Hur fixar man stubbman?

Kokosboll

Trådstartare
När jag skaffade mig min häst för några år sen hade han sån snygg stubbman men efter ett tag så lät jag manen växa ut för jag ville att han skulle ha lång travar man:) Nu efter vintern har halstäcket skavit av ca 15 cm av manen på ett ställe,ser förjävligt ut:/ Funderar nu på o fixa tillbax hans stubbman,men hur fasen gör man då!? klipper man bara av hela manen:( o vilket är det bästa sättet o hålla efter?

Sv: Hur fixar man stubbman?

Nu chansar jag bara men jag antar att det bara är att klippa av den så mycket som behövs för att den inte ska ramla ner. Sen växer den väl ut lite och då håller man efter så att den fortsätter att stå upp :)

Okej jo då chansar jag på det;P haha usch bara det inte blir fel så det ser förjävligt ut:P

Första gången efter att man haft ligganed man så får man klippa riktigt kort för att den ska stå, 3 cm lång kanske. Du kan ju prova dig fram oxå, klippa lite i taget och se när den står upp. När den sedan växer igen så kan man om man vill ha den lite längre än från början. då "toppar" man den bara på den höjd man gillar, och kanske man vill ha lite form på den oxå.

Okej tack för tippsena:) jag klipper ner manen så den blir ca 3cm elr så manen iaf står. Ska bli kul o se hur det blir när det e klart:P

Jo han av så himla snygg i det för 7 år sen så hoppas han blir lika snygg i det nu med;P jag tar för o efter bilder sen o laddar upp här så får ni se:P

Stubbmanen blir absolut snyggast om man kapar av den helt första gången, då blir den något tjockare än annars.

Raka av hela är mitt råd. Annars lägger stubben sig åt de håll manen är van att ligga åt. :) Jag lämnade typ 2-3 cm första ggn, men då fick jag ett helvete med stubben, som bara la sig åt ett håll.

Året efter rakade jag av helt ner till hårroten, och även detta år, och då har manen hållt sig rakt upp :)

Liknande trådar

Trädgård & Växter Halloj ni trädgårdskunniga 😊 Det gäller vinbärsbuskar. Har en "häck" på vinbär (röda, tror jag) mot grannen. Den va så hemskt oskött...
Svar
14
· Visningar
2 889
Senast: monster1
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 961
Senast: linnsan
·
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 470
Senast: Buck
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter förra lektionen på ridskolan så hade ridläraren sagt att hon skulle meddela den som sätter hästarna att jag behöver rida några...
Svar
0
· Visningar
420
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka