Hur fäster ni era transportgrimskaft?

L

LAPTOP

Håller på med en undersökning, och vill därav kolla med er här på buke.
Hur fäster ni era transportgrimskaft? Vilken ände fäster ni i hästens grimma?
Jag har fått lära mig att alltid fästa panikhaken i transporten o den andra i grimman, om man måste få loss hästen fort så är det oftast mer riskfritt att lossa från väggen än att få tag i hästens huvud o lossa panikhaken där.
Nu kunde det vara intressant att se om detta är allmänt vedertaget eller om ni har andra åsikter.
:bow:

Sv: Hur fäster ni era transportgrimskaft?

Jag har transportgrimskaft med panikhake i båda ändarna.

Brukar ha panikhakarna i grimman

Om jag använder transportgrimskaft har jag panikhaken i transporten och den andra i grimman. Men ofta använder vi vanliga grimskaft som vi knyter med s k panikknut istället.

Jag har ett vanligt grimskaft som jag knyter sk hästknut med. Sen har jag alltid en vass kniv som hänger itransporten. Hade transportgrimskaft förut men det är ju hakar i båda ändar och fronten är av plåt så det skramlade så förskräckligt.

Panikhaken i grimman (vid de tillfällen jag använder transportgrimskaft, har hellre vanligt grimskaft fastknutet med säkerhetsknut)

Vill inte ha ett grimskaft med hård klump hängande och slängande om hästen kommer lös i en paniksituation (och riskera att hästen blir mer uppskärrad av att träffas av haken gång på gång) :crazy:

Edit: Har dessutom alltid en vass kniv sittande i transporten, så jag vid en paniksituation lätt kan skära loss hästen istället för att fumla med att öppna hakar

Senast ändrad:

Jag har panikhaken i transporten och vanlig i grimman, tycker mest de är jobbiga att knäppa och hålla på med, sen har du ju något att hålla hästen i om det skulle bli en sådan situation där du måste använda panikhaken.

Har alltid panikhaken fäst i grimman, men nu nrä jag läst här ska jag nog ändra på det. Är ju som sagt bra att ha ngt kvar att hålla i om man behöver använda den.

Frågan är om man verkligen har så stor nytta av det korta grimskaftet i ett läge där panikhaken behövt användas.... Jag personligen anser att nackdelarna med att ha grimskaftet kvar i grimman överskuggar nyttan med det (scenario: panikslagen häst som kastar med huvudet hejvilt och gång på gång träffas av panikhaken i ändan av grimskaftet med mer skräck/rädsla samt potentiella otäcka skador av haken som följd.)

Sätter alltid panik haken i släpet för OM I FALL ATT det skulle hända något å man behöver få ur hästen fort så han man ett litet grimskaft å hålla i i stället för grimman.

jag har panikfästet i grimman och andra fästet i transporten...

Om grimskaftet har "en vanlig och en panik", så fäster jag paniken i grimman. har fått det inpräntat av en fd arbetsgivare, "för att hästen når man alltid".

*kl*

Panikhaken i transporten. Jag har alltid elastiskt transportgrimskaft. Och ett "vanligt" tåligt grimskaft i halsringen. Kniv är ett måste med!!

Panikhaken i transporten. Dels för att som andra har sagt, ha lite grimskaft att hålla i och dels för att jag inbillar mig att om olyckan skulle vara framme är det lättare att knäppa loss den änden. Alltid vass kniv i både transport och bil.

*kl*

Panikhaken i transporten. Jag har alltid elastiskt transportgrimskaft. Och ett "vanligt" tåligt grimskaft i halsringen. Kniv är ett måste med!!

Har du tänkt på vilken fruktansvärd kraft det blir om det elastiska grimskaftet spänns hårt och du tvingas öppna panikhaken? Ajajaj för att vara ivägen för den då kan jag säga :crazy: Och mitt i skottgluggen har hästen sitt huvud

Hästen är lös. Jag har aldrig haft någon häst över frambommen. Utan dom åker bra lösa. Har fram bommar som löser ut vid belastning ovanifrån. Enl hästtransporttör kursen är det bäst om hästen är lös.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 356
Senast: Ajda
·
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 400
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 249
Senast: Cattis_E
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka