Hur föder man upp en Derbyvinnare?

Sv: Hur föder man upp en Derbyvinnare?

Man köper ett kallblodsmärr och tränar avkomman ordentligt :P

Alltså,för att förtydliga mig;Hur tycker ni den optimala uppfödningen av en travhäst skall vara?

Man har en bra stammad avkomma, bra hovslagare, bra fina kuperade hagar, många fölpolare, bra foder och bra tränare....parasitbekämpning, hantering, jag du fattar va :D

Det första man ska kolla på är Extriören , Kotor, bog ,bakparti och lungor ordentligt. Sen vidare tycker ja att man ska kolla på steget, Ansträngt steg eller om den lägger mycket mark under sig. självklart är det bästa att dom lägger mycket mark.
Stammen har bara ekorrarna nytta av, självklart är det bra att ha ett sto och hingst som lämnar jävla bra. Det är självklart ett plus.Vissa som är efter Viking kronos blir inte bra. Det beror ju på.
Sen måste ju hästen ha en bra inställning till travet.
Starta några gåner som 2 åring så dom får rutin, vinterträna som 2 och 3 åring och kör igång ordentligt till Våren/Sommarn.

Alltså,för att förtydliga mig;Hur tycker ni den optimala uppfödningen av en travhäst skall vara?

Om extriören inte är rätt,får man stoppa tillbaka dom då?:)

men jag tycker ändå det oftast blir "enklare" om hästen har en fader som har god förvärvning, samt en bra moderstam.. självklart blir inte alla efter Viking Kronos bra, det är ju en självklarhet, alla 150 betäckta ston om året kan ju inte föda stjärnor.. så är det ju med alla hingstar.

Stammen har bara ekorrarna nytta av,

dessutom tycker jag att det i lika stor bredd även gäller exteriören.
självklart är den viktig, lika "viktig" som stammen, men lika många som springer bra efter tex Jobie Tempest alt Skogans Orlov, lika bra springer de med skeva ben och helt fel exteriör.. i så fall.

Alltså,jag är inte alls ute efter den perfekta bogvinkeln eller den rakaste hasen. Det jag vill veta är hur ni ser på den rent praktiska uppfödningen av en travhäst. Om det nu finns nån kvar som sysslar med sånt :).

Alltså,jag är inte alls ute efter den perfekta bogvinkeln eller den rakaste hasen. Det jag vill veta är hur ni ser på den rent praktiska uppfödningen av en travhäst. Om det nu finns nån kvar som sysslar med sånt :).

nej det förstår jag :) påpekade bara vad jag tyckte ang det

En fin mamma med en sund pappa, bra foder & skötsel till mamman under dräktigheten. En god uppväxt med bra mat & skötsel. Sunt förnuft , som nån sa tidigare; man gör så gott man kan!

Jag tror inte det är så många som vill utge sig att vara experter på praktisk uppfödning så att man kan presentera en färdig lösning på hur man föder upp en derbyvinnare. (Däremot inom dagens modefrågor - blodslinjer och exteriör - där finns det många självutnämnda experter, så där tror jag inte du har svårt att få tips.)

Men själv är jag ju inte blyg, som ni vet! Var ska vi börja? :D

Foder och tillskott? Hantering och inkörning? Unghästträning? Blodtransfusioner? Jordmån, jordkartering och gödning? Lösdriftsplanering? Veterinärkonsultationer och alternativbehandlare? Verkning och skoning?

You name it! Fråga Ally bara, hon vet allt. Och det hon inte vet, där hittar hon på nåt som låter bra.

Lines behöver en intenviskurs :).
Jag har funderat ett tag...bra fråga! Mitt svar, ta det för vad det är. :) (Baserat på de tio senaste vinnarna.)

Först, rätt föräldrar. Jaha? Viktigast är att du har franskt någonstans. Är bara From Above som vunnit de tio senaste åren utan franskt, men Zoot Suit nedärver egenskaper som påminner om franska travare. Hoppas på en hingst.

Sedan ska du inte stirra dig blind på exteriören som är överskattad. Den är värd ca 10%, enligt forskare. Hjälp hästen om det behövs med korrigering, men lägg inte av för att någon vinkel är två grader fel. De flesta vinnarna har ett antal detaljer som inte är enligt "skolboken". Se bara till att det inte är något katastrofalt.

Miljön är viktig. Mycket rörelse för att stärka ben, leder och skapa muskler för att hålla för den påfrestning som kommer att krävas. Fodret är också väldigt viktigt. En foderstat i balans.

Sedan ska du se till att få in hästen hos någon av de tio bästa tränarna i Sverige. Hoppas att hästen är mogen att starta som två-åring. I finalen ska du boka upp en av den tio bästa kuskarna.

Så enkelt är det. :banana:

Commander Crowe v Juliano Star - Somack Johnny Takter Petri Puro
Colombian Necktie v Alf Palema - Tamburina Thomas Uhrberg Roger Walmann
Conny Nobell h Pearsall Hanover - Ring in Peace Björn Goop Björn Goop
Gazza Degato h Alf Palema - Gazette Håleryd Tom Horpestad Tom Horpestad
Tsar d'Inverne h Arnaqueur - Toormore Robert Bergh Robert Bergh
From Above h Zoot Suit - A Gift From Heaven Örjan Kihlström Stefan Hultman
Hilda Zonett s Spotlite Lobell - Via de Vrie Robert Bergh Robert Bergh
S:t Göran h Lindy's Crown - Holmskogsflickan Stig H Johansson Stig H Johansson
Victory Tilly v Quick Pay - Icora Tllly Stig H Johansson Stig H Johansson
Jolly Rocket h Atas Rocket - Solitaire Spin Per Lennartsson Per Lennartsson

Skulle gärna vilja veta vart den forskningen heter och kommer ifrån, har aldrig hört talas om att det bara är 10%. Låter helskumt. Men är det forskning som bevisat så är de så.
Men en Någorlunda rättställd häst med bra psyke och en Helt felställd häst som har alla odds imot sig så skulle ja ju då välja den rättställda, den har ju iaf en chans att bli nått. :rofl:

Jag har funderat ett tag...bra fråga! Mitt svar, ta det för vad det är. :) (Baserat på de tio senaste vinnarna.)

Först, rätt föräldrar. Jaha? Viktigast är att du har franskt någonstans. Är bara From Above som vunnit de tio senaste åren utan franskt, men Zoot Suit nedärver egenskaper som påminner om franska travare. Hoppas på en hingst.

Sedan ska du inte stirra dig blind på exteriören som är överskattad. Den är värd ca 10%, enligt forskare. Hjälp hästen om det behövs med korrigering, men lägg inte av för att någon vinkel är två grader fel. De flesta vinnarna har ett antal detaljer som inte är enligt "skolboken". Se bara till att det inte är något katastrofalt.

Miljön är viktig. Mycket rörelse för att stärka ben, leder och skapa muskler för att hålla för den påfrestning som kommer att krävas. Fodret är också väldigt viktigt. En foderstat i balans.

Sedan ska du se till att få in hästen hos någon av de tio bästa tränarna i Sverige. Hoppas att hästen är mogen att starta som två-åring. I finalen ska du boka upp en av den tio bästa kuskarna.

Så enkelt är det. :banana:

Commander Crowe v Juliano Star - Somack Johnny Takter Petri Puro
Colombian Necktie v Alf Palema - Tamburina Thomas Uhrberg Roger Walmann
Conny Nobell h Pearsall Hanover - Ring in Peace Björn Goop Björn Goop
Gazza Degato h Alf Palema - Gazette Håleryd Tom Horpestad Tom Horpestad
Tsar d'Inverne h Arnaqueur - Toormore Robert Bergh Robert Bergh
From Above h Zoot Suit - A Gift From Heaven Örjan Kihlström Stefan Hultman
Hilda Zonett s Spotlite Lobell - Via de Vrie Robert Bergh Robert Bergh
S:t Göran h Lindy's Crown - Holmskogsflickan Stig H Johansson Stig H Johansson
Victory Tilly v Quick Pay - Icora Tllly Stig H Johansson Stig H Johansson
Jolly Rocket h Atas Rocket - Solitaire Spin Per Lennartsson Per Lennartsson

Satan i gatan vad jag ligger bra till då. Som har både Zoot Suit OCH franskt. Sen en av landets tio bästa tränare? Moi så klart :cool:.

Satan i gatan vad jag ligger bra till då. Som har både Zoot Suit OCH franskt. Sen en av landets tio bästa tränare? Moi så klart :cool:.

Frågan är om det blir "för mycket" med både franskt och Zoot Suit?

Formulerade mig kanske fel, menade landets tio FRAMGÅNGSRIKASTE tränare... Sorry... :o

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
301
Senast: Unafraid
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
974
Senast: Cattis_E
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
978
Senast: _Taggis_
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 538
Senast: Raderad medlem 149793
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30