Hur fäster man draglinor och skacklar på en loksele?

L

loch

Fästs båda i ringarna? På en bröstsele fästs ju skacklarna separat, högre upp, men någon sådan infästning finns ju inte på lokselen...

Man ska nog inte behöva använda draglinor till en loksele då den är lite annorlunda byggd än en bröstsele...

Fäster du skaklarna direkt i lokselen, så gör de delade lokorna fram att selen följer hästens rörelser, och lokorna ligger helt klart an på ett helt annat sätt än en brösta.

Sätter du draglinorna fast på samma ställe som skaklarna, så gör dom väl eg. ingen nytta???

Jag har inte sån supekoll på detta ,men har själv alltid kört loksele utan draglinor och bröstsele med.

Fäster båda i ringen. Oftast så har jag en seltunga med träpinne och rem som skackeln sitter i och sätter fast draglinan bakom den så draglinjen inte blir bruten. På en 4 hjulsvagn så är det fortfarande draglinan som drar vagnen.
Svängeln gör så att selen kan ligga stilla medan svängeln jämnar ut rörelsen från bogrörelserna. Sätter du på en sele oavsett typ och drar i bara skacklarna så känner du snart hur vagnen gungar lite från sida till sida i takt med hästens bogrörelser. Märks mer markant ju tyngre än vagn är.

Tack för svaret!
Vill hellst använda lokselen men problemet är att det krävs draglinor när man skall ut och tävla.
Min 4-hjulsvagn är konstruerad så att draglinor ej behövs för att "jämna ut" kraften utan hästen arbetar bra och vagnen rör sig stabilt även utan draglinor... men regler är regler...
Då skulle det gå att tävla med lokselen iaf! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan! Snabb info om mig: c 160cm kort, väger ej mycket. Vill ut och tävla i främst dressyr men även lite hoppning men främst en del...
Svar
5
· Visningar
1 312
Körning Ja som rubriken lyder.... Köpt snabbspännen till draglinor och skakelremmar men hur ska de fästas? Håller på att köra in min shettis...
Svar
9
· Visningar
3 173
Senast: Mli
·
Western Jag har köpt en ny sadel och känner mig väldigt dum som måste fråga hur sjutton jag ska spänna sadelgjorden, då jag har två ringar att...
Svar
2
· Visningar
3 475
Senast: ricca
·
Körning Har köpt ett loksele utan draglinor och baksele. Nån som kan tipsa om några bra som fungerar till loksele och som passar standard shettis.
Svar
1
· Visningar
1 160
Senast: Egonson_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama