Hur fick ni eran hund rumsren?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare millansnillan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 20 130
M

millansnillan

Min tolvveckorsvalp är inte rumsren än eftersom jag nästan nyss köpt honom.

Han sover mellan 00.00 och ca 05.00-06.00. Då går vi ut. Sen sover vi igen till ca 07.00-08.30. Då går vi ut igen och han får mat efter det.

På dagarna kan han hålla sig i ca 2 timmar, ibland längre. Jag går iallafall ut med honom varannan timme eller om han någon gång sätter sig innan, då bär jag ut honom och torkar bort pölen som ev blivit utan att säga något, men det hände bara två gånger.
När han är ute och gör det han ska berömmer jag honom och oftast ger godis.

De första dagarna så sprang han ut själv när dörren var öppen när han kände att han skulle kissa och jag försökte hinna med så mycket som möjligt och berömma.
Men nu i två dagar har han gått bakåt, är dörren öppen struntar han i att gå ut utan han sätter sig bara ner (helst på en matta ;) ) och kissar. Jag hade inte väntat mig att han skulle gå bakåt när det gick så bra :crazy:
Jag hade ju inte heller väntat mig att det skulle gå så bra i början så jag blev riktigt glad när jag trodde att detta var ju ingenting :crazy:

Ibland när han nyss vart ute och kissat kan han gå in och sätta sig på hallmattan direkt och kissa igen :confused:
Jag funderar på om mitt berömmande stör honom så han inte kissar färdigt men jag måste ju berömma.

Några tips?
Hur fick ni era valpar rumsrena?
Hur lång tid tog det?

Sv: Hur fick ni eran hund rumsren?

har alltid tagit flera mån innan mina blivit helt rumsrena.... man säger väl att dvärghundar bör vara rumsrena innan 6 mån och stora raser innan 9 mån, annars har dom svårt att bli det alls.

För mig låter det som en normal valp. :D
Dom kan ju inte kontrollera blåsan när dom är så små. Min valp är nu 5 månader och börjar bli bättre och säger för det mesta till när han behöver gå ut, men ibland droppar han inne. Det märks att det är oavsiktligt, ibland börjar det bara rinna och han verkar nästan förvånad själv. Jag har gått ut så ofta jag har kunnat, och bara torkat upp och struntat i det när han kissat inne. Känner igen det där med att det känns som om det går bakåt... Dom första veckorna gick valpen bara på tidningarna och jag tyckte han var jätteduktig, men sen slutade han med det och började göra pölar lite var som helst. Han kunde också sätta sig och kissa 10 minuter efter att vi precis hade varit ute. Jag lyckades aldrig lära mig läsa hans signaler, så jag fick gå ut på måfå när jag trodde att han var nödig. Det blev många pölar inne... Men nu säger han nästan alltid till när han behöver, genom att gå och ställa sig vid dörren. Ja, om han inte själv blir överrumplad av nödigheterna, som sagt... :D

Jag läste en rolig sak en gång och det var att när man kommer på valpen med att kissa inne så ska man ta en tidning, rulla ihop den till en hård rulle och SLÅ HÅRT......

..... i huvet på sig själv och säga "Fy fy fy på mig som inte hann se valpens signaler och ta ut den i tid" ;) :p

"Alla" sa till mig att det är helt och hållet upp till mig själv hur snabbt hunden blir rumsren. Om jag lär mig läsa valpen och ser till att alltid ta ut den när den blir nödig så blir det ju inga pölar inne. Har för mig att det är först när hunden blir uppåt 4-6 mån som den rent fysiskt klarar av att hålla sig litegrann.

Så håll ut.... och lycka till!...... :D

12 veckor... tror inte budda var rumsren förrän vid kanske 4 månader. Då gick jag ut med honom jämt kändes det som för annars kissade han inne.
Jämt när han vaknade hade sovit, sedan efter han ätit, sedan när/efter han lekt eller när jag bara misstänkte honom ;)

Sedan hade vi en hund när jag var mindre som var 4 månader när vi fick henne. Efter en-två månader var hon rumsren kanske...

Hunden jag har nu var så gott som rumsren när jag fick honom vid 14 veckors ålder. men han är så speciell och speciellt uppfödd så det finns ingen like :) Dessutom är han en liten hund, mognar och utvecklas fortare än stora hundar.

Klart det har hänt olyckor med den här hunden med, men dom får jag nog skylla mig själv

Tiken blev rumsren då hon var runt 6 mån och valpen som är 14 veckor nu är faktiskt riktigt duktig och försöker hålla sig tills man kommit ut. Det händer kanske i snitt en "olycka" per dag här. Jag berömmer alltid ute och ignorerar inne (då han kissar eller bajsar)

Tack för svaren! Det känns så töligt när man känner att man gått framåt och så är man längre bak än man var när man började helt plötsligt. Men jag ska fortsätta kämpa :D

Många tror ju att valparna ska bli rumsrena innan dom fyllt 4 mån men det är inte så vanligt. Man ska nog räkna med 6 mån iaf och många gånger får man ju bakslag. Tiken fick ett återfall då hon var nästan 1 år och i samband med att hon skulle löpa första gången. Lycka till :)

Fortsätt kämpa!
Min lagotto blev inte rumsren förrän vid 5 månaders ålder, det var då hon lärde sig att hålla sig samt säga till och så var det väl jag som lärde mig se hennes signaler....
När hon var "liten" berömde jag också när hon kissade, men jag insåg att det blev hon avbruten av. Så det blev beröm istället precis efteråt och det har fungerat fint!
Det kommer fortfarande beröm av bara farten ibland när hon kissar :D .

Han var nog mellan 5-6 månader innan jag visste att han kunde klara längre tid utan att kissa. Men som sagt det är ju olika från ras till ras!

Jag fick min hund rumsren väldigt fort, han fick vistas i kök och hall som liten med tidningar på golvet, de populära behovstidningarna fick ligga kvar medans de andra togs bort, sedan flyttade vi alla populära behovstidningarna ut i hallen ca 50 cm per gång dom blivit använda.. och tillslut låg tidningarna utanför dörren och hunden visade att ut skulle ha gå när han ville kissa och bajsa..
3-4 månader var han då ungefär..

Våran hund är 14 veckor nu och nästan rumsren. Det kan komma en "pöl" i veckan på golvet. Det har aldrig varit något jobbigt problem och han har alltid sovit hela nätterna. Så vi har nog haft det väldigt lungt på den fronten men självklart är vi medvetan om att det kan komma bakslag :). Jag läste nyligen i någon tidning att om valpen kissat inne ska man inte gå ut med den direkt för då ser den det som en belöning att få gå ut och kan då fortsätta med beteendet. Har ingen aning om det stämmer och det är ingenting som vi själva tillämpat. Men jag tänkte att det kunde vara ett tips?

Han är ju bara bebis och dessutom alldeles ny hos er. Låt det ta sin tid.
Alla hundar är ju olika så det är svårt att säga nån ca tid på hur lång tid det tar för just din valp.

Mina hundar var så att den ena var rumsren redan när vi hämtade henne när hon var 8 veckor. Hon sa alltid till när hon ville ut. Även på natten. Den andra sprang och skvätte lite här och där. Hon var nog över halvåret innan hon var rumsren. En del blir aldrig riktigt 100% rumsrena.
Så ta du det lugnt så löser det sig nog.

Mia.

hallå! vi har en schäfervalp 12 veckor nu som vi skaffade för 2 veckor sedan cirka. man kan gå ut med henne hur ofta som helst och hon är så duktig då och kissar och bajsar, men sen när vi väl ska komma in kan det tex bara ta 5-10 min så sätter hon sej och kissar.
Hon har aldrig överhuvudtaget sagt ifrån nångång att hon vill ut.

Sen blir hon så glad när man kommer till henne så hon bara kissar då med likaså om man säger till henne nåt hon gjort fel.
Vi var till vet med henne pga att vi misstänkte urininfektion men det var de ej.
Undrar om nån annan har några tips att ge oss?

hej,
jag känner igen det det är precis så det är för mig just nu exakt!!!
Kan ju tipsa om att han har hunden i en mindre bur/inhägnad där den sover där har den en säng vattenskål leksaker m.m. . Hundar kissar ju inte där de sover. Jag har låtit min hund sova där på kvällarna och det har funkat bra han har inte kissat eller bajsat inne då.
Under dan så har jag nog inget bra tips för det gick bra i början men nu kissar precis efter han varit ute o kissat...
Hittade att det finns en sak som heter "puppy-trainer" det är en platta med pads på som om hunden kissar på så absorberas det snabbt, sen kan man flytta den nämre o nämre dörren och sen ute så lär den sig att kissa ute. Finns också något som heter "dog towel" jätte effektiv att torka upp kiss med håller 4 dl och kan tvättas i maskin.
MVH
Jessica;)

Prova att ha hunden i samma rum som dig och begränsa utrymmet...
Det brukar funka lite bättre då det gjorde det iaf med min labrador 9 veckor.
VH:)

Fast trådskaparens hund bör vara 3år gammal idag, och förhoppningsvis rumsren ;)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 309
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 863
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
855
Senast: ryujaneiro
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi...
2
Svar
23
· Visningar
2 732
Senast: Sandora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve