Hur fodra vid bete på halvtid

vinkelina

Trådstartare
nästa vecka kommer min lilla dam att slippa på bete. för att minska risken att hon blir för tjock kommer hon bara att gå nattetid (vill ha ute henne dygnet runt och hennes vanliga hage är ingen "sovhage" dvs rätt grovt grus så tror inte hon kommer att ligga ner)

Kommer att gå ca 20-07 på bete (mellan 07-10 får det ej vara hästar på betet då de stör en annan häst som går bredvid)

Kraftfodret kommer jag att dra bort nästan helt, bara ge nån dl så att hon får i sig msm

Men skulle ni ge full ranson hö kl 9 (2kg) och kl 13(3 kg) med tanke på att hon betar. Kvällshö blir det ju så klart inte.

Sv: Hur fodra vid bete på halvtid

Min häst går ute på nerbetat men kraftigt (klöver) bete från 8-20. Jag har dragit bort mycket mat. Normalt sett får de mat fyra gånger om dagen, men han få nu bara kväll och morgon och då halv ranson. Han får 2 kg hösilage per dag mot de 8 som han fick när han gick i gruspaddock. Han får också lite halm så att jag vet att han har att tugga på under natten.

Om betet hade varit mer uppvuxet skulle han förmodligen bara få "smakisar" i påsen morgon och kväll, men jag skulle fortsätta med halmen.

Det beror ju lite på hur kraftigt betet är.
Tycker inte hon behöver hö 2 timmar efter betet. 1-2 kg hö senare och komplettera med bra halm/ grenar. Ger du för mycket hö så blir hon fet.

Om jag hade förstått det rätt kommer hästen att gå i grushage mellan 07 - 20? Dvs 13 timmar...? Jag hade i såna fall fodra åtminstone tre gånger, eller ännu hellre gett fri tillgång på grovfoder, i nät eller annan begränsande form om det är höga värden eller en lättfödd häst.

Nja. Hon kommer att gå ca 7-18 i vanlig hage och sedan en 20 tiden släppas på bete då de andra får kvällsmat. De kommer in 18 så få får hon oxå komma in

Är väl medelkraftigt bete ännu. Inga hästar släppta där ännu. Tre hagar på totalt ca en hektar. Fem hästar kommer att dela, men ingen går där 100% utan halva dygnet.

Kan inte påverka utfodringen då jag står på stor anläggning så det är morgon kl 7, lunch 13 och middag 19. Och då min skall gå natt så måst hon flyttas 7 då dagspasset kommer och betar.

och hur skulle ni göra med några timmars bete på dagen då. Nu har de andra hästarna som hon skall gå med inte vants in på bete ännu (suck) så hon går i egen hage ca 7-11 (får då ca 2 kg hö) och går på bete ca 11-18(19) tiden. Kvällsfodras 19 tiden. Får en dl kraftfoder bara för att kunna blanda i msm i. Men jag tycker att det räcker med 2 kg hö till nattmat, stallskötaren ger nästan det dubbla (vanlig ranson) som jag då tar bort av. Men iom att hon faktist har ätit nästan oavbrutet i ca 8h borde hon väl klara sig på lite mindre?

Vill inte ha en smällfet häst eller fånghäst

Min häst går på bete med sina två lika lättföda kompisar ca 6-8h per dag nu, tidigare endast 4h, sedan går de över kvällen/natten på en väldigt nebetad mossig hage. Min får 1 näve skrammel att blanda tillskott i sedan får han inget mer. De har tillräckligt för att tillgodose leta mat/tuggbehov i natthagen så det blir ingen halm eller hö.
De är inte direkt smala trots det och de är lugna och tillfreds.

Jag har en islänning som väger 350 kg, hon är i ok hull, hade kunnat gå ner typ 20 kg.

Hon går på nerbetat gräs som är raketbränsle. Går ute dagtid ca 10-12 timmar. Om hon kommer in tidigt (runt 5) får hon en näve hö ca 0.5 kg. Sen får hon 2-2.5 kg på kvällen och en tuss på morgonen, max 1kg.

Hon får alltså 3-3.5 kg hö, ca 8 mj.
Inget kraftfoder dock lite mineraler ett par dagar i veckan.

Liknande trådar

Anläggning Finns det någon som börjat planera, stallrutiner inför hösten som kommer? Jag tänker mig att de flesta har sommaren på grej mer eller...
Svar
5
· Visningar
1 077
Senast: lady_vip
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 526
Senast: moonstruck
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 941
Senast: Lyckan i Halland
·
Hästvård Jaha, då har man lärt sig den hårda vägen att inte lita på andra när det gäller hästskötsel, inte ens de man tror man känner väl. En...
Svar
3
· Visningar
1 225
Senast: Niela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama