Hur fodra 4 månaders isis föl utan mamma

misen

Trådstartare
pga att stoet sinat och nu är sålt och kommer att åka i helgen behöver jag nu tips på hur jag ska göra med fölis..

fölis är strax över 4 mån å Riktigt tjock å go å mkt lugn i flocken hon går (mamman är ranglägst) men fölet går alltid å äter med rangledaren som skyddar henne om nån e dum.

Hon äter rejält med bra hösilage som hon har fri tillgång på å dricker ordentligt med vatten.

Nu till frågan. hur gör jag fram till helgen?
ska dom gå kvar som dom gör eller ska jag dela på dom tills mamman åker?

ska jag ge henne nån special kraft foder eller räcker det med lucern, mineraler å vitaminer?

många frågor.. vill ju bara att min lilla fölis ska ha de bästa..

Sv: Hur fodra 4 månaders isis föl utan mamma

Det är ett ungt föl och det är ännu flera månader tills dess tarmflora är färdigutvecklad så att fölet kan tillgodogöra sig näring från grovfoder på ett bra sätt. Du bör absolut se till att skaffa mjölkpulverbaserade fölpellets att ge fölet i några månader framåt, t.ex D&H Foal Creep Pellets.

Det är ett ungt föl och det är ännu flera månader tills dess tarmflora är färdigutvecklad så att fölet kan tillgodogöra sig näring från grovfoder på ett bra sätt. Du bör absolut se till att skaffa mjölkpulverbaserade fölpellets att ge fölet i några månader framåt, t.ex D&H Foal Creep Pellets.

Håller med och tillägger: Salvanas mjäökpellets har jag använt mig av med mycket gott resultat.

Håller med och tillägger: Salvanas mjäökpellets har jag använt mig av med mycket gott resultat.

vart får man tag på de?? ingen av foder leverantörerna i krokarna har någon sortsföl pellets =( så håller på å letar runt

Ångrar mig.

Senast ändrad:

Är fölet i god hull och stoet inte haft mkt mjölk på slutet så tror jag inte du behöver ändra så mkt mer, det som kan behövas är extra protein och då kan du köpa krafft muskel och lägga till en liten del till lusernen. 1 kg lusern och 1 dl krafft muskel, men efter 5 mån ålder sjunker proteinbehovet så då borde den klara sig bra ändå.

Vi hade tvillingföl utan mamma förra året och fick hjälp av SLU att räkna på fodret. Grunden blev Krafft Mjölk som bas + lusern men vid 16 veckors ålder slussades de av mjölken och klarade sig utan.

Du har även kraffts fölpellets med vid SLUS uträkning så låg det väldigt högt i stärkelse så vi valde bort det av den anledningen och fodrade bara med lusern och krafft muskel (+betfor +mineraler).

Så kommer jag med pekpinnen,enlig lag (sjv) så får/ska man inte avvänja föl under 5 mån,såvida inte mamma tex dör eller måste avlivas.

Man kan inte fodra små föl likadant som man fodrar vuxna hästar, om man vill göra det bästa för fölet, eftersom tarmfloran inte är färdigutvecklad på dem. Det är därför man bör välja mjölkbaserade foder i första hand, tills de blivit lite äldre. Möjligen kan man blanda i nån andel fölmjölkpulver i något annat foderslag för att tillgodose behovet på bästa sätt.

Till TS - var i landet bor du? D&H har återförsäljare här och där (inte nödvändiggtvis de större butikerna..). Salvana vet jag inte numera, men när jag använde det fick man det hemskickat från importören.

Förlåt att jag frågar men är det inte lite tidigt att avvänja fölet vid 4 månader? Vad jag hört kan man riskera att fölet utvecklar beteendestörningar som krubbitning och vävning om man vänjer av för tidigt1

Det är till och med olagligt, 5 månader är tidigast. Har sett en del annonser på föl som är födda i maj-juni och kan hämtas i september... Antagligen folk som inte vill kosta på sina föl uppstallning. Jag hoppas att man iaf som köpare vägrar det.

Förlåt att jag frågar men är det inte lite tidigt att avvänja fölet vid 4 månader? Vad jag hört kan man riskera att fölet utvecklar beteendestörningar som krubbitning och vävning om man vänjer av för tidigt1

Ja, det är väldigt dålig stil- om stoet sinar så tidigt , varför säljer man ??
Då får väl stoet vara kvar och man tilläggsfodrar fölet?

Och varför börjar man inte tilläggsfodra när stoet har dåligt med mat?, utan ska börja när stoet åkt?

Jag menar, tillsaluannonsen på stoet har ju varit utsatt INNAN fölet fyllde 4 månader-en sån här typisk "köpa häst utan att ta ansvar "grej.

Jag tror att fölet har avvands medvetet, jag tror inte att stoet sinat. Faktiskt.

Ja, det är väldigt dålig stil- om stoet sinar så tidigt , varför säljer man ??
Då får väl stoet vara kvar och man tilläggsfodrar fölet?

Och varför börjar man inte tilläggsfodra när stoet har dåligt med mat?, utan ska börja när stoet åkt?

Jag menar, tillsaluannonsen på stoet har ju varit utsatt INNAN fölet fyllde 4 månader-en sån här typisk "köpa häst utan att ta ansvar "grej.

Jag tror att fölet har avvands medvetet, jag tror inte att stoet sinat. Faktiskt.

Jag vänjer aldrig av fölen innan dom är 6 mån i vanliga fall men detta var pga att stoet sinat helt (hade altså ingen mjölk alls)
Å ja hon har vatt tillsalu ett bra tag. men till dom som mailat har jag sagt att antingen tar dom fölis med å jag hämtar henne när hon e tillräckligt gammal eller så får hon stå kvar här utan extra betalning..

Vi valde att ta bort stoet från fölet ett dygn å ingen hände men så andra dygnet så fick fölis komma in igen å pang så kom mjölken tillbaka :o:) så nu är allt ok igen. vet ej varför hon ej haft mjölk. Men köparen till stoet är fullt medveten om läget å stoet åker inte förrens fölis e 6 mån..

Å ni som kommer med pekpinnar hit å dit. vi har eget stall å hästarna på lösdrift så varför skulle de va akut å sälja någon å tvingas stå med ett 4månaders föl utan mamma.. klart som attan att man vill att fölis ska gå med mamma så länge som mölig å så e ju läget nu med=)

Fölis har kvar mamman som har MASSA mjölk igen å de e huvudsaken..

Till er som kom med tips. tack så mkt som tur va behövdes det ej användas =)

Men herregud även om stoet sinar betyder ju inte det att man kan ta bort henne från fölet, såld eller ej! Nu är det ju bra att hon tydligen mjölkar igen men hade hon inte gjort det hade man ju fått stödmata fölet kvar vid sidan av stoet. Det handlar inte enbart om mjölk!

Och att det gjordes pga att man hade sålt stoet och inget annat....

Beklämmande.

Hoppas din fölunge är väl förberedd när stoet åker. Själv börjar jag inte vänja av fölen förrän vid den åldern och dom är redo att åka någonstans när dom är 8-10 månader. Jag sålde just ett av årets föl men han ska stanna med mamma till i vår.

Liknande trådar

Foder & Strö Har haft ponny med fång och IR, så är inkörd på att bannlysa socker och stärkelse närmast in absurdum. Det har släppt lite för "normala"...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 808
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Jag å min kille har precis räddat ett sto med föl ur vanvård å stoet ser ut därefter medans bebbe e jätte tjock å go men har inte börjat...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 358
Avel Det är nu dags att separera mitt sto och hennes 8-månaders hingstunge halva dygnet, för att om några veckor separera helt. Jag har haft...
2
Svar
28
· Visningar
2 401
Senast: Antiqua
·
K
Foder & Strö Hej! Har en väldigt, väldigt lättfödd häst som har jätte lätt att lägga på sig, nästan av att titta på mat ;d fast hon älskar då mat o...
2
Svar
33
· Visningar
2 103
Senast: linnea 82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar