmasnkad.
Sedan hade gett gett fri tillgång på bra grovfoder och kompletterat med lucern om han verkligen har proteinbrist. Så efter som han inte är så gammal hade sett till att det fanns tillräckligt med lycin i fodret och valt det kraftfoder med hög lycinhalt som kompletterar grovfodret.

Hur gör ni när ni får hem en häst som har proteinbrist, alltså hur fodrar ni dem, för att de ska bli fina igen? Ger ni dem mer protein än de egentligen ska ha, eller ger ni dem exakt vad de ska ha?

Jag har idag fått hem en fjording, 8 månader gammal och har brist på protein. Han är bukig och lite tunn över revbenen.
Jag är lite rädd för att ge för mycket protein, så att det blir något slags broiler- gödning av det hela. Hur hade NI gjort? Hade ni lagt honom på en nivå över det han egentligen ska ha, eller gett exakt?

Tacksam för hjälp/Linda

Ja, som det andra inlägget. Sedan är det inte fel att alltid ge så unga hästar tillskott på protein. Sojamjöl de två första åren ger jag. Kanske 3-4 dl per dag till ett åringen och kanske hälften till tvååringen. När sedan hästen rids igång är det heller inte fel med sojamjöl på några dl då den skall bygga nya muskler, inte minst i ryggen. Selentillskott är även viktigt.

Kanske - fast jag skulle inte tro det - så kanske fjordingar är något mer lättfödda, så ett vakande öga om man ger sojamjöl som tillskott bör man ha. Man vill ju inte ha feta unghästar. Lekkamrater och stora hagar är lika viktigt som rätt beståndsdelar i fodret.

Hälsning Maja

Tacksam för hjälp/Linda

HIPPO ALFA EFTER EN AVMASKNINGS KUR

Jag lägger hästen på det den borde behöva (givetvis måste man ta hänsyn till att det är en växande unghäst som behöver mer än en vuxen), fri tillgång på grovfoder om värdena tillåter är aldrig fel.

Träckprov kan vara bra först för att utesluta mask.

Tack för svaren! Men vilket foder har hög lycinhalt då? Tänkte själv på Hippoalfa, men det var inte fodersort jag frågade efter, utan mer siffror. Alltså, låt säga att han efter tabeller behöver 500 g SmRP, ska jag då ge det, eller mer? Och i så fall hur mycket mer?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 540
Senast: Irival
·
Hundhälsa Min 14 veckors valp är en kräsen individ. Det är min teori iallafall. När hon kom hem fick hon bozita robur för valpar. Kräktes av...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 288
Senast: isafore
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet att hästen fått stor mage? Bara buken/magen inte hull över revbenen. Jag har haft honom i 3 veckor, en...
Svar
2
· Visningar
672
Senast: Sofiiiia
·
Foder & Strö Någon som har erfarenhet att hästen fått stor mage? Bara buken/magen inte hull över revbenen. Jag har haft honom i 3 veckor, en...
Svar
11
· Visningar
2 005
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18