Hur fattar man galopp med höfterna ?

B

biinabus

Hej hej..

Jag jar fått lära mig att fatta galopp med skänklarna..
Men har hört att man kan fatta galopp med höfterna.
Och har läst om det och så på sidor och sånt men det stor så olika så jag blir helt förvirrad..

Så jag undrar hur fattar med galopp med höfterna om man tex rider i vänster varv ?

Sv: Hur fattar man galopp med höfterna ?

När du tar bak ytterskänkeln och fram innerskänkeln så vrider du ju bäckenet i sadeln. Du gör på precis samma sätt men har kvar skänklarna, det är bara höfterna som flyttar sig och inte hela benen.

När du tar bak ytterskänkeln och fram innerskänkeln så vrider du ju bäckenet i sadeln. Du gör på precis samma sätt men har kvar skänklarna, det är bara höfterna som flyttar sig och inte hela benen.

Okejj, så då känner hästen av det ?

Ja hästen känner dte eftersom att du ändra dig i sadeln och vikten flyttas.. Hästen känner mer än du tror

Det är väldigt lätt när hästen är så pass stark och lyhörd. Man låter helt enkelt innerhöften gunga igång galoppen, ungefär som att man själv är hästen och ska ta första galoppsteget. Det ska räcka med en indikation att innerhöften tas fram något.

ohja, det gör den.. du behöver inte trycka särskillt mycket, utan bara sätta dig i galoppsits så förstår hästen vad man vill.. sålänge man sitter bra och är neutral i sin "grundsits", då blir språket väldigt tydligt när man väl säger något..

min ridinstruktör har aldrig lärt mig en galoppsfattning med skänklar

ohja, det gör den.. du behöver inte trycka särskillt mycket, utan bara sätta dig i galoppsits så förstår hästen vad man vill.. sålänge man sitter bra och är neutral i sin "grundsits", då blir språket väldigt tydligt när man väl säger något..

min ridinstruktör har aldrig lärt mig en galoppsfattning med skänklar[/QUOTE

Okejj, när jag börja rid i ridskola fick jag lära mig med skänklar sen börja jag rida för en dressyr tränare och då gjorde jag med så men hon har inte sagt något..
Men har läst om att det är många som fattar med höfterna

På många ridskolor får man ju lära sig övertydliga hjälper. För att sedan gå ner till mindre och mindre hjälper. (Vore det inte lättare om man lärde sig rätt från början? :D) Målet är att hjälperna ska vara osynliga! Och att man ska kunna tänka vilken gångart eller vilken rörelse man vill utöva så ska hästen följa tanken man förmedlar med en ytterst liten vägledning från kroppen. För när du tänker dig in i tex ett gångartsbyte så ger du automatiskt en signal med ditt kroppsspråk vad du vill säga.
Om hästen inte är van vid små hjälper får man förstärka med stora hjälper till en början för att vara tydlig, för att sen minska skänkeln tills den är borta (framförallt underskänkeln menar jag då, överskänkeln kan man gärna använda). Och man får utnyttja tillfällen om hästen blir het och vill börja galoppera, då kan det räcka med den där höftrörelsen.

På många ridskolor får man ju lära sig övertydliga hjälper. För att sedan gå ner till mindre och mindre hjälper. (Vore det inte lättare om man lärde sig rätt från början? :D) Målet är att hjälperna ska vara osynliga! Och att man ska kunna tänka vilken gångart eller vilken rörelse man vill utöva så ska hästen följa tanken man förmedlar med en ytterst liten vägledning från kroppen. För när du tänker dig in i tex ett gångartsbyte så ger du automatiskt en signal med ditt kroppsspråk vad du vill säga.
Om hästen inte är van vid små hjälper får man förstärka med stora hjälper till en början för att vara tydlig, för att sen minska skänkeln tills den är borta (framförallt underskänkeln menar jag då, överskänkeln kan man gärna använda). Och man får utnyttja tillfällen om hästen blir het och vill börja galoppera, då kan det räcka med den där höftrörelsen.

Det hade vart mycket lättare om man hade lärt sig helt rätt från hela början..
Man blir ju van att göra det som man har lärt sig från början..
Ska rida på min sköthäst på onsdag ska testa det med höften då vet inte om jag kan det men kan testa och se hur det går..
Han är en jätte bra dressyr häst..
Bara man kan så är han jätte duktigt

På många ridskolor får man ju lära sig övertydliga hjälper. För att sedan gå ner till mindre och mindre hjälper. (Vore det inte lättare om man lärde sig rätt från början? :D)

Ja varför ska det vara så övertydliga hjälper på ridskolor egentligen? Jag började i en hoppgrupp på ridskola när bägge mina hästar lyckades bli långtidskonvalecenter samtidigt. Och jag har fått lära mig att fatta galopp med hjälp av höften och alla ridskole hästar svarade fint på detta. Jag fick nästan alltid till fina lugna fattningar i rätt galopp på lektionerna.

Men enligt instruktören gjorde jag fel:confused: Hur kan det vara fel när hästen fattar rätt galopp, balanserat och lugnt:confused: Till saken hör att instruktören ibland sa "Bra fattning" fast jag gav fel hjälper enligt instruktören. Jag slutade ganska snabbt på ridskolan

Har själv inte lärt mig någonting om hur man rider med sitsen på ridskola. Framåt=skänkla, bromsa=dra i tyglarna, svänga=ta tygeln åt de håll du ska åt.
Och jag har ändå ridit där i 6 år :o
Att rida med sitsen har jag lärt mig själv :p Med hjälp av buke oxå såklart ;)

En gång på en lektion under en dressyrkurs för kanske 2 år sedan sa ridläraren mitt i allting "varför är det så tyst här inne? Jag vill höra smattrande sadelkåpor"
Hon ville alltså att vi skulle ta till med rejäla ponnyskänklar, även om hästen lyssnade fint å så :eek:

Tur att ja ska sluta där snart!

Men vrider du om bäckenet så får du ju automatiskt en viss förskjutning av skänkeln också. Även fast den inte är så påtaglig.

Liknande trådar

Träning Hej! Vill höra ifall någon här har några/någon bra övning som kan utföras på banan. Skulle vara lärorikt! Min häst är starkast på...
Svar
2
· Visningar
687
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 158
Senast: valy
·
Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 522
Senast: Stekspaden
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 254
Senast: Nevermind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka