Hur fixa örontoppen på collie??

Poni_Tail

Trådstartare
Hej svejs alla kunniga collie-folk! Vi har för ca 5v sedan köpt en underbar liten korthårig collie tjej! Hon är underbar på alla vis men har väldigt envisa öron...:devil: De har legat växelvis stått upp sen vi fick henne. Vi har prövat att smörja toppen med olja morgon och kväll men det funkar sådär.

Jag vet inte ens om vi skall ställa henne i framtiden, kanske någongång för att få ett omdöme. För oss är det inte jätteviktigt att toppen är vikt. Hur har ni gjort med era envisa öron? Jag kan tänka mig att pröva så länge det inte är farligt eller irriterar huden.

Tacksam för svar!:love:

Sv: Hur fixa örontoppen på collie??

Förmodligen så växer det till sig. Är du orolig så kan man tejpa :P Finns kirurgtejp att köpa på apoteket. Kolla med uppfödaren, h*n vet nog hur det går till.

Jo uppfödaren tipsade mig om oljan och även om en slags specciel smet som man kan använda. Men det gick inte för hon tålde inte det sista. Tyvärr tror jag inte att det rättar till sig av sig själv för hennes mor har också ganska hårda öron..

Ska prova kirurgtejp så får vi se;)

Ok. Fråga uppfödaren om h*n kan visa hur man tejpar, det där kan vara riktigt knepigt att få till första gångerna.

Har du testat tuggummi eller häftmassa som tyngd i öronen och massera vecket lite... så gjorde vi med våran sheltie.

Vi hade en korthårig collie för massa år sedan, när hon var valp så doppade vi örontipparna i nån smet, typ läderfett, och sedan i potatismjöl så de fick tyngd. Hon fick perfekta öron, vi fick ofta beröm av insatta människor :)

Bara en liten fundering så här i lunch tider.. Men är inte det vilseledande och egentligen fusk att hålla på och tejpa hit och dit och göra så att öron som borde ha diskvalifiserande fel blir "perfekta"? Sen tar man valpar på tiken med "fusköron" ocg så får valparna likadana men eftersom man tejpar och grejar märks det aldrig?

Hoppas någon förstod vad jag menade, inläggets mening är inte att trycka ner någon utan bara en fundering jag har.

Förstår vad du menade och tänkte precis samma sak.

Vet inte om jag kunnat tycka det var roligt att få beröm för "perfekta öron" när man fuskat fram dem.

För visst måste det väl födas collies som får "perfekta öron" rent naturligt?

Jag tror personligen att collie-rasen har BETYDLIGT större problem än att vissa väljer att "fuska" med öronen!

Fast jag håller med dej till 100%, att tejpa öron borde kunna jämställas med att färga hundens päls!
Båda är ju utseendemässiga "ingrepp" som påverar hundens resultat vid en exteriör bedömning.

/Swat

Förstår vad du menade och tänkte precis samma sak.

Vet inte om jag kunnat tycka det var roligt att få beröm för "perfekta öron" när man fuskat fram dem.

För visst måste det väl födas collies som får "perfekta öron" rent naturligt?

Visst gör det det. Collies med stå-öron har oftast för "hårda" öron hela vägen till öronspetsen - den tredjedel av örat som ska hänga på collies är alldeles mjuk, som ett labradoröra, på de collies som har naturligt korrekta öron.

Skönt att jag inte är helt ensam om att tycka att det är märkligt att hålla på och ändra på hundens naturliga utseende.

Det jag funderar är att ju fler som tejpar och gör dom för hårda öronen till bra öron borde ju förstöra rasen till viss del? Om man tar valpar på hundar med öron som borde vara upprättstående så tillslut finns det inga collier med riktiga collieöron kvar? :confused:

Jag förstår inte riktigt det här *skakar på huvudet*.

Här kan jag hålla med. Tyvärr så är det ju mycket "fuffens" i utställningsvärlden...
Rottisen jag hade hade ett skumt öra, och eftersom jag hade honom på halvfoder så tyckte uppfödaren att det skulle tejpas hej vildt. Visst funkade det, men hunden tyckte inte det var direkt kul. Även fast han vande sig.

OT
Mamma har en dvärgpudel på foder som är champion. Där kan vi snacka om att man kan ändra kroppsformen med hälp av knep. Hennes svans är sne och måste klippas på ett speciellt sätt för att se rak ut. Helt sjukt.

Mamma har en dvärgpudel på foder som är champion. Där kan vi snacka om att man kan ändra kroppsformen med hälp av knep. Hennes svans är sne och måste klippas på ett speciellt sätt för att se rak ut. Helt sjukt.

Tycker inte jag är helt sjuk. Är upp till domaren att hitta felen som finns på hunden.
Om nån av mina hundar tex har något som jag skulle vilja vara bättre. Ja då trimmar jag därefter. Sen är det upp till domaren som sagt att gå igenom hunden och hitta dens fördelar och brister.

Tycker inte jag är helt sjuk. Är upp till domaren att hitta felen som finns på hunden.
Om nån av mina hundar tex har något som jag skulle vilja vara bättre. Ja då trimmar jag därefter. Sen är det upp till domaren som sagt att gå igenom hunden och hitta dens fördelar och brister.

Så det ligger helt på domarnas ansvar att hitta och anmärka på de fel och brister som ev. finns hos uppfödarnas hundar? Så man "fuskar" och hurrar om domaren inget märker för då kan man använda hunden i sin uppfödning och troligtvis klippa svansarna snett på en del av valparna också...? Då kan man ju som uppfödare inte vara så himla intresserad av att avla för att förbättra rasen, utan mer för sin egen prestige, dvs samla rosetter.

Bara en liten fundering så här i lunch tider.. Men är inte det vilseledande och egentligen fusk att hålla på och tejpa hit och dit och göra så att öron som borde ha diskvalifiserande fel blir "perfekta"? Sen tar man valpar på tiken med "fusköron" ocg så får valparna likadana men eftersom man tejpar och grejar märks det aldrig?

Hoppas någon förstod vad jag menade, inläggets mening är inte att trycka ner någon utan bara en fundering jag har.

Håller med helt, förstår inte varför man prompt vill ha bra utställningsresultat på sin inkorrekta hund. Eller jo det förstår jag, det handlar förstås om personlig prestige, och inte som jag tycker det ska vara när det gäller utställning - ett intresse för att främja korrekta hundar inom rasen.
Lite trist.

Själv skiter jag i om hunden har stående, liggande, vikta eller vilt flaxande öron (som min egen). Men jag tycker inte man ska hålla på att försöka maskera genetiken på det sättet. Lite som att vid försäljning fuska med milmätaren på bilen och ställa in den på mindre milantal än vad den verkligen gått...Köparen tror att den får en sak, men får en annan. :crazy:

Så det ligger helt på domarnas ansvar att hitta och anmärka på de fel och brister som ev. finns hos uppfödarnas hundar? Så man "fuskar" och hurrar om domaren inget märker för då kan man använda hunden i sin uppfödning och troligtvis klippa svansarna snett på en del av valparna också...? Då kan man ju som uppfödare inte vara så himla intresserad av att avla för att förbättra rasen, utan mer för sin egen prestige, dvs samla rosetter.

Bara för en hund går bra på utställning, så är det inte sagt den används i avel.
Ibland blir jag så trött när folk verkligen går in för att inte förstå.
Finns ju de som tycker att utställning är en kul sport och inte håller på med avel.

Finns ju de som tycker att utställning är en kul sport och inte håller på med avel.

Förvisso sant...Men hunden kommer ju nånstans ifrån och en hund med bra utställningsresultat är ju toppen för föräldradjurens ägare att använda vid försäljning av valpar i framtiden...Synd då om resultaten ljuger.

Bara för en hund går bra på utställning, så är det inte sagt den används i avel.

Jag tar illa upp när du skriver att jag "går in för att inte förstå" när jag försöker lyfta fram min åsikt...

Jag kan inte se hur en kul sport kan bli roligare för att man fuskar. Även om den som ställer ut inte är intresserad av att avla så är det ändå en återspegling på den hundens uppfödares resultat av dess avelsarbete. Det handlar inte om att jag inte förstår hur "kul" det är med en massa stora blänkande rosetter på väggarna hemma, det handlar om principer.

Och var går gränsen? Tejpa öron, trimma falskledande, använda färgschampo, pudra, spraya, färga...?

Förvisso sant...Men hunden kommer ju nånstans ifrån och en hund med bra utställningsresultat är ju toppen för föräldradjurens ägare att använda vid försäljning av valpar i framtiden...Synd då om resultaten ljuger.

För att inte tala om den som väljer att para sin tik med en hane från den uppfödaren och får en kull där hälften av valparna har krokig svans (eller vilket exempel vi nu talar om). Vilken besvikelse. Vilket framsteg för rasen.

Jag håller med.

Sedan finns det faktiskt inga perfekta hundar, ALLA har sina mindre eller större brister. Naturligtvis trimmar man hunden för att den ska bli så perfekt som möjligt utseendemässigt när man ställer ut! Det ÄR domarens sak att hitta hundens förtjänster likväl som fel. Som hundägare betalar man inte för att stå och tala om för domaren vad han/hon har missat. Man betalar för just den domarens åsikt om hur nära idealet hunden kommer. Ibland tycker man att domaren är ute och cyklar - både åt positivt och negativt håll för en själv, ibland tycker man att de är "spot on target".

När man sedan tar sin hund i avel måste man vara medveten om vad som verkligen finns hos hunden - inte vad domare ev. har hittat/missat. När man väljer partner till hunden måste man också själv förvissa sig om att den hunden är korrekt där den egna är svag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Födda-24
  • Annonsera Mera VIII
Tillbaka