Hur fixa örontoppen på collie??

Sv: Hur fixa örontoppen på collie??

Knappast rasen jg skulle nämnt.
Salukin är en ras där man inte har någon laglig möjlighet att testa det ursprungliga användningsområdet . Men ok, inte heller en av de raser jag anser att man direkt bedriver sjuklig avel på.
PL

Och säg mig vilken bruks/jakt avel som har lett till mer rastypiska hundar.

ALLA brukshundar/jakthundar har väl överhuvudtaget uppstått tack vare att aveln varit inriktad på funktion? De som inte dög ratades och vissa fysiska attribut var mer lönande än andra för att de skulle kunna uppfylla funktionen. Visst fanns det variationer men det var ändå så det började.

(Sen är det en helt annan diskussion om vi ska behålla alla dessa raser som de har varit trots att behovet av funktionen inte längre är alls lika stort.)

Om du anser att de är de icke rastypiska hundarna som vinner på utställningarna så tyder det på att du precis som jag anser att utställningsaveln gör mer skada än nytta.
PL

Knappast rasen jg skulle nämnt.
Salukin är en ras där man inte har någon laglig möjlighet att testa det ursprungliga användningsområdet . Men ok, inte heller en av de raser jag anser att man direkt bedriver sjuklig avel på.
PL

Jag föredrar att uttala mig om raser jag har koll på. Det finns säkert bättre exempel, men jag har mest koll på vinthundar och där främst saluki eftersom det är en ras jag har själv och brinner för.
Det finns visserligen inte riktig jakt nej, men det finns lure coursing som i alla fall jag anser vara jäkligt bra.

Skulle vara intressant att veta hur stor del av kullarna där föräldrarna har lure coursingmeriter respektive utställningsmeriter.
PL

Skulle vara intressant att veta hur stor del av kullarna där föräldrarna har lure coursingmeriter respektive utställningsmeriter.
PL

Betydligt fler som har enbart utställningsmeriter, men av de som har lure coursingmeriter brukar de flesta även ha utställningsmeriter. Siffor på hur många procent hit och dit som har någon form av merit har jag inte, jag vet inte ens om det finns framtaget några siffror på det.
Sedan är det förbannat svårt att hitta bra salukis idag. De flesta ser mer eller mindre förjävliga ut och det skyller jag på utställningarna. Så länge man på något vis kan se att hunden är en saluki så är det fullt möjligt att få den till champion bara man ställer ut lite då och då.:cool:
(mentalt verkar de flesta vara bra. Jag har inte träffat många alls som inte varit bra mentalt)

Senast ändrad:

Men är det inte just vad jag påstår, att utställningarna förstör o din ras är egentligen inget undantag.
PL

Min ras är absolut inget undantag och jag har ingenstans sagt att jag gillar utställningar. Hur kan du få för dig annat? Vad jag säger är att de salukis som är mest rastypiska om man tittar på standarden är de som egentligen fungerar bäst, men att det är de icke-rastypiska som går och vinner.

Men kruxet här är ju att din åsikt om vad som är rastypiskt inte stämmer med utställningsdomarnas.
PL

Med vissa utställningsdomare stämmer åsikten skitbra överens. Det finns fantastiskt vackra salukis som är champions.
Problemet inom just saluki är väl att precis exakt "vad som helst" kan bli champions. Det finns trettioelvatusen olika åsikter om hur en bra saluki ser ut och det är där den rasens problem ligger.

Men din åsikt om att det blir svårare att få tag på bra hundar är väl ändå ngt slags belägg för att utställningsaveln prioriterar fel hundar precis som jag klagar på. Vänta bara, snart kommer även det mentala gå utför.
PL

Det är svårt att få tag på bra hundar för mig dels för att jag är så förbannat skitpetig med vad jag köper för hundar, dels för att det (som alltid) är utställningshundarna som syns mest. De andra hamnar i skymundan även om de finns där. Men ja, utställningarna är helt åt helvete och jag har aldrig påstått annat. Dock tvivlar jag starkt på att det är den skrivna rasstandardens fel (som du tidigare påstod är "boven i dramat").

Faktiskt är det så att salukins mentalitet blivit bättre och bättre.
Förr var det jävligt vanligt med rädda salukis, salukis som ingen annan än ägarna utan problem kunde ta i, salukis som inte gick att få någon riktig kontakt med och dessutom var de ofta ouppfostrade. Idag är de allra flesta hundarna riktigt trevliga. De har ofta kvar sin värdighet, men är tillgängliga och klarar utan problem av att en främmande människa (tex en domare) känner igenom hunden. Dessutom har salukifolket mer och mer och börjat inse att salukin är en hund som precis som alla andra hundar behöver uppfostras ;)

Den kanske gjorde det en gång i tiden, men hur många av grythundarna som finns idag har någonsin satt ett tass i närheten av ett gryt?

Men då har vi kanske inte något behov av grythundar i samma omfattning och rasen inriktas då mer åt något annat håll (troligtvis sällskaps/fritidshunds hållet)och då gör det inte något om de blir för stora och får andra krav.

Antalet grytjägare minskar så då är det ok om vi utställningsavlar grythundarna på helt nya(felaktiga ) egenskaper?!
PL

Men då har vi kanske inte något behov av grythundar i samma omfattning och rasen inriktas då mer åt något annat håll (troligtvis sällskaps/fritidshunds hållet)och då gör det inte något om de blir för stora och får andra krav.

Problemet är ju att det inte finns några direkta krav kvar att leva upp till för raser som blivit sällskapshundar, förutom utställning.

Jag har personligen inget emot att raser förändras vartefter omgivningens krav förändras, det finns inget egentligt syfte med att behålla raser som de var "förut" om de ändå inte används som "förut" annat än möjligtvis av sentimentala skäl.

Jag skulle verkligen välkomna avel på lämpliga sällskapshundar istället för extrem exteriöravel!
PL

annat än möjligtvis av sentimentala skäl.

Vilket kan vara skäl nog med tanke på att utställningsaveln ofta (alltid?) resulterar i sämre hälsa hos hundarna förr eller senare... De personer som värnar om att hålla rasen "som den alltid varit" gör det ofta mycket med hälsoaspekten i åtanke. De vet att den hund de älskar är en fungerande och sund hund. Att förändra något "bara för att det är vackert" tycker jag många gånger är ren idioti.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka