Sv: Hur fästa pulsmätare på häst?
På HÖGERSIDAN? Ska den inte sitta på vänster sida?
Annars gör jag lika, petar in den ena under sadeln längst ner på manken, kan man säga, och den andra sätter jag fast med medföljande rem runt sadelgjorden relativt långt ner. Sändaren sätter jag fast i antingen en d-ring på westernsadeln eller i schabrakremmen på den bomlösa. Dessutom brukar jag ringla upp överflödig mängd kabel och sätt fast i sändaren. Jag använder också Blågel men sommartid räcker det med vatten.
Se till att tvätta och torka av elektroderna noga efter användning, då visar de rätt och dessutom drar de inte ur batteriet pga att de är fuktiga vid förvaring.
Det här med normalpuls är rätt olika, min ligger mellan 65-75 i skritt, 85-95 i långsam trav, 95-115 i normal trav, slät mark, 115-135 i trav i uppförsbacke eller galopp på slät mark, 135-165 i galopp i normal uppförsbacke och 165 -> i mer uppförslut eller vid intervaller. Maxpuls verkar ligga runt 220. Vilopuls 32. Varför det kan variera är av många olika anledningar; lutning på vägen, hur skvättig han är, hur tränad han är för tillfället, mm.
Det som däremot är intressant är hur lång tid det tar för pulsen att gå ner efter en specifik ansträngning. Och med ner menar jag under 80. Tar det längre tid än 15 min så har ansträngningen varit för hård, tar det 5 min eller kortare så har den varit för lätt. Dessutom kan man, om man gör ett exakt likadant pass en gång i veckan (tex intervallträning) se hur konditionen förbättras, dels genom hur snabbt hästen återhämtar sig, dels genom hur många intervaller man kan göra innan det tar 10-15 min för hästen att återhämta sig.
Pulsträning är kul!
/Camilla