Hur fästa pulsmätare på häst?

S

sante

Hur fäster ni er pulsmätare på hästen när ni ex rider/ tömkör?
Fuktar ni pälsen mycket el. lite när ni fäster på elektroderna?
Tips på vad jag ska tänka på!
Vilken puls ska hästen ligga på ex vid vila/ lätt arbete/ hårt arbete m.m

Sv: Hur fästa pulsmätare på häst?

Den ena elektroden petar jag in under sadeln på högersidan, högt upp, ungefär vid stigbygelfästet.
Den andra sätter jag fast runt sadelgjorden.
Jag fuktar inte alls, utan tar en klick ultraljudsgel, som jag har dunkvis av hemma. Fungerar jättebra.

Den här s.k sändaren vart har du den hängandes?
Vart kan man köpa ultraljudsgel?
Ang puls, har du nån aning om hur den ska ligga på en "frisk" häst i olika arbeten?

Hej!
Jag fäste den lilla väska som är med pulsmätaren i sadeln (framvalvet) med en liten rem och la i sändaren där. Blågel kan du köpa på Apoteket.
Mvh. Camilla

På HÖGERSIDAN? Ska den inte sitta på vänster sida?

Annars gör jag lika, petar in den ena under sadeln längst ner på manken, kan man säga, och den andra sätter jag fast med medföljande rem runt sadelgjorden relativt långt ner. Sändaren sätter jag fast i antingen en d-ring på westernsadeln eller i schabrakremmen på den bomlösa. Dessutom brukar jag ringla upp överflödig mängd kabel och sätt fast i sändaren. Jag använder också Blågel men sommartid räcker det med vatten.

Se till att tvätta och torka av elektroderna noga efter användning, då visar de rätt och dessutom drar de inte ur batteriet pga att de är fuktiga vid förvaring.

Det här med normalpuls är rätt olika, min ligger mellan 65-75 i skritt, 85-95 i långsam trav, 95-115 i normal trav, slät mark, 115-135 i trav i uppförsbacke eller galopp på slät mark, 135-165 i galopp i normal uppförsbacke och 165 -> i mer uppförslut eller vid intervaller. Maxpuls verkar ligga runt 220. Vilopuls 32. Varför det kan variera är av många olika anledningar; lutning på vägen, hur skvättig han är, hur tränad han är för tillfället, mm.

Det som däremot är intressant är hur lång tid det tar för pulsen att gå ner efter en specifik ansträngning. Och med ner menar jag under 80. Tar det längre tid än 15 min så har ansträngningen varit för hård, tar det 5 min eller kortare så har den varit för lätt. Dessutom kan man, om man gör ett exakt likadant pass en gång i veckan (tex intervallträning) se hur konditionen förbättras, dels genom hur snabbt hästen återhämtar sig, dels genom hur många intervaller man kan göra innan det tar 10-15 min för hästen att återhämta sig.

Pulsträning är kul!

/Camilla

Ja, jag sätter den på högersidan, har för mig att det stod i bruksanvisningen. :confused:
Fungerar gör det i alla fall.

Jag har för mig det står vänster eftersom hjärtat sitter till vänster och om man tänker efter så tas pulsen med stetoskop på vänster sida. Intressant att det fungerar med höger!

/Camilla

Den jag har runt sadelgjorden sätter jag givetvis på vänster sida, ni kanske missuppfattade.
Den andra, som jag fattar är nån typ av jordning, lägger jag på höger sida.
Isolde, hur funkar pulsmätaren egentligen?

Aha! Det är bara den övre som sitter på höger... Ja, det kanske inte spelar så stor roll.

NI som kan detta om pulsmätare och så....
Har testat pulsmätaren på min pålle idag, ett sto på fem år, grov i typen som inte har nån särskilt kondis ( men vi håller på)
Hon hade 83 vid vanlig skritt, ökad skritt ca 90 och vi trav 110...men hon kom snabbt ner till vanlig ( sin normal puls 83) efter traven på ca 100 m....
Vid vila så ligger på ca 56.

Är detta ok?

Jag tänkte börja träna lite intervall träning för just konditionen så ni som håller på kom med massor av tips!
Hur ofta, hur länge, när vet jag att jag kan öka på m.m.

Oj! det låter lite högt med 56 vid vila? Men jag kan iofs inget om "tyngre" hästar, de kanske har så hög puls vid vila???

Mina har mellan 26-42 i vilopuls, hingsten är högst i puls med sina 42. Mitt äldsta sto (16 år - fd distanshäst - nu bara fet) är den som har lägst puls med sina 24-26.

Lustigt!

Camilla N

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 045
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 604
Senast: Lavinia
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 923
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 817
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar